۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۲۴۴۳۰۹
همزمان با دهه فجر؛

محافل انس با شهدای روحانی در حوزه‌های علمیه خراسان شمالی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول کمیته حوزه و روحانیت ستاد گرامیداشت دهه فجر استان خراسان شمالی از برگزاری محافل انس با شهدای روحانی در حوزه های علمیه این استان خبر داد.
محفل انس با شهدا در حوزه علميه خراسان شمالي

حجت الاسلام مهدی مهرپویان، مسؤول کمیته حوزه و روحانیت ستاد گرامیداشت دهه فجر استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: همزمان با ایام الله دهه فجر امسال شش محفل انس با شهدای روحانی در شش حوزه علمیه این استان که دارای شهدای روحانی هستند، برگزار می شود.

 

وی با بیان این که 72 نفر از مجموع بیش از دو هزار و 600 شهید استان خراسان شمالی در زمان شهادت طلبه و روحانی بوده اند، اضافه کرد: این محافل در حوزه های علمیه فاروج، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان و دو حوزه علمیه امام خمینی(ره) و امام جعفرصادق(ع) بجنورد در روزهای متفاوت با حضور طلاب و روحانیان هر شهرستان برگزار خواهد شد.

 

به گفته معاون فرهنگی نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی در این برنامه ها افزون بر قرائت قرآن و اهدای ثواب آن به ارواح طیبه شهدا، ائمه جمعه و روحانیان برگزیده هر شهرستان نیز سخنرانی خواهند کرد.

 

حجت الاسلام مهرپویان در ادامه در مورد دیگر برنامه های کمیته حوزه و روحانیت ستاد گرامیداشت دهه فجر استان خراسان شمالی، اظهار داشت: در دهه مبارک فجر در مجموع 124 عنوان برنامه از سوی این کمیته در شهرستان های مختلف استان برگزار می شود.

 

وی برگزاری شب شعر، مسابقات کتابخوانی، نشست های بصیرتی با حضور روحانیان برگزیده و ... را از جمله این برنامه ها عنوان کرد و افزود: در ایام در مجموع 48 نشست بصیرتی پیرامون انقلاب اسلامی و دستاوردهای نظام با حضور اساتید مختلف برگزار خواهد شد.

 

به گفته امام جمعه موقت شیروان افزون بر این در تمامی حوزه های علمیه استان خراسان شمالی نیز نشست های بصیرتی با موضوع اهداف و آرمان های انقلاب و نظام اسلامی با سخنرانی روحانیان و اساتید برگزیده برگزار می شود.

 

حجت الاسلام مهرپویان با اشاره به این که احیای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهم ترین مطالبات مردمی در جریان انقلاب و سال های پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است، خاطرنشان کرد: در این راستا کمیته حوزه و روحانیت ستاد گرامیداشت دهه فجر استان خراسان شمالی همزمان با دهه فجر امسال اقدام به برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب پژوهشی با محور امر به معروف و نهی از منکر می کند.

 

معاون فرهنگی نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی در ادامه با بیان این که در سال تحصیلی جاری هزار و 100 طلبه در مدارس علمیه این استان تحصیل می کنند، افزود: این تعداد طلبه در سطح 16 حوزه علمیه و مراکز دینی شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی به فراگیری علوم دینی مشغول هستند.

 

حجت الاسلام مهرپویان اضافه کرد: از این تعداد طلبه استان خراسان شمالی 380 نفر را خواهران تشکیل می‌دهند که عموما در حوزه علمیه بجنورد تحصیل می‌کنند و 720 نفر هم طلبه برادر هستند.

 

به گفته وی افزون بر این 380 روحانی نیز در استان در سطح حوزه‌های علمیه به تحصیل علوم دینی مشغول هستند.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی دارای دو هزار و 635 شهید، شش هزار و 613 جانباز و 33 هزار رزمنده است که در سال های دفاع مقدس برای حراست از کشور و نظام جان فشانی کردند و افزون بر این تاکنون در این استان 45 شهید گمنام در 22 نقطه تدفین شده اند.

 

72 تن از شهدای استان خراسان شمالی در زمان شهادت طلبه و روحانی بودند که به نسبت جمعیت این قشر در زمان جنگ تحمیلی در استان، جامعه روحانیان و طلاب خراسان شمالی در طول هشت سال دفاع مقدس پیشگام جبهه های نبرد حق علیه باطل بوده و بیشترین شهدا را تقدیم نظام و انقلاب کرده اند.

 

لازم به یادآوری است، دو سال پیش یادواره 72 شهید طلبه و روحانی استان خراسان شمالی در راستای گرامیداشت یاد این شهدای گرانقدر در بجنورد برگزار شد./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات