۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۲۵۰۵۸۱
آیت‌الله کریمی جهرمی:

مقدمه خطبه فدکیه نشانه اوج خداشناسی حضرت زهرا است

خبرگزاری رسا ـ با بیان این‌که حمد خداوند نخستین مقدمه حضرت زهرا(س) در بیان خطبه فدکیه است، گفت:‌ با توجه به خطبه حضرت زهرا(س) درمی‌یابیم که شکرگذاری اضافه بر قدردانی از خداوند راه تحصیل نعمات است.
آّيت الله كريمي جهرمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی کریمی جهرمی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در برنامه شرح غربت از رادیو معارف با بیان این‌که حمد خداوند نخستین مقدمه حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه است، گفت: این بانوی بزرگوار خطبه خود را با حمد و ثنای خداوند آغاز می‌کنند.

 

وی افزود: حضرت فاطمه(س) در این خطبه می‌فرمایند که حمد و شکر خداوند به‌واسطه نعمات بی‌حدی که به انسان عطا کرده است واجب بوده و همه بندگان باید شکرگزار نعمات الهی باشند.

 

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که حضرت زهرا(س) می‌فرمایند که حمد خداوند به‌واسطه نعمات بی‌پایانی که به ما داده است واجب است، ادامه داد: حضرت می‌فرمایند هرچند خداوند از شکر بندگان بی‌نیاز است ولی شکر بندگان موجب فزونی نعمت‌ها برای آن‌ها می‌شود.

 

آیت‌الله کریمی جهرمی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در سخنان خود بیان کرده‌اند که خداوند ابتدا موجودات جهان را خلق کرد و پس‌ از آن شکر نعمات را بر آن‌ها واجب کرده است.

 

وی با اشاره به این‌که با توجه به خطبه حضرت زهرا(س) درمی‌یابیم که شکر گذاری اضافه بر قدردانی از خداوند راه تحصیل نعمات است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در این عالم نعمتی را به دست آوریم بهتر است طبق توصیه حضرت زهرا(س) ابتدا نعمات الهی را برشمرده و از خداوند به خاطر آن‌ها سپاس گذاری کرده و پس ‌از آن خواسته‌های خود را به درگاه الهی مطرح کنیم.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که این مقدمه خطبه فدکیه نشانه اوج علم، آگاهی و خداشناسی حضرت زهرا(س) است، افزود: چنین مقدمه‌ای نشان می‌دهد که حضرت زهرا(س) باوجود این‌که پیامبر و امام نبوده‌اند از درک و بصیرت عمیقی نسبت به ذات حضرت حق برخوردار بوده‌اند.

 

آیت‌الله کریمی جهرمی با اشاره به این‌که خطبه نشان می‌دهد که حضرت زهرا(س) تنها برای نجات همسر خود در شرایط اضطرار خطبه‌خوانی نکرده‌اند بلکه هدف ایشان هدایت همگانی بوده و در مقدمه خطبه با حمد خدا شروع کرده و با حمد خداوند به مردم آینده و مردم زمان خود نشان داده‌اند که ولایت و امامت بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نعمتی است که خداوند به بشریت هدیه کرده است.

 

وی با بیان این‌که این خطبه همچنین صبوری حضرت زهرا(س) را در حق نشان می‌دهد، یادآور شد: هر انسانی که به‌جای ایشان در این شرایط قرار می‌گرفت آرامش خود را از دست می‌داد و نمی‌توانست به این زیبایی در ستایش حضرت حق سخن بگوید ولی حضرت زهرا(س) به دلیل برخورداری از مقام و منزلت برجسته به زیبایی در شرایط اضطرار دشمنان را رسوا کرده و ستایش خداوند و ادامه شکر گذاری از نعمات خداوند را در قالب ولایت مداری برای مردم تبیین می‌کنند./837/پ202/ی

ارسال نظرات