۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۲۵۰۹۹۷
استاد حوزه علمیه قم:

حضرت فاطمه شهیده و پرچم‌دار راه دفاع از حق است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: شیطان و ایادیش همواره انسان را به سوی باطل تحریک می‌کنند و استقامت در مقابل این تحریکات شاق و تلخ است اما نتیجه شیرینی دارد همانا حق طلبی و حق مداری مهم ترین تکلیف بشریت است.
حجت الاسلام مير احمدي حجت الاسلام مير احمدي حجت الاسلام مير احمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت ‏الاسلام سیدمحمد میراحمدی، استاد حوزه علمیه قم در جمع پاسداران و سربازان سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان که به مناسبت ایام سوگواری بانوی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) در حسینیه ثارالله این یگان برگزار شد، اظهار داشت: حق‏مداری و مدافع حق بودن، یکی از مهم ترین درس‌های زندگی پر‌برکت حضرت زهرا(س) بود.

 

وی با اشاره اسرار مهم ترین تکلیف بشریت گفت: راز اینکه حق‌مداری مهم ترین تکلیف بشریت برشمرده می‌‌شود به این جهت است که انتهای این مقوله به اصل و ریشه حق یعنی «هو الله التعالی» و «الحق هو» بر می‏گردد، همانا اصل و تمام هستی ذات پروردگار متعال است و هرکس که مدافع حق و حقیقت باشد، مقصد مسیرش تقرب به ذات اقدس اله است.

 

حجت‏الاسلام میراحمدی در تبیین نقطه آغاز وصال و نقطه پایان آن که از حق آغاز و به حق خاتمه می‏یابد، افزود: زندگی بشر همواره آمیخته با روبرویی حق و باطل بوده است و این حق و باطل‌ها در طول تاریخ کثرت‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف داشته است؛ ولی همواره تقابل بین این دو برقرار بوده است و اکنون نیز این تقابل وجود دارد.

 

وی تصریح کرد:‌ امروز نیز تمامی امور دایر بر مدار حق و باطل هستند و انسان‌ها در دو جبهه حق و جبهه باطل تقسیم‏بندی شده‏اند و به عبارتی دیگر باید گفت هر حرکتی یک حق و یک باطل دارد؛ برای مثال حرکت‏های فردی، برخوردهای خانوادگی، عالم رفاقت، موضع‌گیری‏های اجتماعی و مثال‌های فراوانی از این دست باید ببینیم آیا حق را لحاظ کرده‌ایم یا بر پاشنه باطل خود اصرار داریم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شیطان و جنود شیطانی و لشکریان شیطان صفت انسان‌نما تمام هم و غم و همتشان را همواره صرف نابودی سنگر حق کرده‏اند، اضافه کرد: این گروه برای نابود کردن سنگر حق اهرم‏های مختلفی دارند که یکی از آنها غضب است.

 

حجت‏الاسلام میراحمدی با بیان اینکه انسان آلوده به غضب هرگز حق را نمی‏بیند چرا که حس عمومی منفعت‏گرایی او چنین حکم می‏کند، گفت: انسانی که حس منفعت‏طلبی بر او حکومت کند در حقیقت به جنود شیطانی کمک کرده و در تقابل بین حق و باطل به زمین خواهد خورد.

 

وی با این بیان که اگر این منفعت‏طلبی در انسان مهار شود، بهتر می‏تواند جبهه باطل و حق را تشخیص دهد، تصریح کرد: حرکت حس منفعت طلبانه در جهت هواهای نفسانی است و در اینجاست که چنین فردی نمی‏فهمد که حق با او نیست و حق چیز دیگری است زیرا چشمانش را هواهای نفسش کور کرده است.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: گاهی پای روحیه منفعت‏طلبی و غضب به کنار می‏رود و مسأله دیگری به نام مراتب و درجات انسانی سبب می شود که در تشخیص انسان میان جبهه حق و باطل خلط و به هم‏ریختگی ایجاد شود.

 

حجت‏الاسلام میراحمدی با ارائه مثالی به تشریح این مبحث پرداخت و افزود: استاد اگر رتبه استادی‏اش، رییس در هر نهادی رتبه ریاستش و یا هر فردی در هر لباس و جایگاهی اگر جایگاه مافوقی‏اش برای او حجاب شود؛ هرگز نمی‏تواند آنچه را که حق است ببیند؛ بنابراین به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به جبهه باطل و ناحق می‏پیوندد و از اینجاست که مافوق حقوق مادون را پایمال می‏کند؛ چرا که احساس می‏کند اگر به حق عمل کند دچار رکود و پس‏رفت شخصیتی می‏شود.

 

وی با بیان اینکه انسان اگر متوجه و معطوف به حق گردد، رشد معنوی در او حاصل می‏شود، گفت: شیطان به شدت انسان را به باطل تحریک می‏کند؛ بنابراین مقابله و استقامت در برابر این تحریکات شیطانی بسیار شاق و تلخ است اما نتیجه‏ای شیرین به دنبال دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخنی از بیانات حضرت علی(ع) که فرمودند: «رشد عقلانی زمانی صورت می‏گیرد که از حق تبعیت کنید»، تأکید کرد: گاه رعایت حق و حق مداری به خاطر کمی شعور و معرفت و آگاهی نادیده گرفته شده و انسان در جبهه باطل حرکت‏ می‌کند؛ بنابراین باید حق را صحیح بشناسیم و در رعایت و دفاع از آن نهایت دقت و توجه را داشته باشیم.

 

حجت‏الاسلام میراحمدی با یادآوری این مطلب که مأموریت بشریت حق مداری است، چون انتهای جاده حق مداری «الحق هو» است و هر کس در این جاده قدم بردارد، به تقرب الی الله می‏تواند امیدوار باشد، به بیان نکاتی از زندگی حق‏مدارانه حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت و اظهار داشت: آن بانوی مکرمه و سیده زنان اهل بهشت پرچم‏دار حق و حق‏مداری با علم و معرفتی الهی و خدایی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه متأسفانه ما انسان‏ها گاهی در تشخیص مصداق حق اشتباه می‏کنیم و به بیراهه می‌رویم، خاطرنشان کرد: این اشتباه و خطا در حجت‏خدا فاطمه زهرا(س) راه ندارد؛ زیرا ایشان آینه تمام نمای ذات اقدس اله است.

 

وی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) بر اساس روایتی بسیار تأثربرانگیز که قلب هر شیعه‏ و  مسلمانی از شنیدن آن به درد می‏آید، پس از28صفر یعنی رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) از شدت حزن و اندوه ذوب شد و نتیجه این ذوب شدن ریختن گوشت تن و افتادن در بستر بیماری بود.

 

حجت الاسلام میراحمدی افزود: پس از رحلت پیامبر(ص) حضرت زهرا (س) با چشمان خود شاهد زیرپا گذاشته شدن بزرگ‏ترین حق تاریخ بود؛ همان حقی که پیامبر از سالیان قبل بابت آن از مردم بیعت گرفته بود و این امر را که هنوز پیامبر خدا(ص) پیکر مبارکش بر زمین بود و حضرت علی(ع) تنها با چندتن از انصار خاص در منزل ایشان بالای سر ایشان جهت تشییع حاضر شده بودند و در چندقدمی خانه رسول خدا، نانجیبان گرد هم در سقیفه جمع شدند تا جانشین بعدی را مشخص کنند، برای دختر رسول خدا(ص) بسیار سنگین و ملال آور بود.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: فاطمه زهرا(س) نابودی این حق یعنی ولایت حضرت علی(ع) بعد از رسول خدا(ص) را نگاه می‏کرد و می‏دید که چگونه این حق را از خاندان رسول خدا به ظلم ستاندند، خطبه خواند و تذکر داد؛ اما دریغ که هیچ گوش شنوایی نبود که فهم و درک این مسئله را داشته باشد.

 

وی تأکید کرد: اکنون ما نیز به تأسی از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باید در مسیر حق گام برداریم و نگذاریم که کوردلان و دشمنان و شیاطین انس و جان با پوشاندن لباس حق بر باطل و جلوه دادن باطل به جای حق ما را از صراط مستقیم منحرف کنند./977/پ202/ب4

ارسال نظرات