۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۲۴۵۷۰۱
مشروح برنامه دیروز امروز فردا؛

آصفی: نقدها جراحت به تیم مذاکره وارد نکند/ ایزدی: افرادی که دم از آرمان زدایی می زنند نه به ایدئولوژی انقلاب باور دارند و نه به امنیت ملی

خبرگزاری رسا ـ حمیدرضا آصفی در برنامه دیروز امروز فردا بر لزوم حمایت از تیم مذاکره کننده تاکید کرد؛ فؤاد ایزدی نیز ضمن اذعان به این مطلب گفت: افرادی که دم از آرامن زدایی در عرصه سیاست خارجی می زنند نه ایدئولوژی را باور دارند و نه به امنیت ملی کشور توجه می کنند.
ديروز امروز فردا ديروز، امروز فردا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در آستانه یوم الله 22 بهمن و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، در برنامه دیروز امروز فردا که یکشنبه شب به صورت زنده از شبکه سوم سیما پخش شد، دستاوردهای داخلی و بین المللی انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف با حضور حمید رضا آصفی و فؤاد ایزدی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
 
در ابتدای برنامه حمیدرضا آصفی دیپلمات با سابقه کشورمان و سخنگوی اسبق وزارت خارجه در برنامه دیروز امروز فردا تاکید کرد: حرکت حضرت امام و انقلاب اسلامی دنیا را تکان داد، اما تصور نمی کردیم انقلاب اسلامی در جایگاهی قرار گیرد که امروز قرار گرفته است.
 
فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا درباره نفوذ سیاسی و معنوی جمهوری اسلامی ایران و عوامل موفقیت آن، خاطرنشان کرد: کشور بدون یک دیپلماسی قوی نمی توانست به این جایگاهی که الان دارد برسد، دوستانی که در وزارت خارجه هستند زحمت کشیده و می کشند، در کنار آن دیپلماسی عمومی نیز حایز اهمیت است.
 
نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نیز در همین حوزه تعریف می شود؛ انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی و دینی با پیامی جهانی بود و تاثیرگذاری آن از سایر انقلاب های جهان بیشتر بود.
 
نکاتی که امروز رهبری در سخنرانی خود در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش فرمودند واقعا این گونه بود و این اتفاقات افتاد، انقلاب ما تاثیرات بین المللی آن برای افرادی که در بیرون ایران بودند ملموس تر بود.
 
آصفی نیز در این خصوص گفت: انقلاب اسلامی همه جا را متاثر کرد، معاون وقت وزارت خارجه آمریکا در دهه هشتاد میلادی سخنرانی کرد و گفت انقلاب ایران را نمی شود از پای درآورد و بهتر است که با آن کنار بیاییم. چون امام اسلام را در این کشور نهادینه کرده است.
 
امام در جای جای کشور نمایشی از اسلام را ایجاد کرده است، این که انقلاب ما ماند و گسترش یافت ناشی از نهادینه شدن اسلام بود، انقلاب ما پیام داشت و چون پیامش فرهنگی بود تاثیر خاص خود را گذاشت، چیزی که امروز در انقلاب های منطقه خلاء آن را به وضوح مشاهده می کنیم.
 
دنیای کنونی یک دنیای مجازی شده، بازیگران مجازی بسیار بیشتر از بازیگران حقیقی شده اند، الان هفتصد میلیون وب سایت در دنیا داریم، یک میلیارد و دویست میلیون نفر آنلاین با هم مرتبط هستند، در چنین فضایی پیام ها نمی ماند و به سرعت منتشر می شود.
 
سند منتشر شده واحدهای اطلاعاتی آمریکا درباره جمهوری اسلامی ایران
فؤاد ایزدی در ادامه درباره سندی که اخیرا واحدهای اطلاعاتی آمریکا منتشر کرده اند، اظهار داشت: این سند مربوط به 32 سال قبل و مخصوص ایران است، در این متن تاکید شده که فعالیت های بین المللی به استقلال و استقرار بیشتر جمهوری اسلامی کمک خواهد کرد و حکومت ایران شبکه ای از علاقه مندان خود در دنیا تشکیل خواهد داد و آنها اشتراک ایدئولوژیک با ایران خواهند داشت.
 
در سالیان اخیر ادبیاتی تولید و رایج شد که چرا همیشه دم از آرمان ها زده و کمتر به منافع ملی توجه می شود؛ این گزارش و سند ارائه شده نشان می دهد ایدئولوژی که جمهوری اسلامی دارد در راستای منافع ملی است و نداشتن ایدئولوژی باعث شکست می شود، تفکری که مرسی و قذافی داشتند و عاقبت آن را نیز با چشم خود دیدند.
 
آیا خوب است که ایران شبیه مصر و لیبی فعلی شود؟ منافع ملی کشور حکم می کند کشور حرفی برای گفتن داشته و آن حرف جذابیت داشته باشد، در حوزه سیاسی و منافع ملی ایدئولوژی بودن مثبت است.
 
پیام فرهنگی ایران آمریکا را نگران کرده نه مسائل هسته ای
حمیدرضا آصفی در تکمیل بحث دکتر ایزدی تاکید کرد: همه حکومت های بزرگ ایدئولوژی خاص خود را دارند، آمریکا می گوید لیبرال دمکراسی، فرانسوی های می گویند لائیسته و در این جهت اصرار و پافشاری زیادی هم دارند؛ آنها اصولی برای خود دارند، آقای بوش صبح به صبح انجیل می خواند، وقتی بوش پسر این کار را می کند و می گوید ماموریت داریم که دنیا را اصلاح کنیم نشان می دهد که آنها نیز برای خود ایدئولوژی دارند.
 
ایدئولوژی آنها فرهنگ زدایی است، آنچه آمریکا را نگران کرده نه سلاح هسته ای و نه حقوق بشر و امثال آن، بلکه پیام فرهنگی جمهوری اسلامی است که آنها را ناراحت کرده است.
 
 سخنگوی اسبق وزارت خارجه درباره عملکرد دستگاه دیپلماسی در این سی و شش سال، اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی همراه با انقلاب حرکت کرده است، رهبر معظم انقلاب از ابتدای زعامت خود اهمیت ویژه ای به وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی داده و می دهند، دستگاه های دیپلماسی پرونده های سختی را از سر گذارنده است، یک پرونده، پرونده قطعنامه بود که متجاوز رژیم بعث شناخته شد، الان نیز پرونده هسته ای مطرح است.
 
دستگاه دیپلماسی در هر کشوری تابع شرایط داخلی است، اگر در داخل استحکام داشته باشید و مردم دلبسته حکومت خود باشند، به لحاظ اقتصادی و نظامی بنیه ها قوی باشد، در این فضا دستگاه دیپلماسی می تواند موفق عمل کند.
 
دستگاه دیپلماسی ایران از ابتدای کار خود از سال 68با توجه به شرایط خاص خود در آن زمان، در کنار قوای دیگر توانست این انقلاب را به پیش ببرد و به گوش جهانیان برساند.
 
بعد از تحولی که در نرم افزار بوجود آمد، دستگاه دیپلماسی، دیپلماسی عمومی را بیشتر وجهه همت قرار داد، گرچه در این عرصه عقب هستیم و باید از ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.
 
فؤاد ایزدی در تکمیل بحث قبلی خود تصریح کرد: دوستانی که صبحت از آرمان زدایی در سیاست خارجی می کنند نه به ایدئولوژی باور دارند و نه به امنیت ملی، امروز مردم آزادیخواه دنیا به خاطر آرمان های مان به ما علاقه مند شده اند.
 
دستاوردهای گسترش نفوذ انقلاب در منطقه و جهان
دکتر آصفی درباره این سؤال که گسترش نفوذ انقلاب اسلامی چه سودی برای مردم و کشور داشته است؟ تصریح کرد: کشورها یا تابعند و یا تعیین کننده و پیشرو؛ من فکر نمی کنم کسی در ایران باشد که بگوید ما می خواهیم کشور تابع و دارای آقا بالاسر باشیم.
 
وقتی انقلاب به پیروزی رسید دو ابرقدرت جماهیر شوروی و آمریکا داشتیم که عمده کشورهای دنیا تابع این دو بودند؛ شوروی از بین رفت، به صورت منطقی آمریکا باید قوی تر می شود چون یک قطب از بین رفته بود، اما چه شده که الان می گویند اوباما ناموفق ترین رییس جمهور آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم است؟ آیا فقط این آقایان و دستگاه حاکمه آمریکا ضعف داشته اند، بخشی این است اما بخش مهم تر این است که دنیا به یک خودباوری رسیده و دوران یکه تازی آمریکا به سر آمده است.
 
آیا این خودباوری و تغییرات بویژه در دنیای پیرامونی ما بعد از انقلاب اسلامی مگر کسی می تواند ادعا کند که بی ارتباط به انقلاب اسلامی است؟ آیا این کم دستاوردی است که هیمنه ایالات متحده را تا این حد تنزل داده ایم.
 
مزیت نسبی ایران در کشورهای شبیه خود است نه کنگره آمریکا و درباره ملکه انگلیس
دکتر در ادامه مباحث گذشته خود ایزدی افزود: گزارش آمریکا اشاره می کند که انقلاب اسلامی دو چالش برای آمریکا و منافع آن ایجاد می کند، این گزارش می گوید ایرانی ها از موفقیت هایی که در ساقط کردن رژیم شاه و جنگ تحمیلی داشته اند استفاده می کنند که افرادی را با ایدئولوژی های متفاوت جذب خود کنند و این نشان می دهد که انقلاب اسلامی رسالت جهانی دارد و مخصوص مسلمانان نیست. مشکل دیگر از نگاه آنها پیچیدگی مانورهای سیاسی ایران و هماهنگی با کشورهای جهان سوم است که برای آنها چالش ایجاد می کند و نفود آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
تفکر دیگری که در کشور داریم می گوید ارتباط با کشورهای غیر اروپا و آمریکا نباشد و نباید چندان به آنها توجه کرد؛ اینها کدخدای جهان را آمریکا می دانند، اروپا را نیز هماهنگ با کدخدا می دانند و بالاخره نگاه شان به غرب هستند، در غرب به اینها اروپا محور می گویند.
 
سخنی که با این دوستان داریم این است که مزیت نسبی ما در کنگره و آمریکا و دربار ملکه انگلیس نیست؛ بکه در کشورهایی است که شبیه ما هستند و این می تواند چالشی جدی برای آمریکا و غرب ایجاد کند.
 
نگاه دستگاه دیپلماسی به چند کشور محدود نشده است
دکتر آصفی نیز در پاسخ به این پرسش مجری دیروز امروز فردا که شما چه نطری در این باره داید و آیا این نگاه ضعیف شده است؟ گفت: ما از زمان های گذشته در وزارت خارجه یک ستاد آفریقا درست کرده ایم که همیشه در حد معاون اول اداره می شده و هنوز هم داریم، در بین مسؤولین نیز این گونه نیست که بگویند تنها باید با غرب و آمریکا همکاری داشته باشیم، البته برخی تکنولوژی ها را تنها باید از غرب گرفت.
 
در سال های گذشته و قبل از تحریم کشورهای اروپایی منبع قابل توجهی برای تامین تکنولوژی و خرید نفت ایران بودند، این سیاست با توجه به مقتضیات زمان نیز شکل گرفته است؛ من معتقدیم الان در بین سیاست گذاران و دولت این نگاه نیست که روی یک یا دو کشور کار کنیم.
 
بیشتر افرادی هستند که از بیرون دولت نگاه می کنند و می گویند شما باید به این کشورها نگاه کنید، من معتقدیم توازنی ایجاد شده است و هر کشوری می تواند ظرفیت های خاص خودش را داشته باشد. البته از سویی دیگر باید توجه داشت که الان موضوع تحریم بسیاری از حوزه ها را تحت تاثیر قرار داده است.
 
مقامات آمریکایی روی شان نمی شود بگویند می خواهیم در امور داخلی ایران دخالت کنیم
فؤاد ایزدی درباره سخنان امروز رهبر معظم انقلاب و تلاش آمریکا برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی، گفت: بیش از دو سال است که جنبش عدم تعهد در اختیار ایران است، آیا از این فرصت درست استفاده شده است؟
 
در بحث هسته ای طرف مقابل احساس کرده که یک سری اهرم ها را از ایران بگیرد و سرعت را کُند کند، نکاتی که کری و اوباما بارها در سخنان خود به آن اشاره کرده اند؛ انها در حوزه های منطقه ای از نفوذ ایران ناراحت هستند و از این رو هر حرکت انقلابی را تروریستی می دانند و ایران را متهم به حمایت می کنند.
 
آنها در حوزه داخلی علاقه مند به حضور هستند، روی شان نمی شود بگویند می خواهیم در حوزه داخلی شما دخالت کنیم از این رو بهانه های حقوق بشری می آورند و به ایران فشار وارد می کنند.
 
من معتقدیم بحث هسته ای بهانه ای بیش نیست، بحث سرنگونی جدی است، گروه های مختلفی که در آمریکا در رابطه با ایران کار می کنند همه شان معتقد به سرنگونی هستند؛ این هم مربوط به بحث هسته ای نیست و سناتورها عملا در کنگره به این بحث اشاره می کنند که اگر هسته ای را حل کردید با مسائل دیگر ایران چه می کنید.
 
آمریکایی ها در توهم قرن بیستم به سر می برند
در ادامه دکتر آصفی درباره هشدار رهبر معظم انقلاب نسبت به خطای محاسباتی آمریکا، اظهار داشت: آمریکا در دوران جنگ سرد زندگی می کند، یک اشتباه محاسباتی جدی دارند و فکر می کنند دنیای دهه هفتاد و هشتاد است، یک موقع انگلیسی ها این خطا را داشتند و خسارت دادند.
 
آمریکایی ها هنوز در توهم اواخر قرن بیستم به سر می برند و لذا دچار سوء محاسبه شده اند. الان آمریکایی ها نخبگان و سیاست گذاران شان فهمیده اند دنیا شکل سی سال قبل نیست، اعتراف به این واقعیت برای شان سخت است.
 
در موضوعات منطقه ای به صورت علنی ایران را به همایش ها دعوت نمی کنند اما در خفا به رهبر معظم انقلاب نامه می نویسند، واقعیات موجود در منطقه خود را به دستگاه حاکمه آمریکا تحمیل می کند که اگر پند خیرخواهان را نپذیرید زمان آن را به تلخی به شما می آموزد.
 
ایزدی درباره نقدهایی که بعضا به برخی از اقدامات در سیاست خارجی دولت می شود و واکنش هایی که به این نقدها صورت می گیرد و لزوم رعایت آداب نقد، تصریح کرد: دیپلمات در صحنه کار خودش باید دستش باز باشد، اگر بخواهیم کار او را محدود کنیم و به او مدام تذکر دهیم خوب نیست. منتهی یک سری اصول در جمهوری اسلامی وجود دارد که حضرت امام تبیین کردند و رهبر معظم انقلاب هم بارها بیان کردند و باید به آن توجه شود.
 
نقدها جراحت به تیم مذاکره وارد نکند
آصفی نیز در این باره تاکید کرد: دوستان ما در صحنه دیپلماسی تلاش می کنند، اینها همان گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند بچه های انقلاب هستند؛ ممکن است ما حرکتی را نپسندیم اما نباید سبب شود که در شرایط سخت مذاکره نقدهای تند بیان و مطرح شود.
 
آنچه مشخص است این تیم مذاکره حمایت رهبر معظم انقلاب را دارد و سربازان نظام هستند؛ من معتقدم باید پرونده هسته ای را ملی بدانیم و در جهت کمک برآییم، نقدها نیز باید مشفقانه و دلسوزانه باشد و به گونه ای نباشد که به بدن های اینها جراحت وارد کند.
 
نتیجه نظر سنجی برنامه دیروز امروز فردا
در نظر سنجی پیامکی برنامه دیروز امروز فردا از مخاطبان پرسیده شد که علت حضور و استقبال قدرت های جهانی برای مذاکره با جمهوری اسلامی را چه می دانید که نتایج زیر بدست آمد.
فشار افکار عمومی و تلاش برای اقناع آن 1/5درصد
حفظ منافع ابرقدرت ها 9/9درصد
گسترش نفود معنوی و قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان 85 درصد
/924/ز502/ج
  
ارسال نظرات