۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۲۴۷۵۲۲
آیت الله نوری همدانی:

تحول در حوزه با تدریس تفکرات جهادی امام خمینی ممکن است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر پرداختن به بحث جهاد در دروس حوزوی، گفت: با استخراج افکار امام خمینی(ره)، تدریس و ترویج آن می‌توانیم تحول بزرگی را در حوزه‌های علمیه بوجود آوریم.
آيت الله نوري همداني ايت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد کنگره شهدای روحانی سراسر کشور با بیان این‌که درحوادث و رویدادهای بزرگ باید علت‌ها مورد بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: در فرهنگ مردم بیشتر معلول‌ها مورد توجه است حال آن‌که ذکر علت‌ها اثرگذارتر است.

وی یکی از مهم‌ترین علل پیروزی ملت ایران در انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس را وجود ولایت فقیه دانست و گفت: مردم حاضر نیستند برای هرکس و هرچیزی جان خود را فدا کنند اما در برابر امر ولی‌فقیه جان خود را در کف دست می‌گیرند و تقدیم می‌کنند؛ در کل دنیا رابطه‌ای مشابه ارتباط صمیمی و عمیق مسلمانان با ولایت وجود ندارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: مردم ما سالیان سال استبداد زده و مستضعف بودند اما ناگهان تحولی بزرگ در همه اقشار بوجود آمد و توانستند در سایه ولایت فقیه عزت و افتخار آفرین شوند؛ حفظ و پشتبانی از این علت معلول پیروزی را نیز به همراه خواهد داشت.

امر ولی‌فقیه مجتهدان مسلم را به جبهه‌های جنگ کشاند

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به حضور گسترده علمای بزرگ و طلاب حوزه علمیه در جبهه‌ها، گفت: آیت الله حیدر ایلامی و آقا میرزا جواد آقای تهرانی مجتهد مسلم بودند و همیشه در جبهه‌ غرب و جنوب حضور داشتند؛ آن قدرتی که توانست علما و ائمه جماعت را به این صحنه بکشاند ندای ولی فقیه بود.

وی افزود: روزی یکی از این بزرگواران را دیدم و پرسیدم که شما در جبهه چه می‌کنید؛ گفت رزمندگان اسلام نمی‌گذارند ما جلو برویم به همین دلیل در خطوط دیگر مشغول تبلیغ هستیم و تا جایی که بتوانیم سعی می‌کنیم به رزمندگان خدمت کنیم و حتی حاضریم کفش‌هایشان را جفت کنیم؛ آیت الله حیدری ایلامی وصیت‌نامه عجیبی دارد که در آن از مال دنیا هیچ اثری نیست و تنها یک سلاح رزمی به ارث گذاشته شده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اهمیت بازخوانی و تفکر بر روی وصیت‌نامه شهدا، گفت: برخی شهدا به نوشتن دو سه سطر اکتفا کرده‌اند اما در همان وصیت موجز یک دنیا مطلب وجود دارد؛ در همه وصیت‌نامه‌های شهدا به پشتیبانی از ولایت فقیه تأکید شده است و همواره به این که مردم مساجد و نمازجمعه‌ها را خلوت نگذارند، توصیه داشتند.

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشت: در کتاب‌هایی که به منظور شناساندن شهدا تدوین می‌شود بخشی را به شهدای شاخص و حماسه آفرین اختصاص دهید؛ امثال شهید حسین فهمیده‌ها که نقش برجسته‌تری داشتند باید به صورت مجزا و مفصل معرفی شوند؛ برخی از شهدا تعصب، غیرت و همیت ویژه‌ای داشتند.

درس‌های حوزه را باید مبتنی بر اندیشه‌ امام خمینی ارائه دهیم

وی حفظ فرهنگ جهاد و شهادت را ضروری خواند و گفت: امنیت، اقتدار، عظمت و قدرت امروز جمهوری اسلامی ایران ناشی از همین فرهنگ است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: چه خوب است که افکار امام خمینی(ره) را به حوزه‌های علمیه بیاوریم، با استخراج افکار ایشان و ترویج آن می‌توانیم در حوزه تحولی بزرگ ایجاد کنیم؛ بنده به شیخ اعظم بسیار ارادت دارم اما چقدر خوب بود به جای پرداختن به مباحثی مانند بیع فضولی، به بحث جهاد می‌پرداختند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این‌که در دین اسلام 8 نوع جهاد وجود دارد، گفت: جهاد ابتدایی، جهاد بغات، دفاع، جهاد مستضعفین، جهاد اقامه عدل،‌ جهاد برای دفع فتنه از جمله آنها هستند؛ با وجود این‌که آیاتی نیز در این زمینه‌ها وجود دارد اما در فقه این مسائل مطرح نشده است.

منبرها باید در اختیار وعاظ و مداحان مروج جهاد قرار گیرد/ بیانات شهید محلاتی روشنگر راه انقلاب بود

وی با تأکید بر این‌که باید در کتاب‌های دفاع مقدس به نقش اقشار مختلف اجتماعی از جمله شهدای جامعه زنان، پرداخته شود، افزود: در بسیاری از شهرهای کشور ما هنوز فرهنگ جهاد و شهادت برقرار است و رایحه خوش جبهه‌ها از آنها به مشام می‌رسد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم منبرهای خطابه و مجالس مداحی را یکی از ظرفیت‌های مهم برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: باید سعی شود از مرثیه‌خوان‌ها و وعاظی استفاده شود که در این مسیر گام برمی‌دارند؛ باید همه تلاش خود را برای زنده نگه داشتن این فرهنگ به کار بندیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش دیگر سخنان خود با توجه به فرا رسیدن سالروز شهادت آیت الله محلاتی،‌ بیان‌ داشت: ایشان یکی از شخصیت‌هایی بود که پیش از انقلاب تفکر و فرهنگ انقلابی ممتازی داشت و به همین دلیل از سوی عمال شاه به زندان افتاد؛ نماینده امام(ره) در سپاه بود و هرکجا می‌رفت با بیان خود در روشنگری راه انقلاب و جوش و خروش رزمندگان بسیار تأثیرگذار بود./928/پ201/ج

ارسال نظرات