۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۲۵۰۰۶۷
امام جمعه موقت تهران:

خطبه های حضرت فاطمه الگویی برای زندگی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با بیان این که الگوی انسانیت زن و مرد ندارد و هر کسی که خود را با قرآن تطبیق دهد، چه زن و چه مرد می تواند الگو قرار گیرد، گفت: قرآن، آسیه همسر فرعون، حضرت مریم، حضرت خدیجه و حضرت زهرا را 4 زن الگوی بشریت معرفی کرده است.
حجت الاسلام والمسلمين کاظم صديقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، بعد از ظهر امروز در دانشگاه شهید مطهری، با بیان این که قرآن معجزه خدا است، گفت: قرآن به مرور زمان کهنه نمی شود و هر چه زمان می گذرد، چشمه های جدیدی از آن جوشش می کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، با اشاره به این که در قرآن احدی دخل و تصرف ندارد، تصریح کرد: این کتاب آسمانی با اراده حضرت محمد(ص) نازل نمی شد و خیلی از اوقاتی که مشرکان به پیامبر فشار می آوردند که اگر راست می گویی در این مورد چیزی نازل شود، اما تحقق نمی یافت.

 

قرآن در همه نیازهای بشر حرف اول را می زند

 

مدرس اخلاق حوزه علمیه قم، به سبک و محتوای  قرآن اشاره و اظهار داشت: هیچ از سبک هایی که تا به حال به کار برده شده است به قرآن نمی رسد. با توجه به سبک های شاعران بزرگ مشاهده می شود که همه اشعار دارای ریتم واحد نیستند و فراز و نشیب دارد و از نظر محتوا نیز در برخی جاهای مثنوی کلمات سخیفی به کار برده شده است و همه شاعران در جایی کم می آورند در حالی که قران نظمی وجود دارد که تاکنون بشر مانند آن را نتوانسته است خلق کند و به گفته قرآن تا ابد نخواهد توانست.

 

امام جمعه موقت تهران، با بیان این که الفاظ و محتوای قرآن معجزه است، بیان کرد: پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع) با تمام بلاغت و سخنوری که داشتند، اما نه نهج البلاغه و نه سخنان پیامبر در نهج الفصاحه هیچ کدام آهنگ قرآن را ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: قرآن منبع است و در زمینه های مختلف هر چه از آن استخراج کنید تمام نمی شود و در مسائل جدید که بشر دست می یابد در قران آن ها را می توانند استخراج کند. قرآن در توحید، عرفان، حکمت، حقوق و همه نیازهای بشر حرف اول را می زند و در آن زمان دانشگاه های فلسفه و الهیات و غیره وجود نداشت و در حال حاضر آن ها در برابر قرآن ناتوان هستند.

 

مثل حضرت زهرا، مثل قرآن است

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، با بیان این که مثال حضرت زهرا (س)، مثل قرآن است، گفت: وجود حضرت فاطمه(س) در مسیر ازواج های طبیعی نبوده است و خداوند پیامبر اکرم را مامور به چله نشینی کرد و حضرت به خلوت نشینی و کناره گیری از مظاهر دنیا را مأموریت یافت و به ایشان و حضرت خدیجه از میوه های بهشتی تغذیه کرد و خداوند برای حضرت زهرا تابلویی جدا ترسیم کرد که در رحم مادر با او سخن می گفت و مادر را به ایفای رسالت و امید و قوت قلب دعوت می کرد.

 

امام جمعه موقت تهران، با اشاره به این که قرآن درجات بهشت و فاطمه (س) عینیت آن است، تصریح کرد: از نظر ظاهری شبیه پیامبر(ص) و از لحاظ باطن عمیق تر و زیباتر است و در مورد اخلاق، یک انسان  کامل است.

 

الگوی انسانیت زن و مرد ندارد

 

مدرس اخلاق حوزه علمیه قم، با بیان این که الگوی انسانیت زن و مرد ندارد و هر کسی که خود را با قرآن تطبیق دهد، چه زن و چه مرد می تواند الگو قرار گیرد، اظهار داشت: قرآن آسیه همسر فرعون، حضرت مریم، حضرت خدیجه و حضرت زهرا را 4 زن الگو بشریت معرفی کرده است.

 

وی افزود: براساس روایات شیعه و سنی حضرت فاطمه(س) نسبت به سه بانوی بزرگوار دیگر برتر است و صفات الهی در وجود این بانوی بزرگوار تجلی کرده است. ایشان در جود، کرم، شجاعت، اقتدار و بارش رحمت بر همگان، صفات الهی را دارد  و  در اسم اعظم حضرت فاطمه، اسم های  اعظم خداوند گنجانده شده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، در خصوص معارف حضرت فاطمه (س) گفت: جبرئیل رییس ملائکه است و  ظرفیت وی از همه عوامل کامل تر است، و نازل شدن این فرشته بر پیامبر نشان دهنده این است که روح  و ظرفیت پیامبر از جبرئیل هم بیشتر است و در اصول کافی بنیانگذار انقلاب می فرماید: «بعد از پیامبر جبرائیل  بر حضرت زهرا (س) نازل می شد و مطالب را برای ایشان بازگو می کردند و این حضرت به امیرالمومنین انتقال می دادند.»

 

مدرس اخلاق حوزه علمیه قم، با اشاره به این آیه از قران کریم که می فرماید: «وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیَّتِنَا قُرَّةَ أَعْین‏ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا»، اظهار داشت: خدا این آرزو را به پیروان قرآن داده است همه شما باید سعی کنید امام متقین باشید و این امام و رهبری های ظاهری امور اعتباری است و ارزش ندارد،  کمال درونی انسان دارای  ارزش است که صفات خدا در انسان تجلی می کند.

 

خطبه های حضرت فاطمه الگویی برای زندگی

 

امام جمعه موقت تهران، با اشاره به این سخن امام صادق(ع) که می فرماید: «پیش ما مصحف فاخر از حضرت فاطمه است»، گفت: این مورد یک نمونه از تجلیات این بانوی بزرگوار است و دو خطبه که جزء معجزات حضرت فاطمه است که توصیه به بانوان می کنم که این خطبه ها را بخوانند و آن را الگو در زندگی خود قرار دهند.

 

وی به این دو خطبه اشاره و تصریح کرد: «خطبه فدکیه» که در کتاب راز بندگی آیت الله دستغیب و نیز آیت الله عزالدین زنجانی به شرح آن پرداخته اند و خطبه دیگر که حضرت زهرا(س) در بستر شهادت برای عیادت کننندگان خود ایراد فرمودند و آیت الله میرزا خلیل کمری به آن پرداخته است و به عربی نیز تفسیر شده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، این خطبه ها را از معجزات حضرت عنوان و اظهار اشت: این بانوی بزرگوار در سن 5 سالگی مادر خود را از دست می دهد و در زمان خفقان همراه و یاور پدر است و در 9 سالگی وارد خانه شوهر می شود و در 9 سال که در خانه حضرت علی(ع) است، مادر 4 فرزند می شود و فرصت یادگیری مطالب عمیق را ندارد اما در مسجد پیامبر به دادگاهی که تشکیل شده بود، لایحه به قدری حقوقی، قانونی و شرعی را تقدیم می کند.

 

امام جمعه موقت تهران، با بیان این که حضرت زهرا(س) فلسفه ایمان و آراستگی است، گفت: ادم وارسته دلش همیشه آرام است و ایمان انسان را متمرکز و وجود او را یکپارچه می کند.

 

وی با تأکید بر ادب و تواضع و دوری از تکبر، گفت: نماز معالجه غده سرطانی تکبر است و کسی که ذره های تکبر در او باشد راه به بهشت نمی برد و تکبر منشأ به هم ریختگی خانواده ها است. سعی کنید از کسی نرنجید برای این که نرنجید تکبر و منیت را کنار بگذارید./1310/پ202/ب4

ارسال نظرات