۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۲۴۰۴۸۷
لاریجانی مطرح کرد؛

ضرورت اتخاذ تصمیمات واقع بینانه برای جلوگیری از اتلاف منابع

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: باید شرایط کنونی کشور را شناخت تا بتوانیم براساس آن تصمیماتی را اتخاذ کنیم که سبب اتلاف منابع موجود نشود.
علي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی با تشریح اوضاع کنونی کشور اظهار کرد: باید شرایط کنونی کشور را شناخت تا بتوانیم براساس آن تصمیماتی را اتخاذ کنیم که سبب اتلاف مختصر منابع موجود نشود.

 

وی با اشاره به این که کشور در حال حاضر از چند موضوع رنج می برد، گفت: رشد نقدینگی یکی از این موارد است که تورم اقتصادی ناشی از این مسأله است.

 

لاریجانی گفت: در حال حاضر در کشور 680 هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم  که به سوء مدیریت قبلی برمی گردد.



رییس قوه مقننه با اشاره به وجود حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ خورده با 10 درصد تا 80 درصد پیشرفت در کشور، افزود: برای تکمیل این پروژه ها باید دو برابر این 400 هزار میلیارد تومان هزینه کنیم که تأمین این بودجه در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و باید با واگذاری به بخش خصوصی زمینه تکمیل تعدادی از آنها فراهم شود.

 


وی بدهی های دولت را از دیگر مشکلات کشور خواند و افزود: 400 میلیارد تومان بدهی وزارت نیرو از جمله آنهاست که باید پرداخت شود.

 

لاریجانی با اشاره به رکود کارخانجات و ورشکستگی تعدادی از آنها اظهار داشت: متاسفانه در اکثر استان های ما رکود وجود دارد چرا که بانکها قادر به تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را ندارد و تولیدگری که دلاری یک هزار تومان خریداری می کرد ناگهان به سه هزار تومان رسید.



وی با اشاره به تحریم ها و مشکلاتی ناشی از آن خاطرنشان کرد: در نحوه اداره سیستم بانکی دچار مشکل هستیم که باید بانک ها بتوانند سرمایه در گردش بخش تولیدی را تامین کنند.



نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود آب در کشور نیز گفت: به خاطر شرایط آب و هوایی جهان و نوع مصرف آب در کشور دچار کم آبی هستیم و در حالی که 90 درصد منابع آب صرف کشاورزی می شود، در برخی از مناطق در تأمین آب کشاورزی با بحران آب مواجه هستیم.



وی اظهار کرد: وضعیت نفت و قیمت جهانی، فربه شدن بدنه دولت و بالا رفتن هزینه های جاری دولت،  عدم اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی و عدم ایجاد اشتغال برای جوانان را از دیگر مشکلات کشور خواند و گفت: با تدوین سند آمای سرزمینی کشور باید جهشی در کشور ایجاد شده و روش های خود را تغییر دهیم.



وی گفت: با توجه به شرایط مجلس اولویت هایی را در بودجه نگاری دارد که از آبیاری تحت فشار، بودجه بانکی برای ارائه تسهیلات به بخش خصوصی برای اجرای پروژه های عمرانی، ایجاد سیستم های گلخانه ای، افزایش سرمایه در گردش بانکها برای همکاری بیشتر با بخش خصوصی از جمله آنها است.

 

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در سال 93 با نگاه حمایتی به دولت اجازه دادیم که به بخش خصوصی کمک کند اما کمبود منابع مانع این کار شد.


لاریجانی گفت: یکی از کارهایی که در اولویت سال جاری قرار است راه آهن است زیرا شبکه راه آهن ما نقص جدی دارد و نمی تواند خدمات را بدون نقص در اختیار مردم قرار دهیم.


رییس قوه مققنه افزود: باید از طریق جذب منابع و سوق دادن آن به سمت تولید مثل سهام و بورس بتوانیم کارهای عمرانی و تولید انجام دهیم دولت البته می تواند سیاست گذاری کلان را در مرکز انجام دهد و تصمیمات خرد را به استان ها واگذار کند.


وی اظهار امیدواری کرد: متناسب با بودجه بخش های فرهنگی هم رشد قابل توجهی داشته باشند./936/پ202/ب4

ارسال نظرات