۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۲۴۹۴۹۰

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در هفته‏ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ مدیر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری دانشگاه تهران و یزد در هفته گذشته به فعالیت‏های علمی پژوهشی پرداخت.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

محمد حسین کاظمی زاده مدیر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره فعالیت هفته گذشته این پژوهشگاه گفت: همایش گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه یزد و کارکنان و مسؤولان ارشد سازمان تامین اجتماعی استان یزد روز شنبه 2 اسفندماه در دانشگاه این استان با حضور عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

 

وی افزود: این همایش در راستای تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری و در پی تفاهم نامه سازمان تامین اجتماعی با وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار گردید.

 

وی خاطر نشان کرد: حجت الاسلام سید رضا حسینی استادیار گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی گفت: سازمان تامین اجتماعی با وزارت علوم تفاهم نامه ای را امضا کرده است که این تفاهم نامه فعالیت مناسبی در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی است و اگر بتوانیم این مباحث را در دانشگاه ها نهادینه کنیم ادامه راه مشکل نخواهد بود.

 

کاظمی زاده اظهار داشت: به مناسبت هشتادمین سال تصویب مقررات حقوق بین الملل خصوصی ایران، همایش ضرورت تحول در حقوق بین الملل خصوصی در ایران با هدف شناسایی نقاط ضعف و قوت مقررات موجود حقوق بین الملل خصوصی ایران، ارائه پیشنهادهای اصلاحی برای بهبود قوانین و مقررات موجود، تقویت ادبیات حقوقی موجود در زمینه حقوق بین الملل خصوصی و ارتقای آموزش و پژوهش در حقوق بین الملل خصوصی امروز چهارشنبه 6 اسفند ماه در پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد.

 

وی افزود: در حاشیه این همایش سه نشست تخصصی برگزار می شود که حجت الاسلام  مصطفی دانش پژوه استادیار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان یکی از اعضای هیئت رئیسه نشست تابعیت و وضع حقوقی بیگانگان حضور داشت.

 

مدیر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی منطق گفتمان قرآن کریم را در روز پنج شنبه 7 اسفندماه برگزار کرد، در این پیش اجلاسیه که با همکاری هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای انقلاب فرهنگی برگزار می شود نظریه «منطق گفتمان قرآن کریم» توسط حجت الاسلام محمد باقر سعیدی روشن دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه ارائه شود.

 

 وی ادمه داد: به اعتقاد حجت الاسلام سعیدی روشن تأمل در شیوه زبان دین از جمله مسائلی است که از دیر باز مورد توجه عالمان الهیات و تفسیر بوده است و پرسش اساسی در این زمینه آن است که منطق و شیوه گفتمان قرآن چیست؟ آیا منطق و زبان پیام رسانی قرآن، منطق خاصی چون منطق فیلسوفان و عارفان و عالمان رشته های مختلف علمی، و عرف و زبان خاصی مانند زبان علمی، فلسفی، عرفانی، و جزآن است؟ یا منطق قرآن همان منطق و مدل گفتمان عموم عقلا و زبان عرفی است؟ و یا فرض دیگری متصور است؟

 

کاظمی زاده خاطر نشان کرد: وی در این نظریه با بررسی دیدگاه های گوناگون در این مساله به رویکرد ویژه ای رسیده است. مطابق این دیدگاه زبان معنایی و ساختاری قرآن یک شیوه و منطق خاص است. بر اساس این نظریه قرآن کریم با حفظ چارچوب های زبانی عرف عام عقلا در انتقال معنا، برای ابلاغ مقاصد والای خود، کار ویژه هایی را درشیوه پیام رسانی خویش تعبیه کرده است که زبان عرفی فاقد آنهاست. براین اساس این نظریه موسوم به زبان عرفی فراعرفی است.

 

وی در پایان گفت: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دهمین نمایشگاه کتاب استانی قم که از تاریخ 1 تا 8 اسفندماه در مجتمع ناشران برگزار شد حضور داشت./1329/ت302/ی

ارسال نظرات