۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۲۵۱۳۹۸
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش:

نظام آموزش و پرورش نیازمند شکل‌گیری جریان تربیتی قوی است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش، ایجاد جریان قوی و تاثیرگذار تربیتی در آموزش و پرورش را ضروری دانست و گفت: قطعا حضور اولیا و مربیان در تقویت جریان تربیتی یک اصل مهم و حیاتی به شمار می‌رود و باید در ایجاد این جریان تربیتی تلاشی جدی داشت.
حميدرضا کفاش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش، عصر امروز در آئین گرامیداشت سالروز تاسیس امور تربیتی در سالن ولایت اردبیل، با اشاره به نقش آموزش و پرورش در تربیت نسل حاضر، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب استراتژی حضرت امام خمینی(ره) این بود که برخی سازمان‌ها مانند آموزش و پرورش باید یک تحول اساسی در درون خود ایجاد کنند که بر همین اساس حوزه علوم تربیتی در داخل نظام  آموزش و پرورش تشکیل شد و در همان روزهای اولیه انقلاب انسان‌های فرهیخته‌ای که در اعتقاد به نظام و دفاع از ارزش‌ها مصمم بودند وارد این بخش شدند.

 

وی با تاکید بر لزوم توجه مسؤولان به امر تربیت در آموزش و پرورش، افزود: تربیت به گونه‌ای اهمیت دارد که اگر کسی بر این باور باشد، تربیت مقدم بر تعلیم است مربی تربیتی لقب می‌گیرد.

 

کفاش بیان کرد: تربیت در دهه نخست انقلاب در مدارس عملکرد موفقی داشته چنانچه در زمانی که گروه‌های منافقین در مدارس نفوذ کرده بودند، امور تربیتی در ارزش‌های نظام انقلاب اسلامی ایران استقامت و پایداری کرد و نتیجه این کار تقدیم 411 شهید امور تربیتی در دفاع مقدس است.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ در 8 سال دفاع مقدس مربیان امور تربیتی مدیریت جبهه و جنگ را در مدارس و آموزش و پرورش بر عهده داشتند که تقدیم خیل عظیم شهدای فرهنگی و دانش‌آموز گواه بر این ادعا است.

 

وی اظهار داشت:‌ امروز باید مسؤولان و مردم در تربیت فرزندان این مرز و بوم تلاش داشته باشند ولی باید توجه شود که در دوره جدید امور تربیتی ارزش‌ها از بین نرفته اما باید مسائل تربیتی با شیوه‌های متغیر و با زبان نسل جدید بر دانش‌آموزان آموزش داده شود.

 

کفاش افزود: در دوره جدید برای توسعه امور تربیتی الزام‌هایی وجود دارد که مهم ترین آن تفکیک بین امور تربیتی است چرا که تربیت امری بالاتر از امور تربیتی آموزش و پرورش است و موفقیت امور تربیتی در ایجاد یک جریان تربیتی فراگیر خلاصه می‌شود.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توسل به تشکل‌های دانش‌آموزی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود:‌ نباید تنها آموزش و پرورش مجری امر تربیتی باشد بلکه باید تمام جامعه به امور تربیتی بپردازند چرا که مدیران آینده جامعه ما از بین این دانش‌آموزان و نسل جدید هستند.

 

کفاش نقش پدر و مادر، رسانه‌ها و ارتباطات اجتماعی را در حوزه تربیتی یادآور شد و ادامه داد: رسانه ها نیز در کنار آموزش و پرورش باید نقش تربیتی و آموزشی خود را انجام دهند.

 

وی عنوان کرد: در فضای مجازی توسعه برنامه‌های تربیتی و آموزشی مورد توجه قرار گرفته و به دلیل جذابیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد نقش رسانه‌ها یک نقش مهم تاثیرگذار و خطیر است.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به دیدگاه مقام معظم رهبری و تاکیدات معظم‌له در نگاه به آموزش و پرورش به عنوان نگاه سرمایه‌ای نه هزینه‌ای اشاره کرد و گفت: احقاق حق در این زمینه یک امر حیاتی است.

 

این مسؤول یادآور شد: باید در نظام آموزش و پرورش یک جریان تربیتی به راه انداخت که قطعا حضور مربیان و معاونان آموزشی و پرورشی یک اصل مهم و حیاتی به شمار می‌رود و باید در ایجاد این جریان تربیتی تلاشی جدی داشت.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش دیگر الزام در این حوزه را ایجاد توانمندی در بین مربیان امور تربیتی و پرورشی با مطالعات و ارتقای دانش توصیف کرد و افزود: باید با نگاه مادرانه و پدرانه در تربیت نسل آینده ورود پیدا کرده و اجازه ندهیم نسل آینده در معرض خطر و آسیب انحرافی همچون نحله‌‌های فکری و عرفان‌های نوظهور باشند.

 

کفاش با بیان اینکه در دوره جدید باید با ابزارهای متمایز به سراغ تربیت نسل آینده رفت، عنوان کرد: با بخشنامه و دستورالعمل نمی‌توان امر آموزشی و پرورشی را انجام داد.

 

وی در مورد اعتراض معلمان در رابطه با تبعیض بین دریافتی حقوق آنها با سایر کارکنان دستگا‌ه‌های اجرایی نیز بیان کرد: با همت مسؤولان طرح ترقی رتبه‌بندی معلمان در آستانه ورود به مجلس است که اگر این طرح تصویب شود حلال بسیاری از مشکلات این قشر زحمتکش می‌شود.

 

کفاش تصریح کرد: اگر این طرح تصویب شود معلمان از حقوق آموزشی خود به حوزه آموزش عالی ترقی یافته و به عنوان استاد انجام وظیفه می‌کنند که هم دولت و هم مجلس پیگیر این موضوع هستند.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: امیدواریم با تصویب این طرح تبعیض در قبال معلمان با سایر اقشار از بین برود و این حرکت مشترک دولت و مجلس سبب ایجاد یک تحول اساسی شود./937/پ202/ب4

ارسال نظرات