۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۲۴۱۵۷۲
کارشناس اقتصاد اسلامی مطرح کرد؛

وام قرض الحسنه سنتی زیبا اما مهجور در سیستم بانکی کشور

خبرگزاری رسا ـ کارشناس اقتصاد اسلامی، فصلنامه وام را تنها نشریه قرض الحسنه در کشور خواند و گفت: در این فصلنامه صندوق‌های قرض الحسنه موفق در کشور معرفی شده‌اند و مطالبی راجع به مسائل تربیتی، اخلاقی و استفتائات مراجع درباره قرض الحسنه منتشر می‌شود.
حجت الاسلام سيد جواد بهشتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدجواد بهشتی، کارشناس اقتصاد اسلامی، در برنامه «تا نیایش» شبکه پنج صدا و سیما در ادامه بحث قرض الحسنه، به عوامل قرض اشاره کرد و گفت: قرض گیرنده، ضامن و قرض دهنده عوامل قرض هستند.

 

وی به آسیب‌های احتمالی از سوی قرض گیرنده اشاره و ابراز کرد: قرض گیرنده اگر بدون نیاز ضروری و به صورت مکرر وام بگیرد نخست عزت خود را زیر سؤال برده و در گام بعد حق افرادی که نیاز ضروری دارند را ضایع می‌کند.

 

حجت الاسلام بهشتی، پشتیبانی و حمایت از برادران مسلمان را از سفارش‌های اسلام خواند و افزود: در سنت قرض الحسنه فردی که ضامن می‌شود باید توجه داشته باشد که ضمانت عقدی جدی است و در صورت عدم پرداخت اقساط از سوی قرض گیرنده، از حقوق ضامن کسر می شود و ضامن نباید در این‌باره برخورد نامناسبی با قرض گیرنده داشته باشد.

 

وی پیش شرط و کارمزد را از آسیب‌های قرض دانست و تأکید کرد: برخی از صندوق‌های قرض الحسنه و بانک‌ها شروط نامناسبی وضع می‌کنند همانند این که مبلغی را به عنوان کارمزد در قبال پرداخت وام نگه می‌دارند که این نوع شروط را برخی از مراجع تقلید ربا می‌دانند.

 

کارشناس اقتصاد اسلامی یادآور شد: مردم می‌توانند برای حذف کارمزد و پیش شرط‌ وام‌های صندوق‌های قرض الحسنه با وقف، نذر، انفاق و وصیت ثلث اموال خود در تأمین هزینه‌‌ها به آنها کمک کنند تا سنت قرض الحسنه بدون هیچ مشکلی در کشور به بهترین صورت انجام شود.

 

وی فصلنامه وام را تنها نشریه قرض الحسنه در کشور خواند و خاطرنشان کرد: در این فصلنامه صندوق‌های قرض الحسنه موفق در کشور معرفی شده‌اند و  مطالبی در مورد مسائل تربیتی، اخلاقی و استفتائات مراجع درباره قرض الحسنه منتشر می‌شود.

 

حجت الاسلام بهشتی در پایان افزود: تجارت و استفاده اقتصادی از قرض‌‌هایی که مردم در اختیار بانک‌ها و صندوق‌های قرض الحسنه می‌گذارند در صورتی که در ابتدا شرط نشده و مسکوت باشد اشکال شرعی دارد و در جایی جز قرض دادن نباید استفاده شوند./908/پ202/ف

 

ارسال نظرات