۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۲۴۴۵۷۶
مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی:

وحدت از ضروریات اسلام است

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس اتحادیه بین‌المللی علمای مسلمان با بیان این که همبستگی و وحدت اسلامی، از ضروریات اسلام است، گفت: فرق مختلف اسلامی پیش از این که اختلافاتی میان آن‌ها باشد، مشترکات فراوانی دارند و پیروان این مذاهب، در مبادی اساسی اسلام با یکدیگر هم عقیده هستند.
 آيت الله واعظ زاده خراساني

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمد واعظ ‌زاده خراسانی، نایب رییس اتحادیه بین‌المللی علمای مسلمان در جمع علما و روحانیان اهل سنت شافعی، در همایش «مرزداران دین و فرهنگ» که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: از حدود صد سال پیش با تجزیه کشورهای اسلامی، تعصبات فرقه‌ای با توطئه‌های گوناگون استعمار اوج گرفت.

 

وی با اشاره به حضور افرادی از بین علمای اسلام و رجال سیاسی جهان اسلام برای ایجاد وحدت اسلامی، بیان کرد: سید جمال الدین اسدآبادی و شاگردانش از جمله کسانی بودند که به موضوع وحدت بین مسلمانان تأکید داشتند.

 

آیت الله واعظ ‌زاده تصریح کرد: سید جمال الدین اسدآبادی پیروان مذاهب اسلامی را به نفی تعصب دعوت می کرد. لذا این جریان در همه کشورهای اسلامی، به خصوص مناطقی که شیعه و سنی رو به روی هم قرار داشتند، گسترش یافت و جمعیت‌هایی با نام‌های اتحاد اسلامی و وحدت اسلامی تشکیل شد.

 

مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه به وجود اشتراکات فراوان بین مذاهب اسلامی اشاره کرد و گفت: اختلافات بین مذاهب، در حدی نیست که به یکدیگر توهین کنند، اهل بیت(ع) نیز همواره توصیه می‌کردند که به خلفای اهل سنت توهین نشود.

 

وی با بیان این که همبستگی و وحدت اسلامی، جزو ضروریات اسلام است، خاطرنشان کرد: فرق مختلف اسلامی پیش از این که اختلافاتی میان آن‌ها باشد، مشترکات فراوانی دارند و پیروان این مذاهب، در مبادی اساسی اسلام با یکدیگر هم عقیده هستند./1308/د101/ب5

ارسال نظرات