۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۲۴۸۷۴۶
رییس کمیسیون امور نخبگان مجمع تشخیص مصحلت نظام:

نظام آموزشی کشور مأموریت محور و مولد نیست/ اقتصاد دولتی طرحی شکست خورده در دنیا است

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون چشم‏انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: تا زمانی که آموزش برای آموزش است و نظام آموزشی کشور مأموریت محور نیست، دانشگاه‏های هر شهر و استان با دانشگاه شهر و استان دیگر تفاوتی ندارد و شرایط برای نظام آموزشی مولد نیز فراهم نخواهد شد.
محمد ابراهيم مداحي محمد ابراهيم مداحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، محمدابراهیم مداحی، رییس کمیسیون چشم‏انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصحلت نظام در همایش روز مهندسی که به همت سازمان بسیج مهندسین استان سمنان در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان برگزار شد، با تبریک این روز از شرایط حال حاضر خروجی آموزش‌عالی کشور اظهار تأسف کرد و اظهار داشت: مهم ترین مشکل آموزش‌عالی کشور ما این است که نظامی تولیدگراست و مولد نیست.

 

وی با بیان اینکه باید اهداف علم در جامعه شناسایی شود اضافه کرد: ابزار معرفت بر سه پایه علم، فلسفه و عرفان بنا شده است؛ بنابراین یکی از مهم ترین اهداف علم ارتقای بینش فکری و عقلی به همراه سه مؤلفه تبیین، پیش‏بینی و کنترل است، عالمی که قادر به عملی کردن و ظهور و بروز این سه مؤلفه در خود نباشد فقط حافظ تعدادی واژه و مفهوم است.

 

رییس کمیسیون چشم‏انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصحلت نظام در بیان تفاوت علم و دین، خاطر‌نشان کرد: دین ارتباط با ملک و ملکوت را تعیین می کند اما علم ارتباط میان پدیده‌ها را مشخص ‏می‏کند و علم در حوزه‏های دینی به سه بخش بینش، منش و کنش تقسیم می‏شود.

 

مداحی در ادامه با اشاره به اینکه معماران و مهندسان در طول تاریخ خاستگاه توسعه‏یافتگی بوده‏اند، تصریح کرد: اگر رصدی در تاریخ یونان قدیم، روم قدیم و ایران قدیم داشته باشیم، می‏بینیم که توسعه‏یافتگی با فکر بلند معماران و مهندسان این جوامع کهن رخ داده است.

 

وی با بیان اینکه نقش اساسی انسان در زندگی با جلوه‏گری قدرت در سه مؤلفه جهان دانی یعنی دانش، جهان‏داری یعنی بینش و جهان آرایی یعنی توانش نمایان می‏شود، گفت: قدرت بر چهار دسته الهی، انسانی، حقیقی و ماشینی تقسیم می‏شود که هدف از قدرت ایجاد امنیت، توسعه و رفاه در راستای اجرای احکام الهی است.

 

رییس کمیسیون چشم‏انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصحلت نظام بر تجاری سازی علم تأکید کرد و گفت: باید ارتباط و تعامل سازنده‏ای میان دانشگاه‏ها با بنگاه‏های اقتصادی ایجاد شود و این ارتباط زمانی اتفاق می‏افتد که مراکز آموزشی مغز متفکر بنگاه‏های اقتصادی شوند.

 

محمد ابراهیم مداحی با اشاره به گذشت 80 سال از تأسیس اداره ثبت ایده‏ها و اختراعات در ایران و ذکر این مطلب که در این هشتاد سال، 80 هزار ایده ثبت شده است، یعنی در هر سال هزار ایده و حال سؤال این است که آیا این ایده‏های ثبت شده به تولید انبوه رسیده‏اند، افزود: همه نهادها و کمیسیون چشم‏انداز باید نقد قانونی به خود داشته باشد؛ چرا که اگر فقط از خودمان تعریف کنیم و معایب را به عنوان چالش بررسی و اصلاح نکنیم، پیشرفتی حاصل نمی‏شود.

 

این مقام مسؤول در مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بر اساس آمار‌های جهانی ایران در شاخص اقتصادی با امتیاز یک و هشت دهم درصد در جایگاه 37 جهان قرار دارد، گفت: علت این مسأله چیزی جز این واقعیت نیست که اقتصاد ما اقتصاد دانش بنیان نیست.

 

وی با اشاره به جایگاه ایران در جهان در حوزه‏های مختلف اجتماعی، سیاسی، سرزمینی، فرهنگی، فرامرزی و نظامی براساس آمارهای جهانی، اضافه کرد: ایران رتبه 35 جهان در حوزه اجتماعی، رتبه 10 در حوزه سرزمینی، رتبه 26 در حوزه فرهنگی، رتبه 45 در حوزه سیاسی، رتبه 63 در حوزه فرامرزی و رتبه 26 در حوزه نظامی را داراست.

 

رییس کمیسیون چشم‏انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی به جای اینکه به فکر تعویض مدیران دانشگاه‏ها باشد باید به امور مهمتری توجه کند؛ چرا که جایگاه 26 ایران در حوزه فرهنگی در دنیا شایسته این سرزمین نیست، تصریح کرد: ایران بر مبنای شاخص قدرت ملی در آسیا با امتیاز 103 رتبه بیستم را داراست.

 

مداحی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران باید برای رسیدن به تمدن سازی از مراحل دولت سازی، جامعه‏سازی و آینده‏سازی عبور کند، اضافه کرد: دولت و قوای سه گانه و تشکیلات و سازکارهای اساسی رسیدن به این مقصد مهم ساخته شده است.

 

وی تأکید کرد: در مرحله جامعه سازی دولت باید تصدی گری را واگذار کند و فقط نقش حاکمیتی داشته باشد؛ چرا که اقتصاد دولتی طرحی شکست خورده در دنیاست و علت عدم پیشرفت امروز کشور این است که جامعه‏سازی اتفاق نیفتاده است.

 

این مقام مسؤول در مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بعد از مرحله جامعه سازی، مرحله سوم یعنی آینده سازی رخ می‏نماید که اگر این مهم اتفاق افتد، توسعه یافتگی 80 ساله به 20 سال تقلیل خواهد یافت، اظهار داشت: اگر بتوانیم از دو مرحله جامعه‏سازی و آینده‏سازی عبور کنیم، تمدن سازی نیز محقق خواهد شد.

 

مداحی با اشاره به اینکه جهت دستیابی به کشوری توسعه یافته و دارای رشد اقتصادی بالا نیازمند شاخصه‏هایی است که به عنوان زیرساخت‏های توسعه اقتصادی کشور مطرح می‌شود، افزود: مقاوم‏سازی، تغییر ساختار اقتصادی، تقویت ریسک پذیری، تنوع صادرات، برنامه مداری، استفاده از تجارب گذشته، حکمرانی مطلوب، دانش زیربنایی و قوانین اجرایی زیر ساخت‌های مرد نیاز اقتصاد کشوری موفق است./977/پ202/ب4

ارسال نظرات