۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۲۴۲۵۳۴
گزارش؛

فعالیت وحدت‌محور یک روحانی شیعه در اندونزی

خبرگزاری رسا ـ مبلغ بین المللی حوزه علمیه قم همزمان با هفته وحدت امسال با حضور در مراکز علمی و فرهنگی کشور اندونزی به فعالیت قرآنی و تبلیغی پرداخته که مورد استقبال مسلمانان به ویژه دانشگاهیان و مراکز علمی این کشور قرار گرفته است.
حجت الاسلام احمدي شاهرختي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالحسن احمدی شاهرختی، مبلغ بین المللی حوزه علمیه، در سفری به کشور اندونزی و حضور در مراکز علمی و فرهنگی این کشور به فعالیت تبلیغی در راستای تبلیغ مبانی قرآنی پرداخته است که گزارش فعالیت این مبلغ دینی به شرح زیر است.
 
حضور در جمع استادان و مسؤولان دانشگاه دولتی ماکاسار
در این جلسه که ریاست دانشگاه نیز حضور داشت، حجت‌الاسلامد احمدی‌شاهرختی طی سخنانی هفته وحدت را تبریک گفت و خاطر نشان کرد: در ایران بین دو دیدگاه اهل تسنن و شیعیان در خصوص میلاد پیامبر(ص) هفته وحدت نامگذاری شده است.
 
حضور در دارالقرآن و الحضاره الاسلامیه حوزه الاتفاقیه اندونزی
حجت الاسلام شاهرختی با اشاره به حدیث «ما من معرفه الا و انت محتاج الی المعرفه» از حضرت علی(ع) گفت:هر چیزی که ورود می‌یابیم باید به علم واقعی دست یابیم و آن جز از طریق تجربه درست، عقل صحیح و فهم از قرآن کریم و سنت نبوی و معصومین(ع) به دست نمی‌آید.
 
این مبلغ دینی اظهار داشت: دارالقرآن محلی برای اندوختن علوم و موفقیت بیشتر درباره هنر، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و... با رویکرد اسلامی است که باید از آن استفاده کرد.
 
دیدار با استادان و مسئولان دانشگاه دولتی ماکاسار
 
دیدار حجت‌الاسلام شاهرختی با رئیس دانشگاه دولتی شهر ماکاسار اندونزیرئیس دانشگاه دولتی شهر ماکاسار اندونزی در این دیدار گفت: ما الان با کشورهایی مثل آمریکا، استرالیا و... همکاری می کنیم ولی از استادانی که فارغ التحصیل می‌شوند ایرانی نداریم که باید رابطه دو کشور در این زمینه بیشتر شود.
 
وی عنوان داشت: اینکه که چگونه ایران در برابر حملات ابرقدرت ها مقاومت می کند برای ما دانستن آن جالب است.
 
نشست صمیمی در دارالتحفیظ خیرالنساء شهر پلمبنگ اندونزی
حجت الاسلام شاهرختی در جمع مدیران و اعضای دارالتحفیظ خیرالنساء شهر پلمبنگ اندونزی با اشاره به عظمت حضرت فاطمه (ص) ابراز داشت: شخصیت بی بدیل حضرت زهرا(س) که خیرالنساء در همه جهانیان است و حتی خیرالرجال هم هست، نکات بسیاری دارد، که مردم اندونزی اطلاع ندارند و علت هم این است که کتاب‌هایی که در مورد شخصیت این بزرگوار است در دسترس عموم قرار نگرفته است.
 
این مبلغ دینی اعزامی از کشور جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: باید برنامه‌ها و نشست‌هایی را در خصوص تبیین شخصیت این حضرت که بارها در قرآن کریم به وجود ایشان اشاره شده و حتی سوره‌ کوثر نیز در جلال و جایگاه حضرت زهرا(س) بیان شده است، تلاش‌های گسترده‌ای صورت گیرد.
 
بهترین الگو و معصوم برای ما پیامبر(ص) است
حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی در جمع طلاب علمیه "رحمه للعالمین" سوماترای جنوبی اندونزی حوزه تصریح کرد: بهترین الگو و معصوم برای ما پیامبر(ص) است که بهترین الگو برای ما خواهد بود که حتی گفتار و رفتار و سکوت ایشان برای ما درس آموز است که باید به ایشان اقتدا کنیم.
 
کارشناس دینی بیان داشت: به حکم عقل تنها کسی می‌تواند ما را به کمال مطلق برساند که هیچ خطایی از او سر نزده باشد تا بتوانیم به او اعتماد کنیم و تنها کسی که صد در صد عمل او درست است ما را می‌تواند به کمال نهایی که خداوند است رهنمون کند.
 
وی در پایان با مطرح کردن سئوالی گفت: آیا انسان‌های کنونی که روی زمین زندگی می‌کنند نیازی به امام حاضر دارند یا خیر؟ اگر به عقل مراجعه کنیم می‌گوید همه انسان‌ها در هر زمان به معصوم که خطا ناپذیر است نیاز دارند، به راستی امام ما کیست؟
 
گفت و گو با روزنامه پرتیراژ خبر سوماترای جنوبی اندونزی
خبرنگار این روزنامه در خصوص تمدن نوین جمهوری اسلامی، شاخصه‌ها پیشرفت‌ها و موانع، رمز پیشرفت جمهوری اسلامی ایران به ویژه در خصوص علمی سئوالاتی را ارائه کرد که حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی‌شاهرختی به آنها پاسخ داد.
 
همچنین سئوال مهم خبرنگار روزنامه خبر این بود که اندونزی باید چه کارکند که همانند جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشرفت‌های علمی و .... در کشور، منطقه و جهان دست پیدا کند.
 
ایران کرنر دانشگاه رادن فتح شهر پلمبنگ اندونزی میزبان حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی
جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در این دانشگاه که 24 هزار دانشجو دارد ایران کرنر تاسیس کرده و روزانه تعداد زیادی از دانشجویان با منابع علمی هنری به آنجا مراجعت می‌کنند.
 
حجت الاسلام احمدی شاهرختی که خود از مسوولان طرح و برنامه حوزه علمیه قم می باشد در جلسه کاری با مسوول ایران کرنر تجربیات خود را نسبت به گسترش کمی و کیفی فعالیت های اتاق ایران به استاد میکائیل منتقل کرد.
 
بازدید حجت‌الاسلام شاهرختی از دانشگاه مدینه العلم اندونزی
حجت‌الاسلام شاهرختی در این مراسم گفت: باید از شیوه مبارزاتی اهل بیت(ع) در برابر دشمنان استفاده کنیم تا بتوانیم در برابر متجاوزان به دین ایستادگی نماییم.
 
وی ادامه داد: پیروزی جبهه حق در گرو مبارزه با ظالمان است چنانچه در ایران اسلامی مردم با پیروی از اهل بیت(ع) در برابر ظلم ایستادند و حکومت اسلامی را بنا نهادند.
 
برپایی نشست قرآنی در مسجد سوندا کلاپا شهر جاکارتا
بنابر این گزارش حجت الاسلام احمدی شاهرختی پس از اجرای برنامه در مسجد، در میان معتکفین که به مناسبت شب تحویل سال جدید میلادی با برگزاری مراسم اعتکافی به نام ذکر اکبر شب را به صبح می‌رسانند، شرکت و ضمن برگزاری جلسه با مدیران و دست اندرکاران برگزاری مراسم و پاسخ به پرسش‌ها به برپایی نشست قرآنی پرداخت.
 
این مسجد یکی از مساجد مشهور جاکارتا است که در منطقه جاکارتای مرکزی قرار دارد.
 
برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) در مسجد کیانی میرگان اندونزی
حجت‌الاسلام احمدی شاهرختی مبلغ علوم دینی در این مراسم گفت: حق پیامبر(ص) بر عهده ما بسیار است و ایشان چون حق حیات بر عهده ما دارد و ما را از جهالت و خرافات و نادانی ها نجات داده و به نور ایمان و اسلام مزین کرده، ما باید همواره در مناسبت‌های مختلف به یاد او باشیم چنان که این نکته مهم در هر نماز ما با ذکر صلوات محقق شده است.
 
وی بیان داشت: متاسفانه در بین امت اسلام افراد منحرفی پیدا می شوند که یاد پیامبر(ص) را بدعت می دانند و شرک و کفر تلقی می کنند و اینها نه از قرآن چیزی می‌دانند و نه نسبت به تکریم کسی که به ما خدمت کرده چیزی را متوجه می‌شوند و قطعا کسانی که اینگونه بگویند هیچ جایگاهی بین ما ندارند و ما آنها را پس می زنیم.
 
جشن میلاد پیامبر(ص) در شهر پمالنگ اندونزی برگزار شد
حجت‌الاسلام احمدی شاهرختی با اشاره به حوادث اخیر در جامعه اسلامی گفت: متاسفانه امروز شاهد هستیم که عده‌ای به نام اسلام اصل اسلام را مورد هدف قرار داده‌اند و با شعار اسلام سر مسلمانان را می‌برند.
 
وی تاکید کرد: این افراد مسلمان نبوده و مسلمان نما هستند و ما از این افراد بیزاریم و اعلام می‌کنیم که هیچ ارتباطی به ما ندارند.
 
جلسه پرسش و پاسخ با شیعیان پکالونگن اندونزی
بنابر این گزارش تحلیل شرایط کشور عراق، برگزاری اربعین حسینی، نحوه رویارویی با داعش، خدمات عام المنفعه در منطقه جهت جذب جوانان، چگونگی تاسیس صندوق صدقات و امور خیریه و.... از جمله سئوالاتی بود که مطرح و حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی شاهرختی به آنها پاسخ داد.
 
حضور استاد ایرانی در حوزه علمیه دارالمتقین اندونزی
حجت الاسلام احمدی‌شاهرختی طی سخنانی به شخصیت پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: این شخصیت بزرگ آنقدر در آسمان معنویت و معارف الهی اوج گرفته است که خداوند متعال با همه عظمتی که دارد در مورد شخصیت پیامبر(ص) می‌فرمایند؛ وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ، یعنی آنکه تو بر خلق عظیم هستی، که این نشان دهنده آن است که شخصیت آن حضرت در اوج خصلت های نیک قرار داشته است.
 
وی ابراز داشت: امت اسلام باید با دنیای زر و زور مقابله کند و پرچم لا اله الا الله را در دنیا را به اهتزاز در آورد و این محقق می شود با حکومت جهانی امام عصر(عج) که به امید خداوند نزدیک است.
 
گفتگو با عالم برجسته اهل سنت اندونزی
در این دیدار همچنین حجت‌الاسلام شاهرختی توضیحات و راهنمایی‌ها را در خصوص بهره مندی از ظرفیت‌های حوزه علمیه در خصوص نگاه حوزه به موضوع تکفیری‌ها ارائه کرد.
 
لازم به ذکر است که این عالم برجسته بیش از 80 کتاب به قلم تحریر در آورده که به عنوان یک چهره سرشناس و رسانه‌ای تلقی می‌شود که به شدت بر علیه وهابیت در کشور اندونزی فعالیت دارد.
 
حضور در جشن میلاد پیامبر(ص) در دانشگاه رادان فتح اندونزی
حجت‌الاسلام احمدی شاهرختی در این مراسم گفت: اگر نقصی در زندگی ما به وجود می‌آید و از مواهب دنیوی و مادی بی بهره می‌شویم قطعا خداوند به گونه ای دیگر جبران می کند و ما باید راضی باشیم به چیزی که خداوند برای ما مقدر کرده است.
 
این مبلغ علوم اسلامی گفت: وظیفه دیگرانی که شاهد مصیبت هستند سنگین است و در معرض امتحان هستند و باید با همه توان در رفع مشکلات و نواقص بکوشند و دو امتحان است یکی برای خود فرد و دیگری برای کسی که ناظر بر کار است و رئیس دانشگاه به این نیازهای ایتمام توجه دارند و این مایه مباهات است.
 
سخنرانی و قرائت قرآن در حوزه علمیه الاتفاقیه سوماترای جنوبی اندونزی
 
حجت‌الاسلام احمدی شاهرختی در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت میلاد پیامبر(ص)، به تعریف انسان کامل پرداخت و گفت: همه انسان‌ها باید بکوشند تا راهی که پیامبر(ص) رفت را دنبال کنند و از نحوه سلوک ایشان در همه مسائل استفاده کنند.
 
مبلغ دینی با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: "مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ" یعنی اینکه کسانی که پیرو آن پیامبر(ص) هستند باید همگام با امور معنوی و عبادی و علمی در مبارزه با دشمن سر آمد باشند و به دشمن شناسی بپردازند.
 
حضور در حوزه علمیه خاتم‌النبین (ص) جاکارتا
حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی بیان داشت: جهان کنونی پر از انحراف ها و خرافه‌هاست و طلاب وظیفه دارد که از سرچشمه نور نوشیده و به کسانی که در این ظلمات زندگی می کنند بنوشانند تا آنها را از ظلمت به نور هدایت کنند
 
وی عنوان داشت: کسی می تواند این کار را کند که نورانی باشد و کسی که در ظلمت باشد نمی تواند افراد را از تاریکی‌ها رهایی دهد و اگر کسی نورانی و ربانی شد انسان های مومن و مخلص دور او را در هر جایی می گیرند و او با بال آنها می تواند پرواز کند و جامعه ای را از کج راهی ها به صراط مستقیم هدایت کند.
 
حضور در دارالقرآن الطیفیه اندونزی
وی پس از تلاوت جذاب قرآن کریم گفت: برای حفظ قرآن و هر کار دیگری باید ابتدا هدف از آن تبیین کرد و اگر این سئوال را به درستی پاسخ نگوییم ممکن است در مسیر راه از راه باز بمانیم.
 
مبلغ اعزامی جمهوری اسلامی ایران در خصوص حفظ قرآن کریم به شیوه های گوناگونی که برای خردسالان و نوجوانان و میان سالان و کهنسالان به صورت ترتیبی ارائه می شود اشاره کرد و گفت: هر حافظی باید متناسب با روحیات خودش زمان، مکان و نوع شیوه حفظ کردن را بیاموزد.
 
مجلس ذکر اسماء الحسنی در موسسه تاج اندونزی
حجت‌الاسلام احمدی شاهرختی با اشاره به آیه شریف لقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ادامه داد: انسان برای طریق کمال ناگزیر است که الگو انتخاب کند و برای طی کردن مسیر خدایی و رسیدن به کمال مطلق چاره ای جز الگو گرفتن از انسانی که اخلاق خدایی داشته باشد نیست و خاتم انبیا این خاصیت را داشت.
 
وی بیان داشت: متاسفانه مردم و امت پیامبر(ص) هر کدام یک بخشی از شخصیت ایشان را گرفتند و آن شخصیت جامعی که مد نظر بود تا امت اسلامی را به مدارج عالی رهنمون کند ایجاد نشد، برخی جهاد، برخی معرفت، برخی زمینه های علمی و.... که باید در همه مسائل و موارد به پیامبر(ص) اقتدا کنیم.
 
مراسم شبی با قرآن کریم مسجد آگونگ مرکز استان سوماترای جنوبی اندونزی
حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی در ادامه سفر تبلیغی خود به کشور اندونزی در محفل شبی با قرآن کریم مسجد آگونگ مرکز استان سوماترا جنوبی حاضر و به سخنرانی و قرائت قرآن کریم پرداخت.
 
این مراسم با حضور گسترده مردم برگزار شد که در آغاز برنامه‌ها، قاری سرشناس اندونزی که امسال مقام اول در مسابقات بین المللی این کشور را کسب کرده است، به تلاوت قرآن پرداخت و پس از آن یکی از سخنرانان مطرح شهر جناب آقای امهر به ایراد سخنرانی پرداخت و سپس جناب کیایی نووی ضمن تقدیر از حضور روحانی ایرانی در این مراسم از وی برای قرائت قرآن و سخنرانی دعوت کرد.
 
مجتمع علمی-آموزشی الاتفاقیه اندونزی
حجت‌الاسلام احمدی شاهرختی در ابتدای ورود خود به این مرکز مورد استقبال خواهران و برادران طلبه این مرکز قرار گرفت و مسوولان این حوزه به صورت رسمی از این طلبه مبلغ ایرانی استقبال کردند.
 
وی در این استقبال ضمن قدردانی از مسوولان حوزه الاتفاقیه، از این دعوت در ایام ولادت باسعادت پیامبر(ص) قدردانی کرد و این ایام و همچنین سال نو میلادی و میلاد حضرت مسیح(ع) را تبریک گفت.
 
آیین جشن میلاد پیامبر(ص) در دانشگاه اسلامی علاالدین در ماکاسار
در این مراسم که از مسئولان دانشگاه، رئیس پلیس ماکاسار و مقامات منطقه ای و اعضای طریقت شاذلیه حضور داشتند حجت‌الاسلام احمدی شاهرختی به نکاتی در خصوص تاسی ما به پیامبر(ص) پرداخت و گفت: جامعه ای که بر طبل اختلاف بکوبد به تمدن نمی‌رسد. کشورهای اسلامی باید متحد شده و در برابر حیله دشمن هم صدا شوند.
 
وی با اشاره به اسوه بودن پیامبر اسلام(ص) گفت: ما دشمنان خونخواری داریم که جز به ذلت جهان اسلام رضایت نمی‌دهند و ما به تاسی از پیامبر(ص) باید در کنار معنویت و مهربانی و زهدی که در جامعه اسلامی داریم در برابر آنها اشدا علی الکفار باشیم و در برابر توطئه‌های آمریکا و انگلیس و اسرائیل اقدامات جدی انجام دهیم.
 
دیدار با دکتر افلاطون مختار رئیس دانشگاه رادان فتح اندونزی
حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی به سفر دکتر افلاطون مختار به ایران اشاره کرد و گفت: حضور شما در ایران بسیار اثر بخش بود و مجدد نیز از شما دعوت می‌کنم که به ایران سفر کنید.
 
وی گفت: باید بکوشیم تا ارتباط‌های علمی میان دو کشور ایران و اندونزی گسترش یابد و در این خصوص باید حضور اساتید و روسای دانشگاه دو کشور مد نظر باشد.
 
دیدار با محمد تسوه رئیس پلیس شهر ماکاسار در حاشیه جشن میلاد النبی(ص)
محمد تسوه در این دیدار با توجه به اینکه رشته تحصیلی خودش روابط بین الملل بوده اضافه کرد: آشنایی من با امام خمینی از طریق این رشته بوده است و آرزو می کنم که بتوانم برای شخصیت‌های قرآنی و خود قرآن کریم کاری انجام دهم.
 
وی گفت: امام خمینی در مقام عرفان به بالاترین حد خود در قرن حاضر رسید و مقام ولایت الله بزرگترین مقام عرفان است که امام خمینی به آن دست یافت.
 
مراسم عزاداری در حسینه الزهرا در شهر بندونگ اندونزی
حجت‌الاسلام احمدی شاهرختی اذعان داشت: در حال حاضر که در دوران غیبت امام عصر(عج) به سر می‌بریم باید با رفتار و کارهای نیک و دعای خیر ظهور ایشان را از خداوند خواسته و امام زمان(عج) را در برقراری حکومت عدل جهانی کمک کنیم.
 
این طلبه حوزه علمیه قم تاکید کرد: بستر سازی حکومت مهدوی تنها با حرف و سخن محقق نمی‌شود، بلکه بستر سازی نیازمند عمل است که باید در این زمینه تلاش جدی داشته باشیم.
 
نشست و گفتگوی استاد علوم قرآنی اعزامی و نیز رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی با رئیس و اعضای سازمان بیت المسلمین اندونزی
حجت الله ابراهیمیان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور اندونزی ادامه داد: هدف ما برقراری ارتباطات فرهنگی و دینی در راستای همکاری‌های دو جانبه است و امید می‌رود مجموعه مباحث مطرح شده در جلسه امروز برای آینده دو کشور مفید فایده باشد.
 
در ادامه این مراسم پرفسور دکتر حمکاحق عضو پارلمان اندونزی و رئیس سازمان بیت المسلمین اظهار داشت : این سازمان در راستای اهداف اجتماعی و دینی قدم بر می‌دارد که در 28 استان از 34 استان اندونزی شعبه دارد.
 
نشست و گفتگوی استاد علوم قرآنی اعزامی و نیز رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی با رئیس و اعضای سازمان بیت المسلمین اندونزی
ابراهیمیان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور اندونزی ادامه داد: هدف ما برقراری ارتباطات فرهنگی و دینی در راستای همکاری‌های دو جانبه است و امید می‌رود مجموعه مباحث مطرح شده در جلسه امروز برای آینده دو کشور مفید فایده باشد.
 
در ادامه این مراسم پرفسور دکتر حمکاحق عضو پارلمان اندونزی و رئیس سازمان بیت المسلمین اظهار داشت : این سازمان در راستای اهداف اجتماعی و دینی قدم بر می‌دارد که در 28 استان از 34 استان اندونزی شعبه دارد.
 
حجت الاسلام احمدی شاهرختی نیز در ادامه به تبیین یکی از محورهای مهم پرداخت و تاسیس انجمن فرهنگی و دینی را در زمان کنونی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: ما در حوزه علمیه قم و نیز مجمع تقریب مذاهب اسلامی هم می‌توانیم برای تحقق این مهم قدم‌هایی را برداریم./1322/ز503/س
ارسال نظرات