۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۲۴۹۹۴۸
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری:

قناعت یکی از ثمرات توکل است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام حاج علی اکبری گفت: قناعت یکی از میوه‌های توکّل است؛ یعنی اگر کسی در منازل توحید به مرحله‌ توکّل و اعتماد به خدای متعال رسید، از جمله میوه‌های شیرینی که به دست می‌آورد، قناعت است.
قناعت یکی از ثمرات توکل است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حاج علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، شامگاه دوشنبه 11 اسفندماه در سلسله جلسات صحیفه سجادیه که در مسجد هفتاد و دو تن مجموعه شهدای انقلاب، گفت: آنجایی که حرص در برابر توکّل قرار گرفته، مربوط به مرتبه‌ اعتقادی و قلبی مسأله است و آنجایی که حرص در برابر قناعت قرار گرفته، مربوط به سبک زندگی و عمل است.


وی در ادامه افزود: قناعت یکی از میوه‌های توکّل است، یعنی اگر کسی در منازل توحید به مرحله‌ توکّل و اعتماد به خدای متعال رسید، از جمله میوه‌های شیرینی که به دست می‌آورد، قناعت است، یعنی درباره‌ دنیا به منطقه‌ نیازهای واقعی اکتفا می‌کند و گرفتار آن نمی‌شود، بنابراین این دو مطلب ناظر به دو مرتبه است و هیچ با هم منافاتی ندارد.


حجت الا سلام حاج علی اکبری با تاکید بر اینکه توکل اعتقاد درونی و قلبی انسان است افزود: توکّل مربوط می‌شود به اعتقاد توحیدی که به قلب ما رسیده باشد، چنانچه کسی خدای متعال را باور کرده و به او ایمان آورده باشد، توکّل در وجودش شکل می‌گیرد و از حرص در امان می‌ماند، حرص محصول سوءظن به پروردگار متعال است. کسی که باور نکرده او رزّاق است، گرفتار حرص می‌شود.


رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: این سمت عبارت است از حرص در برابر قناعت، یعنی خود را به آب و آتش زدن برای رسیدن به متاع دنیای دَنی و شهواتش؛ چه از جنس مال باشد، چه از نوع مثلاً شهوات جنسی باشد، چه از نوع جاه باشد، فرقی نمی‌کند؛ البتّه این سومی از همه‌شان کشنده‌تر و بیچاره کننده‌تر است. کلّ بدبختی‌های بشر در طول تاریخ از حرص بوده است.


وی با اشاره به روایتی در مورد مبارزه با حرص افزود: نکته ظریف روایت این است که اگر انسان در سبک زندگی‌اش اندازه‌گذاری کند، می‌تواند جلوی بی‌مهار شدن نفْس را بگیرد، جلوی حرص را سدسازی کند، جلوی سیل راه افتادن و از بین رفتن ارزش‌ها و فضیلت‌ها را بگیرد.

 

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: توکل مفهوم بسیار ظریف و دقیقی دارد که در عین توجه با عالم اسباب انسان را از غرق شدن در آن، و دل بستن به غیر خدا و آلودگی به شرک باز می دارد.


وی در پایان با اشاره به روایتی از امام محمد باقر(ع) خاطرنشان کرد: حریص به دنیا، مثل کرم ابریشم است که هر چه بیشتر دور خود ببافد، خارج شدن از پیله بر او سخت‌تر مى‌شود تا آنکه از غصه مى‌میرد./817/پ202/ب4

ارسال نظرات