۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۲۳۸۷۵۴

گزارشی از نشست هم‌اندیشی مدیران مراکز و حوزه‌های علمیه سراسر کشور

خبرگزاری رسا ـ نخستین جلسه هم‌اندیشی مدیران مراکز و حوزه‌های علمیه سراسر کشور با رویکرد «نقش روحانیت در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در شهر مقدس قم برگزار شد.
نشست هم انديشي مديران حوزوي با رويکرد نقش روحانيت در تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین جلسه هم اندیشی مدیران مراکز و حوزه های علمیه سراسر کشور با رویکرد «نقش روحانیت در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» چهار شنبه شب در سالن همایش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

همایش ملی پیشرفت از منظر قرآن و حدیث برگزار می شود

بر اساس این گزارش، در ابتدای این جلسه حجت الاسلام مهدی رجایی، مسؤول دبیرخانه حوزوی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به تشریح فعالیت های این دبیرخانه پرداخت و گفت: ایجاد و حفظ فضای گفتمانی الگوی پیشرفت در حوزه های علمیه و همکاری در طراحی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با استفاده از ظرفیت نهاد های حوزوی از اهداف این دبیرخانه به شمار می رود.

 

وی با اشاره به اعضای شورای حوزوی این مرکز اظهار داشت: حجت الاسلام والمسلمین رشاد به عنوان رییس این شورا منصوب شده و حجج اسلام والمسلمین عماد، ابوالقاسم علیدوست، علی عباسی، محمد باقر سعیدی روشن، محمد جواد ارسطا و سید حسین میر معزی اعضای این شورا را تشکیل می دهند، علی متقیان نیز از اعضای این شورا است.

 

حجت الاسلام رجایی از برگزاری همایش ملی پیشرفت از منظر قرآن و حدیث خبرداد و خاطرنشان کرد: فراخوان این همایش برای حوزه های علمیه ارسال شده است، در این همایش ماهیت و مؤلفه های پیشرفت اسلامی، مبانی و ویژگی های شاخص پیشرفت اسلامی از منظر قرآن و حدیث، عوامل و موانع پیشرفت اسلامی و نگاه انتقادی به شاخصه های توسعه بررسی می شود؛ این همایش 30 بهمن در شهر مقدس قم برگزار می شود.

حوزه و دانشگاه مغز متفکر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستند 

در ادامه این هم اندیشی، هادی اکبر زاده، معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به فعالیت های این مرکز افزود: : کمک به نظریه پردازی، ایجاد فضای گفتمانی و تهیه پیش نویس الگو از وظایف عمده این مرکز است؛ جامعه هدف این مرکز، حوزه و دانشگاه به عنوان مغز متفکر و جوانان به عنوان موتور حرکت هستند.

 

وی به ویژگی های الگوی مناسب اشاره کرد و ادامه داد: یک الگو باید جامع و فراگیر، منطبق بر شرایط عینی جامعه، ناظر بر حل مسائل اساسی جامعه، عوام فهم و خواص پسند، زمینه ساز سبک زندگی اسلامی ایرانی و برگرفته از نظریه اسلامی پیشرفت باشد.

شکوفایی قابلیت های بزرگ کشور در گرو اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است

سپس صادق واعظ زاده، رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به تبیین نقش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در تعالی جامعه پرداخت و گفت: که ارتقا دستاوردهای انقلاب اسلامی و شکوفایی قابلیت های بزرگ کشور در گرو اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توسعه حوزه های علمیه را در تمام تاریخ بی سابقه خواند و ادامه داد: توسعه حوزه های علمیه در 36 سال گذشته با تاریخ حوزه های علمیه قابل مقایسه است، وجود حوزه های علمیه و علمای فراوان و تنوع درسی در حوزه از بزرگترین برکات انقلاب اسلامی ایران به حساب می آید.

 

وی به تمهیدات فراهم شده برای تدوین الگوی پیشرفت از سوی حوزویان اشاره کرد و یادآور شد: بدون مشارکت فعال حوزه های علمیه نمی توان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تدوین و طراحی کرد، اسلامی بودن این طرح که از ضروریات قطعی است، بدون مشارکت عالمان دینی محق نمی شود.

دستیابی به عرصه های پیشرفت با مبنا قرار دادن اسلام ممکن است

در ادامه این جلسه، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به ضرورت به کار گیری الگوی اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر بدون زیر ساخت های اساسی و به صورت کورکورانه به سمت پیشرفت برویم، نتیجه آن پیشرفت کردن ظاهری همانند کشورهای غربی است، در این کشورها فقر، فقدان اخلاق و انسانیت موج می زند.

 

وی با بیان این که سخن رهبر معظم انقلاب بکارگیری الگوی اسلامی است ادامه داد: غرب نیز برای خود الگوهایی دارد، اما الگوی آنان بر اساس مبانی و جهان بینی مادی است، به یقین مبانی مادی نمی تواند الگویی مناسب برای نظامی که خواستگاه آن دین، قرآن و ائمه طاهرین(ع) است، باشند.

 

امام جمعه قم با بیان این که انسان از دیگاه اسلام با انسان در غرب بسیار متفاوت است، خاطرنشان کرد: این که رهبر معظم انقلاب می فرمایند که ما دنبال عدالت، امنیت،حکومت و رفاه به عنوان عرصه های پیشرفت هستیم، معنایش فرمایش ایشان به دست آوردن عرصه های پیشرفت بر اساس مبانی اسلامی است، اگر جنبه های اسلامی مورد توجه قرار گیرد، شاهد پیشرفت های بسیاری خواهیم بود.

 

وی با اشاره به مفهوم الگوی اسلامی پیشرفت گفت: جمهوری اسلامی ایران در صدد ارائه الگوی حقیقی برای تشنگان معرفت در جهان است، اگر سخنان ناب اهل بیت(ع) در قالب های مناسب بیان شود، تشنگان معارف ائمه طاهرین(ع) در جهان سیراب خواهد شد.

تحول حوزه شرط لازم برای تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است

سپس حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد به ایراد سخن پرداخت و ابراز داشت: وحدت بین حوزه و دانشگاه به معنای همراهی این دو نهاد علمی در مسائل اساسی و سرنوشت ساز کشور است، تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز از موضوعات مهم و اساسی کشور به حساب می آید که نیازمند ورود عملی طلاب و دانشجویان است.

 

وی با اشاره به نقش آفرینی حوزه علمیه در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: حوزه و حوزوی پیشرفته می توانند سبب پیشرفت جامعه و الگوی دیگر نهادها باشند، نخستین قدم برای تحقق الگوی پیشرفت، تحول حوزه علمیه است.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که باید کرسی های فقه پیشرفته راه اندازی شود، خاطرنشان کرد: مجموعه ای از احکام فقهی و اخلاقی برآیند الگوی پیشرفت را تشکیل می دهند، طلاب و فضلا می توانند با تدرس مسائل حوزه های موضوعی پیشرفت، این مرکز را در تدوین این الگو یاری کنند، اجتهاد به معنای ارائه دروس نظریه پردازانه است، کرسی های فقه پیشرفت باید راه اندازی شود.

کمبود امکانات حوزه های علمیه بسیاری را از ادامه راه طلبگی باز می دارد

آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در اصفهان از دیگر سخنرانان این جلسه هم اندیشی با اشاره به ضرورت پیشگیری از خروج طلاب با استعداد از طلبگی افزود: با وضع موجود حوزه علمیه که طلاب با مشکلات بسیاری رو به رو هستند، حوزه علمیه تعداد زیادی از طلاب با استعداد خود را از دست می دهد، باید یک الگوی مناسب برای حوزه بیان کرد تا افراد بی استعداد حوزه را مأمن خود ندانند.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: برای رسیدن به اخلاق اسلامی باید به صورت قاطع برخورد کرد، به عنوان مثال اگر مشاهده می شود که اختلاط دختران و پسران در جامعه مشکل ساز شده و خلاف اخلاق اسلامی است، باید سریع برچیده شود.

 

وی به ضرورت حمایت از حوزه های علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: سالیانه بسیاری از دانشجویان برای گذراندن درس طلبگی به حوزه های علمیه مراجعه می کنند، اما به دلیل کمبود فضا و امکانات بعد از مدتی از این راه مقدس را کنار می گذارند، باید به حوزه های علمیه توجه ویژه شود.

 

نماینده ولی فقیه در اصفهان بیان داشت: متأسفانه از فعالیت های علمی و تبلیغی حوزویان حمایت های درستی صورت نمی گیرد، این در حالی است که دشمنان اسلام مانند وهابیت تمامی امکانات لازم را برای مبلغان خود فراهم می کنند، در سال 83 پاکستان یک میلیون طلبه وهابی پذیرش کرده، این مسائل زنگ خطر است.

نظام آموزشی حوزه و دانشگاه باید متحول شود

در بخش دیگر این جلسه حجت الاسلام محمد حسن زمانی، معاون پژوهش حوزه علمیه با اشاره به به بایسته های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: اصل نخست تعمیق باورهای دینی و فرهنگ سازی فضائل اخلاقی و نهادینه سازی ارزش های اسلامی است، بخشی از جامعه این باور را دارند، اما در برخی از مراکز مانند دانشگاه ها شاهد خلأ در باورهای دینی هستیم.

 

وی تحول در نظام آموزشی حوزه و دانشگاه را ضروری دانست و ابراز داشت: نظام آموزشی حوزه باید به روز شود، حوزه علمیه باید در کوتاه ترین زمان فارغ التحصیلانی داشته باشد که معضلات جامعه و جهان را حل کنند، اما امروزه بیشترین مدت تحصیل با کمترین نتیجه را داریم، وضعیت تحصیل دانشجویان نیز مطلوب نبوده و آرمان های اسلامی را تحقق نمی بخشد.

 

معاون بین الملل حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند پیوند عمیق حوزه و دانشگاه است ادامه داد: تأسیس دانش های میان رشته ای علوم قرآنی می تواند حوزه و دانشگاه را در اسلامی سازی علوم انسانی یاری کند.

مسؤولان برای فعالیت های طلاب بستر سازی کنند

در پایان این جلسه هم اندیشی، حجت الاسلام سیدعلی عماد، معاون پژوهش حوزه علمیه به ظرفیت های بسیار بالای حوزه علمیه در اجرای الگوی پیشرفت اشاره کرد و افزود: اگر در عرصه فرهنگ سازی کارآموزشی و پژوهشی ضمیمه به مسأله تبلیغ طلاب شود، پیامدهای بسیاری برای حوزه و جامعه دارد.

 

وی با بیان این که نظریه پردازی الگوی پیشرفت باید در درس های خارج حوزه علمیه ورود کند ابراز داشت: مدیران حوزه های علمیه، مراکز آموزشی حوزوی ظرفیت های بزرگ حوزه هستند که می توانند مرکز الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی را یاری کنند.

 

معاون پژوهش حوزه های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: حوزه علمیه وظیفه دارد به نیاز های جامعه پاسخ دهد، اما در مواضعی نظام باید بسترسازی مناسب برای انجام فعالیت را تدارک ببیند؛ متأسفانه سطح بودجه پژوهشی کشور بسیار پایین بوده و با خواسته رهبر معظم انقلاب بسیار فاصله دارد.

 

حجت الاسلام عماد در پایان سخنان خود گفت: با وجود کمبود شدید امکانات، حوزه علمیه خود را در برابر سخنان رهبر معظم انقلاب مسؤول می داند./1323/پ201/ف

 

ارسال نظرات