۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۲۵۱۱۶۰

اخبار کوتاه فرهنگی کاشان

خبرگزاری رسا ـ مسؤول پروژه فرش عتبات عالیات شهرستان کاشان گفت: بعد از گذشت 30 ماه، با پایان کار بافت فرش های عتبات عالیات، کار رونمایی از این فرش ها در 27 رجب همزمان با مبعث پیامبر اکرم(ص) انجام می‌شود.
اخبار كوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، سید محسن واجدی مسؤول پروژه فرش عتبات عالیات شهرستان کاشان، یک شنبه شب در دیدار با آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: با پایان یافتن بافت فرش های حرم مطهر امام حسین(ع)، قمربنی هاشم(ع) و خیمه گاه در 6 کارگاه بافندگی شهرستان کاشان، کار مفروش شدن این حرم های مطهر در ایام شعبانیه انجام خواهد شد. 

 

وی افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده برای مفروش شدن حرم مطهر سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در شب ولادت با سعادت ایشان و کار مفرو ش شدن حرم مطهر قمربنی هاشم در شب تولد این امام همام و خمیه گاه انجام و مزین به فرش های دست بافت، بافندگان کاشانی خواهد شد. 

 

واجدی، مساحت کل فرش های بافت شده را 3 هزارو500 مترمربع اعلام کرد و افزود: این فرش ها توسط یکهزار و 400 بافنده کاشانی در دو شیفت کاری و با بالاترین کیفیت و از بهترین مواد در 6 کارگاره قالیبافی شهرستان کاشان بافته شده است.

 

مسؤول پروژه فرش عتبات عالیات شهرستان کاشان در ادامه ارزش ریالی این فرش ها را بالغ بر 80 میلیارد ریال اعلام کرد و یاد آورشد: هزینه تمامی این فرش ها توسط خیرین کاشانی تهیه و تأمین شده است. 

 

به گفته وی، فرش های عتبات عالیات بافته شده در این 6 کارگاه قالیبافی، توسط امیر حسین کریم پور استادکار مجرب و برجسته و با سابقه کاشانی با استفاده از عصاره و جوهره طرح های 500 ساله فرش دستبافت شهرستان کاشان طراحی شده است.

 

واجدی یاد آورشد: با اتمام بافت فرش های عتبات عالیات در شهرستان کاشان و انعکاس خبری این اقدام در رسانه ها، فرش دستبافت کاشان که با رکود روبرو شده بود باردیگر احیاء شده است.

 

به گفته وی، قبل از رکود فرش کاشان، 84 دار قالی در خانه های قالیبافان کاشانی وجود داشته است که اکثریت آنها جمع آوری شده است.

 

مسؤول پروژه فرش عتبات عالیات شهرستان کاشان در ادامه از ثبت معنوی اصیل ترین فرش کاشان با عنوان فرش‹‹ عشق›› خبرداد و افزود: تلاش برای ثبت معنوی این فرش آغاز شده است.

 

حجاب حق زن است، چون خداوند استعداد و قابلیت حیا را به او داده است

 

همزمان با ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) گفتمان دینی با موضوع عفاف و حجاب به همت اداره تبلیغات اسلامی کاشان در دبیرستان دخترانه شهید آوینی این شهر برگزار شد.

 

سید رضا واجدی کارشناس مذهبی گفت: حجاب حق زن است، چون خداوند استعداد و قابلیت حیا را به او داده، پس اگر تکلیف شرعی او رعایت حجاب است به آن دلیل است که حجاب حق او است و احکام شارع مقدس و تکالیفی که خدا بر بندگان نهاده مبتنی بر قاعده ارتباط تکلیف و حق و استعداد است.

 

وی با اشاره به این که اگر این قاعده درست درک شود، بسیاری از مشکلات و شبهات دینی و اعتقادی حل خواهد شد افزود: تمام تکالیف الهی از استعداد و قابلیت انسان که حق او رسیدن به کمال است نشأت می گیرد.

 

این کارشناس مذهبی یاد آورشد: حجاب حق زن است، چون خداوند استعداد و قابلیت حیا را به زن داده است، پس اگر تکلیف شرعی او رعایت حجاب است به آن دلیل است که حجاب حق اوست، لذا این حکم به حیوان داده نشده چون حیا داشتن برای حیوان موضوعیتی ندارد.

 

واجدی گفت: خداوند آن گونه به زن نگاه کرده است که طبیعت به او نگاه کرده و به تعبیر استاد مطهری هر استعدادی یک سند طبیعی است برای یک حق طبیعی و زبان دین، زبان تکلیف برای رسیدن به حق است.

 

وی یاد آورشد: بر اساس آیات قرآن، خداوند وادی سلامت و راه حق را مشخص کرده و انسان را مجبور به انتخاب نکرده است اما اگر انسان راه انحرافی را انتخاب کند خود را در گناه یا خطا گرفتار می‌کند و این گرفتاری برای او جهنم است.

 

استقبال از بهار فاطمی در کاشان

 

شهردار کاشان گفت: برگزاری مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) برگ زرینی دیگر در کارنامه مردم دارالمومنین کاشان خواهد بود.

 

سید محمد ناظم رضوی شهردار کاشان در جلسه مشترک با مدیران ،معاونین و مدیرعامل سازمان های وابسته به شهرداری و شهرداران مناطق پنج گانه کاشان گفت: از تمام مدیران میخواهم تا باتمام توان در برگزاری باشکوه این مراسم تلاش کنند و شاهد حرکت دسته های سوگواری بانوی دو عالم از مقابل شهرداری کاشان به مقصد تعیین شده از سوی سازمان تبلیغات اسلامی باشیم.

 

وی افزود: برنامه بهار فاطمی همه ساله در ایام تعطیلات نوروز توسط شهرداری کاشان برگزار می شود که امسال به دلیل همزمانی این ایام با سوگواری ایام فاطمیه ویژه های برنامه های مناسبی تدارک دیده شده است.

 

شهردار کاشان در ادامه اظهار امیدواری کرد امسال حرکت دسته‌های سوگواری بانوی دو عالم از مقابل شهرداری کاشان به مقصد تعیین شده از سوی اداره تبلیغات اسلامی کاشان باشیم./1307/پ203/ب4

ارسال نظرات