۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۷
کد خبر: ۲۴۳۱۰۸
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

اسلام تأکید فراوانی بر ادای حق مؤمن دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: کسی که به حقوق مردم احترام بگذارد، به حقوق خداوند نیز احترام خواهد گذاشت.
حجت الاسلام والمسلمين مهدي سليماني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام مهدی سلیمانی اردهالی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم دوشنبه شب در جمع زائران حرم علی بن امام باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان با اشاره به این که از امام علی(ع) روایت است که خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده است افزود: در قیامت احتمال بخشش حق الله از سوی خداوند وجود دارد، اما از حق الناس نمی گذرد.

 

وی افزود: خداوند حق وتوی حق الناس را برای خود قرار نداده است و در هیچ یک از کتب الهی عهده دار حق بدهکار در برابر طلب کار نیز نشده است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که اگر کسی برای حق مردم احترام قائل باشد، به حقوق خداوند نیز احترام خواهد گذاشت، گفت: در روایات به ترس از انجام مکروهات و توجه به مستحبات جهت آسان شدن انجام واجبات سفارش شده است.

 

حجت الاسلام سلیمانی گفت: احترام به حقوق مردم، مسیری برای احترام گذاشتن به حقوق خدا است و خداوند در قرآن خطاب به افرادی که به حق الناس توجه نمی کنند خواسته است مدعی مؤمن بودن نباشید.

 

وی گفت: از امام محمد باقر(ع) روایت است که مؤمن بر برادر مؤمن خود حقوقی دارد که سیر کردن شکم، پوشاندن اندام و برطرف کردن گرفتاری برادر مؤمن از جمله حقوقی است که مومن به برادر مومن خود دارد.

 

وی با اشاره به این که از امام صادق (ع) روایت است که چیزی نزد خداوند بالاتر از ادای حق مؤمن نیست افزود: در ادامه این روایت آمده است که مؤمن بر مؤمن دیگر حقوقی دارد و در قیامت از مؤمنان در مورد این حقوق سؤال خواهد شد.

 

وی گفت: نباید به برادر مؤمن خود با نگاه تحقیرآمیزنگاه کرد چرا که خداوند می فرماید هرکس مؤمنان ما را تحقیر کند با ما اعلام جنگ کرده است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که در جامعه امروز برخی به دروغ و دورویی، خود را برادر دیگری می داند افزود: مؤمنان باید قلبی و واقعی یکدیگر را دوست داشته باشند و این دوستی باید عینی باشد.

 

حجت الاسلام سلیمانی گفت: در اسلام سفارش شده است که آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند، اما برخی از افراد یکدیگر را تخریب می کنند.

 

وی با اشاره به این که گناه حضور در مجلس غیبت برابر با غیبت کردن است افزود: نه تنها نباید اجازه  غیبت به کسی را داد بلکه باید با تذکر و نهی کردن از این گناه کبیره جلوگیری کرد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم یاد آوردشد: از پیامبراکرم(ص) روایت است هرکس مؤمنی را به دلیل فقر تحقیر کند، خداوند در آخرت او را رسوا و خوار و ذلیل خواهد کرد./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات