۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۲۴۵۶۷۵
آیت‌الله غروی:

پرداختن به حاشیه ها از سوی مسؤولان به مصلحت نظام نیست

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله غروی گفت: امروز با وجود تحریم‌ها و فشارهای بین المللی باید تلاش مسؤولان رفع مشکلات اقتصادی مردم باشد؛ اقتصاد خود را نباید وابسته نفت و چالش‌های بین المللی کنیم؛ چرا که این وابستگی ممکن است تصمیمات ما را تحت الشعاع قرار دهد.
آيت الله سيدمحمد غروي عضو جامعه مدرسين

آیت‌الله سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر، به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه سیاسی پرداخت.

 

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردمی است که با حرکت مردمی و براساس اعتقادات و مبانی اسلامی شکل گرفته است؛ رهبری این نهضت را همه افراد قبول داشتند که در رأس آن امام راحل قرار داشتند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، انقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب ویژه و متفاوت با دیگر انقلاب‌ها به وقوع پیوسته دانست و تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران از درون افراد مسلمان و مؤمن شکل گرفت که شعارهای آن با رویکردهای اسلامی بود.

 

وی تصریح کرد: انقلاب‌های دیگر براساس حرکت احزاب و گروه‌ها شکل گرفت، ولی انقلاب ما یک حرکت مردمی بود؛ البته برخی احزاب براساس خواسته‌ها و اهدافشان با مردم نیز همراه شدند؛ ولی قیام مردم بود که انقلاب را به پیروزی رساند.

 

آیت‌الله غروی دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، کسب استقلال در عرصه‌های مختلف بود؛ پیش از انقلاب اسلامی سیاست‌های کلان و نیمه کلان کشور از سوی قدرت‌های مختلف رقم می‌خورد؛ تصمیمات در کشورهای دیگر همانند آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی دسته بندی و سپس به وسیله سفرا و مستشاران به حکومت ایران القا می‌شد.

 

وی یادآور شد: حتی تصمیم گیرندگان مسائل کلان و نیمه کلان کشور در عرصه‌های مختلف بین المللی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، سیاسی و حتی روابط با کشورهای همسایه وابسته دیگر قدرت‌ها بودند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: پیش از انقلاب اسلامی سیاست‌های کشور به وسیله قدرت‌های دیگر دیکته می‌شد و افراد دست نشانده آنها نیز این سیاست‌ها را به رژیم پهلوی پمپاژ می‌کردند، در حقیقت تصمیم گیران اصلی کشور مستکبران بودند.

 

آیت‌الله غروی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این‌که امروز می‌توانیم ادعا کنیم در تمام سطوح، تصمیم گیران کشور رهبر معظم انقلاب و مسؤولان هستند، گفت: امروزه تصمیمات کلان کشور از سوی رهبر انقلاب و تصمیمات خرد نیز تحت نظر ایشان و از سوی مسؤولان گرفته می‌شود.

 

وی ادامه داد: اکنون در کشور این‌گونه نیست که تصمیمات مختلف همانند تصمیمات نظامی، اقتصادی، بین المللی، علمی در سیاست‌های کلی از سوی نظام، انقلاب و مسؤولان برخاسته نباشد؛ به گونه‌ای نیست که دیگران تصمیم بگیرند، دیکته کنند و ما نیز عمل کنیم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بسیاری از چالش‌های کشور با قدرت‌های مختلف و برخی از کشورهای همسایه‌ها را ناشی از زیر بار زور نرفتن خواند و گفت: بسیاری از مسائلی که به وجود می‌آید به سبب این است که ما حاضر نیستیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند.

 

وی تصریح کرد: در حالی که در زمان پهلوی ایران ژاندارم منطقه جهت خدمت به آمریکا و صهیونیست برای بهره گیری آنها از منابع مختلف نفتی و گازی خلیج فارس بود؛ ولی امروز این اهداف از سوی دیگران رقم نمی‌خورد.

 

آیت‌الله غروی با بیان این‌که اکنون جمهوری اسلامی ایران، مصلحت کشور، منطقه و کشورهای اسلامی را مورد توجه قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: همین موضوع برای قدرت‌ها سنگین است؛ حتی مشاهده می‌کنیم که بدون حضور جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکلات بین المللی خاورمیانه توفیقی را کسب نمی‌کنند.

 

وی افزود: اکنون حضور مؤثر جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکلات کشورهای مختلفی همانند افغانستان، عراق، سوریه و حتی کشورهای آفریقایی مشهود است؛ گاهی نیز ما را متهم به دخالت می‌کنند، در حالی که خودشان در امور دیگر کشورها دخالت می‌کنند؛ البته این‌گونه نیست که ما نسبت به درخواست کمک‌های فکری و حتی تسلیحاتی کشورهای اسلامی بی تفاوت باشیم و تا جای امکان آنها را حمایت و یاری می‌کنیم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر دوری مسؤولان از حاشیه پردازی تأکید کرد: در شرایط کنونی باید اهداف کلان را مورد توجه قرار دهیم و تلاش ما رسیدن به اهداف کلان و انجام مأموریت‌ها در این باره باشد.

 

وی یادآور شد: پرداختن به مسائل حاشیه‌ای سبب اختلاف و درگیری میان مسؤولان می‌شود که این به مصحلت نظام نیست؛ برای نمونه امروز با وجود تحریم‌ها و فشارهای بین المللی باید تلاش مسؤولان رفع مشکلات اقتصادی مردم باشد؛ اقتصاد خود را نباید وابسته نفت و چالش‌های بین المللی کنیم؛ چرا که این وابستگی ممکن است تصمیمات ما را تحت الشعاع قرار دهد.

 

آیت‌الله غروی در پایان سخنان خود با تأکید بر این‌که در مسائل فرهنگی نیز باید بیشتر به مسائل دینی همانند اخلاق مداری توجه کرد، خواستار رفع مشکلات ازدواج و اشتغال جوانان شد و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای را سبب اتلاف سرمایه عمر و نیرو دانست./993/ت302/ش

ارسال نظرات