۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۲۴۴۲۳۸
استاد حوزه و دانشگاه:

کسب معرفت، شرط بهره مندی از نعمات الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که کسب معرفت، شرط بهره مندی از نعمات الهی است، گفت: انسان هر اندازه که نسبت به نعمتی معرفت داشته باشد، به همان میزان از آن بهره مند می شود.
کسب معرفت، شرط بهره مندی از نعمات الهی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام موحدی، استاد حوزه و دانشگاه امروز در ویژه برنامه آغاز دهه فجر که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد، در جمع اساتید و طلاب برگزار شد، به شخصیت والای امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: این بزرگوار، حقیقت بدون مثال در تاریخ معاصر هستند؛ دهه مبارک فجر برای تمام مسلمانان به ویژه ایران بسیار مقدس و مبارک است و همچنین یادآور خاطرات ارزنده دوران انقلاب است.

 

وی گفت: خداوند در آیه 96 سوره مریم می فرماید:« إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا، کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند، به زودى خداى رحمان براى آنها محبتى [در دل‏ها] قرار خواهد داد.»، خداوند محبت امام خمینی (ره) را نه تنها در دل مردم ایران، بلکه در دل جهانیان قرار داده بود؛ چرا که ایشان، اعمالشان را برای رضای حق تعالی انجام می دادند.

 

استاد تفسیر دانشگاه فردوسی مشهد به ضرورت اهمیت پرداختن به معارف قرآنی اشاره و ابراز کرد: ائمه معصومین(ع) در هر فرصت و زمانی سعی می کردند، معارف حقه دینی را به تمام انسان ها ابلاغ کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه به ضرورت تجلی کردن آیات قرآن در زندگی اشاره و اظهار کرد: هیچ منبعی ارزشمندتر ، عظیم تر و گسترده تر از قرآن کریم برای شناخت انسان نیست؛ از این رو قرآن کریم، منبع اصیل، پاک و روانی است که سبب ازدیاد معرفت انسان می شود.

 

حجت الاسلام موحدی افزود: امام حسین (ع) می فرمایند:«المعروفُ بِقدر المَعرفة، احسان به اندازه معرفت باید باشد.»؛ از این رو اگر می خواهید خیری به کسی برسانید و کار معروفی نسبت به کسی انجام بدهید، ببنید چقدر نسبت به آن معرفت دارد.

 

وی گفت: برخی افراد قدر نعماتی که خداوند به آن ها عطا کرده است را نمی دانند و زمانی متوجه می شوند که به بلوغ فکری و معرفتی رسیده باشند که گاها ممکن است دیر شده باشد و نعمت از دست رفته باشد.

 

شرط بهره مندی از نعمات الهی کسب معرفت، است

استاد تفسیر دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که نعمت پدر و مادر، از جمله موهبت هایی است که خداوند در حق انسان ها ارزانی داشته است، ابراز کرد: گاهی انسان ها قدر این نعمت الهی را نداسته و زمانی که بلوغ فکری و معرفتی جدیدی پیداکنند تازه قدر پدر و مادر را می شناسند که بعضا در کنار آن ها نیستند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که آن چه انسان می شناسد و درک می کند، به میزان معرفت او بستگی دارد، اظهار کرد: به هر فضایی که ورود پیدا می کنیم، بی نهایت ملائکه الهی وجود دارند، اما چون معرفت نسبت به آن ها پیدا نکردیم؛ از این رو از آن ها بهره ای نمی بریم.

 

حجت الاسلام موحدی افزود: اولیای الهی به درک و معرفت بالا نائل شده اند و با عناصر عالم معنا ارتباط دارند. نماز حقیقت معنوی است، اما چون با این حقیقت آشنا نیستیم؛ از آن بهره نمی بریم.

 

وی با اشاره به این که بهره ای که انسان از نعمات اخروی می برد، بر اساس معرفت و درک اوست، گفت: خداوند در آیه 72 سوره اسراء می فرماید:«وَمَن کَانَ فِی هَـذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِی الآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِیلاً، و هر که در این دنیا کور [دل‏] باشد در آخرت هم کور و گمراه‏تر خواهد بود.».

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اگر ادراکات و معرفت در دنیا پایین باشد، در آخرت نیز چنین است، از این رو همه نعمات متجلی است، اما انسان درک نمی کند؛ از این رو اگر افراد در دنیا با امام زمان(عج) مأنوس نشوند در قیامت نیز از ایشان بهره ای نمی برند.

 

استاد تفسیر دانشگاه فردوسی مشهد ابراز کرد: عالم آخرت بر اساس فیاضیت ذات باری تعالی در همه جا گسترده و پهن است، هر کسی قدرت بهره مندی از آن را ندارد؛ بلکه افراد بر اساس معرفت خود نسبت به آن ها بهره مند می شوید. /1309/پ202/ب6

ارسال نظرات