۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۲۴۰۸۴۵
آیت الله نمازی:

هوای نفس یکی از خطرناک‌ترین دشمنان انسان است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به این‌که هوای نفس یکی از خطرناک‌ترین دشمنان انسان است، گفت: تمامی کسانی که جهنمی می‌شوند به دلیل پیروی و اطاعت از هوای نفس است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا درکاشان، آیت‌الله عبدالنبی نمازی ظهر امروز در جمع مردم کاشان با اشاره به این‌که هوای نفس یکی از خطرناک‌ترین دشمنان انسان است، گفت: تمامی کسانی که جهنمی می‌شوند به دلیل پیروی و اطاعت از هوای نفس است. 

 

وی افزود: هوای نفس انسان را از خوبی‌ها دور کرده و هیچگاه او را به خواندن نماز اول وقت، انجام صله رحم و احسان و اکرام بندگان خدا دعوت و سفارش نمی‌کند، بلکه انسان را به سمت وسوی بدی ها تشویق می‌کند.

 

آیت الله نمازی با اشاره به روایاتی از پیامبراکرم(ص) که فرمود «دشمن‌ترین دشمنان هوای نفس درون انسان است که از دشمن بیرونی نیز خطرناک‌تر است»، افزود: انسان از دشمن بیرونی خود می‌تواند فاصله بگیرد اما از دشمن درونی خود که هوای نفس است نمی تواند فاصله بگیرد و فرار کند. 

 

وی همچنین با اشاره به این‌که اهل ایمان باید مراقب هوای نفس خود باشند، گفت: انسان مؤمن باید هوای نفس خود را به وسیله تقوا گره بزند و دست و پای آن را به وسیله تقوا ببندد تا آزاد نباشد، از این رو از اگر از هوای نفس غافل شود، گروگان گیری خواهد کرد و بر او سوار می‌شود.

  

نماینده ولی فقیه در کاشان از «منع الشهوات، تحمل اثقال العبادات و الاستعانه بالله و التضرع لیه»، به عنوان سه عامل مدیریت هوای نفس نام برد و یادآور شد: نباید از هوای نفس اطاعت کرد چرا که اگر هوای نفس را رها کنیم، همچون مرکب سرکش و چموشی است که کنترل را از دست راکب گرفته و تا انسان را به هلاکت نرساند، توقف نخواهد داشت، اما اگر این مرکب چموش را مدیریت کنید متوقف می‌شود.

 

آیت الله نمازی افزود: برای توقف هوای نفس با ثقل عبادات ‹‹ عبادت زیاد›› بار هوای نفس خود را سنگین کنید تا از نفس بیفتد و قدرت حرکت و پیشروی از او سلب شود، از این رو به تعبیر امیرمؤمنان(ع) هر کاری که هوای نفس از آن متنفر است، انجام دهید.

 

وی با تأکید بر این که دوری از هوای نفس نیازمند یاری خداوند است، گفت: امیرمؤمنان (ع) می‌فرماید «هوای نفس بر زشتی ها و بدی ها و گناهان فرماندهی می کند مگر این که مشمول امدادهای غیبی الهی باشیم، از این رو اگر کمک و هدایت و پشتیبانی و نصرت خدا نباشد نمی توان بر هوای نفس پیروز شد./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات