۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۲۳۷۴۲۰
آیت‎الله مظاهری:

فساد اداری و اقتصادی در جامعه نتیجه وجود صفات رذیله است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان اینکه دلیل فساد اداری و فساد ا‌قتصادی در جامعه ما صفات رذیله است، گفت: برای مقابله با فساد در جامعه باید به مسأله خودسازی اهمیت داد که این همان جهاد اکبر یا جهاد با نفس است.
آيت الله حسين مظاهري سخنراني آيت الله مظاهري در مسجد حکيم اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، در سخنرانی هفتگی خود که در مسجد حکیم برگزار می‌شود، با اشاره به اینکه یکی از اهداف خلقت انسان دستیابی به عزت نفس است، گفت: اگر انسان بتواند حکم عقل را بر نفس جاری کند و نفس را تحت فرمان عقل قرار دهد، به عزت نفس می‌رسد.

وی ادامه داد: مؤمنانی که در این جهت تلاش کردند و رذایل اخلاقی را به عزت نفس تبدیل کردند مورد تقدیر قرآن و پیامبر اکرم(ص) قرار گرفتند، آنها اراده کردند که با رذایل اخلاقی در نفسشان مقابله کنند و توانستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: آنها با عزت نفسی که داشتند توانستند در مقابل دشمنان ایستادگی کنند و زیر بار ذلت نرفتند، در اغلب این جنگها با اینکه امکاناتی نداشتند ولی پیروز بودند و در آخر هم نتیجه مقاومت ایشان استقرار اسلام عزیز بود.

وی با اشاره به اینکه شهوت جنسی اگر کنترل نشود از بدترین رذایل است،‌گفت: اگر انسان بتواند بی‌عفتی‌ها و بی‌غیرتی‌ها را که از شهوت جنسی سرچشمه می‌گیرد، تحت فرمان عقل ببرد موجب تجلی عفت در زنان و غیرت در مردان می‌شود و این ارزشمند است.

حضرت آیتالله مظاهری با بیان اینکه هدف خلقت انسان تهذیب نفس است، افزود: اگر انسان نسبت به رذایل اخلاقی در وجودش بی‌توجه باشد از نظر وجودی از حیوان هم پست‌تر است، ولی اگر در جهت تهذیب نفس تلاش کرد جایگاهش از ملائکه مقرب خدای متعال نیز بالاتر می‌رود.

وی ادامه داد: جناب ملاصدرا نیز به همین موضوع اشاره می‌کند و می‌فرماید، هدف خلقت این است که این حیوان بالفعل تبدیل به انسان کامل بشود،‌ یعنی با مرور زمان و زحمت کشیدن و پاگذاشتن بر رذایل اخلاقی، بتواند آنها را رد کند و صورت حیوانی و درندگی را پشت سر بگذارد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر اینکه اسلام سرکوب غرائز را نمی‌پسندد،‌ گفت: هر کدام از غرائز در وجود انسان باید از راه صحیح خود پاسخ بگیرد و راه صحیح زیر نظر عقل و روح و آموزش‌های پیامبر و دین مبین اسلام است.

وی ادامه داد: اگر انسان پذیرفت که رفتارهایش را زیر نظر روحانیت و در مطابقت با احکام اسلام انجام دهد به مقام آدمیت می‌رسد، و اگر نفس و اعمالش را زیر نظر صهیونیست قرار داد تبدیل به داعش می‌شود که رذل‌تر از حیوان است.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان اینکه دلیل فساد اداری و فساد ا‌قتصادی در جامعه ما صفات رذیله است، گفت: برای مقابله با فساد در جامعه باید به مسأله خودسازی اهمیت داد که این همان جهاد اکبر یا جهاد با نفس است.

وی گفت: قرآن کتاب پرورش و آموزش است و می‌گوید پیامبر را با معجزه به سوی شما فرستادیم تا به شما حکمت دهد و شما را با خودسازی،‌ تزکیه و تهذیب نفس رشد دهد تا به مقام آدمیت برسید./914/پ202/ج

ارسال نظرات