۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۴۵۵۲۹
آیت الله نوری همدانی:

سیره اهل‌بیت باید در سیاست، فرهنگ و اقتصاد ما متبلور باشد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی سیره اهل‌بیت(ع) را راهگشای همه مسائل جامعه بشری در همه دوران‌ها دانست و گفت: برای موفقیت در عرصه‌ سیاست، فرهنگ و اقتصاد باید سیره اهل‌بیت(ع) را در این زمینه‌ها احیا کنیم.
آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در مراسم رونمایی از موسوعه کلمات معصومین(ع) اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که همواره مورد تأکید و تکرار اهل‌بیت(ع) بوده، مسأله احیای امر ایشان است؛ یعنی باید فرهنگ اهل‌بیت‌(ع) را در زمینه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و دیگر مسائل زندگی بشری احیا کرد.

 

 

وی با اشاره توطئه‌های دشمنان از ابتدا تا کنون که در زمینه جلوگیری از نشر معارف اهل‌بیت(ع) در میان مردم اهتمام داشته‌اند، گفت: در زمان حیات اهل‌بیت(ع) این توطئه‌ها آغاز شد و به این منظور شروع به بدل سازی کردند؛ افرادی را برای جعل حدیث و تاریخ به خدمت گرفتند تا بتوانند توجه مردم را به سوی خود جلب کرده و از مسیر اهل‌بیت(ع) منحرف کنند.

 

 

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: درگذشته جریاناتی همچون صوفیه و شیخیه را ساختند و به آنها پر و بال دادند تا کم کم جریان امامت و خلافت به سلطنت تبدیل شد؛ امروزه نیز دشمن با بوجودآوردن و هدایت داعشی‌ها، سلفی‌ها و تکفیری‌ها همان راه را ادامه می‌دهد.

 

 

 

این مرجع تقلید در تبیین اهمیت احیای امر اهل‌بیت(ع) گفت: حماد یکی از راویان است که در زمان امام صادق(ع) زندگی می‌کرد؛ به حضرت عرض کرد من به روم رفت و آمد داشته و در آنجا برای احیای امر شما تکمن دارم برخلاف ممالک اسلامی که به دلیل خفقن این شرایط برایم وجود ندارد، حضرت فرمود بنابراین به روم برو که اگر آنجا در تنهایی بمیری به صورت امتی محشور خواهی شد و نور تو آن منطقه را فرا می‌گیرد.

 

 

 

حضرت آیت الله نوری همدانی عظمت جایگاه عالمانی همچون شیخ مفید، کلینی، صدوق، سیدمرتضی را به احیای امر معصومین(ع) و روایت احادیث آنان دانست و بیان داشت: در نامه امام زمان(عج) به شیخ مفید می‌بینید که حضرت چه تعابیری را در مدح وی به کار برده‌اند، این منزلت به دلیل تلاش وی برای احیای امر اهل‌بیت(ع) است.

 

 

 

وی افزود: در همان دوران کتاب‌هایی همچون صحیح بخاری و صحیح مسلم منتشر شد تا فرهنگی غیر از فرهنگ اهل‌بیت(ع) را ارائه کنند اما با روی کار آمدن سلاطین آل بویه وضع تغییر کرد و آنها توانستند بنی عباس را زیر سیطره خود قرار دهند؛ شرایط برای فعالیت‌های علمی علمای شیعی مهیا شد و آنها توانستند فرهنگ اهل‌بیت(ع) را از مهجوریت درآورند.

 

 

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره تفاوت در شیوه نشر فرهنگ اهل‌بیت(ع) در زمان‌های گوناگون، گفت: در شرایط کنونی با توجه به زمینه‌ای که به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شده است باید سیره و روایاتی از اهل‌بیت‌(ع) که در زمینه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و مسائل روز وجود دارد را بیشتر مورد توجه قرار دهیم؛ هر اندازه در این زمینه کار شود باز هم جای کار دارد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی مرحوم حضرت آیت الله بروجردی را منشأ تحولی در حوزه‌های علمیه دانست و ابراز داشت: ایشان با آن حافظه قوی و مطالعه زیاد در فقه عامه، هر مسأله را که مطرح می‌کرد سیر تاریخی آن را از زمان اهل‌بیت(ع) تا به آن روز بیان می‌کرد؛ ما در صورتی می‌توانیم اخبار اهل‌بیت(ع) را درست بشناسیم که فرهنگ و فقه ایشان را بشناسیم.

 

 

وی با اشاره به نقش بی‌بدیل امام خمینی(ره) در تحول حوزه علمیه، گفت: امام(ره) در این زمینه ابتکار بسیار زیادی داشت و فکر جهادی و مبارزه با دشمنان اسلام را ترویج کرد؛ پیش از ایشان برائت از مشرکین در حج مطرح نبود و ایشان این مسأله مهم را احیا کرد؛ امام(ره) آموزش همه ابعاد معارف اهل‌بیت(ع) حتی در مسأله سیاست را واجب می‌دانست.

 

 

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم دنیای کنونی را تشنه فرهنگ اهل‌بیت(ع) دانست و بیان داشت: اخبار اهل‌بیت(ع) پویا است و می‌توان از آنها در هر زمانی استفاده کرد؛ به ویژه در شرایط کنونی باید با بهره‌گیری از آن فرمایشات شیوه مقابله با توطئه‌های دشمنان را استخراج کنیم؛ به همین دلیل بود که رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی توصیه فرمود که برای شناخت اسلام به منابع اصیل آن مراجعه کنند./928/پ202/ج

ارسال نظرات