۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۲۴۹۱۲۵
استاد حوزه علمیه آمل:

تزکیه و تهذیب نفس راه رسیدن به تعالی حقیقی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه آمل با اشاره به این که انسان باید همواره به دنبال تهذیب و اصلاح خود باشد،گفت: انسان باید تلاش کند تا گام های ارزشمندی در مسیر تهذیب اخلاقی، تحصیل آداب شرعیه، معارف الهی و تزکیه نفس داشته باشد.
معاون تهذيب حوزه علميه آمل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام عیسی نژاد، معاون تهدیب حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع) آمل، امروز در جمع طلاب این حوزه علمیه با اشاره به اهمیت اخلاق از دیدگاه امام خمینی(ره)، گفت: حضرت امام خمینی(ره) شخصیتی بی نظیر در علوم عقلی و نقلی یعنی اصول و فقه، تفسیر، فلسفه، اخلاق، عرفان، سیاست، مدیریت و علوم اسلامی دیگر بودند.

 

استاد حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل بیان داشت: بنابر نظر حضرت آیت الله جوادی آملی در هر هزار سال تنها یک بار شخصیتی مانند امام خمینی(ره) در میدان علم و عمل به دنیا می آید.


وی با بیان این که جهاد اکبر یا مبارزه با نفس اثر گرانقدر عارفی است که سال ها با سیر و سلوک و عبادت و معر فت این مسیر پرمخاطره را سپری کرده است، افزود: مطالب این کتاب تقریر بیانات امام خمینی(ره) در نجف بوده که خطاب به حوزه های علمیه است.


حجت الاسلام عیسی نژاد با اشاره به این که انسان باید همواره به دنبال تهذیب و اصلاح خود باشد، خاطرنشان کرد: انسان باید تلاش کند تا گام های ارزشمندی در مسیر تهذیب اخلاقی، تحصیل آداب شرعیه، معارف الهی و تزکیه نفس داشته باشد.


معاون تهذیب حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با تاکید بر این که طلاب باید به نحوی خود را تهذیب کنند که بتوانند مردم را بسازند، گفت: اگر به سبب اعمال و کردار و رفتارهای ناروای شما یک نفر گمراه شده و از اسلام برگردد مرتکب اعظم کبایر می شوید.


استاد حوزه علمیه آمل افزود: اگر عالمی منحرف شود و به عمل زشتی دست زند عالمی را منحرف کرده و بر اسلام و علمای آن زیان وارد کرده است.


وی با بیان این که تهذیب و تزکیه نفس از اهمیت والایی برخوردار است، گفت: اگر اخلاص و قصد قربت نباشد این علوم هیچ فایده ای ندارد که باید در راستای اخلاص و تذهیب نفس گام برداریم.


حجت الاسلام عیسی نژاد با اشاره به این که این اصطلاحات هر چه زیادتر شود اگر با تهذیب و تقوی همراه نباشد به ضرر دنیا و آخرت جامعه مسلمانان تمام می شود، بیان داشت: این اصطلاحات خشک اگر بدون تقوی و تهذیب نفس باشد هر چه بیشتر در ذهن انباشته شود کبر و نخوت در دایره نفس بیشتر توسعه می یابد.


معاون تهذیب حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با تاکید بر این که اهمیت اصلاح نفس باید به نحوی شایسته وجود داشته باشد، تصریح کرد: تحصیل این علوم در واقع مقدمه تهذیب نفس و تحصیل فضایل، آداب و معارف الهیه است.


استاد حوزه علمیه آمل تصریح کرد: انسان باید اخلاق اسلامی را به نحوی شایسته در خود اجرایی کند که ثمرات و برکات بسیاری برای او دارد که می تواند در مسیر تعالی و تکامل قرار گیرد.


وی با بیان این که انسانی که خودش تهذیب نشود نمی تواند جامعه را مهذب کند، گفت: فردی اگر بخواهد جامعه را تهذیب کند باید ابتدا از خود شروع کرده و سپس تکلیف دارد تا جامعه خودش را تهذیب کند./950/پ202/ب1

ارسال نظرات