۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۲۵۱۷۲۹
عضو شورای عالی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی:

اختلافات فقهی با پژوهش قابل رفع است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: یکی از دلایل کم توجه شدن مردم به فقه، اختلاف‌های زیاد بین فقها است که برخی طبیعی است اما تعداد زیادی از این اختلافات با پژوهش قابل رفع است.
حجت الاسلام رضا مختاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا مختاری، عضو شورای عالی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی فقه پژوهی در جهان اسلام که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به افزایش فعالیت های فقهی در بعد از انقلاب، گفت: قبل از انقلاب اسلامی مجله ویژه فقه و دایرة المعارف فقهی نداشتیم اما الان دو یا سه دایرة المعارف داریم.

 

وی با بیان این که یکی از مشکلاتی که در فقه وجود دارد، این است که تحقیقات پیشینیان را در هر مسأله فقهی بیشتر وقت نادیده می گیریم، تصریح کرد: این امر موجب بروز کارهای تکراری می شود و یا این که حرفی گفته می شود که با مراجعه به آثار گذشتگان دیده می شود که این حرف رد شده و حق نیز با ردکننده بوده است.

 

حجت الاسلام مختاری، با اشاره به آیات و روایات اظهار کرد: در فقه پژوهی گاهی به آیه و حدیث های موجود برای مسأله مورد پژوهش توجه نمی شود و یا این که تنها به دو یا چند حدیث اکتفا می شود در حالی که احادیث بسیاری وجود دارد و این بسیار ناقص و پر اشکال است.

 

مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم در فقه تحولی ایجاد شود باید به تراث فقهی عظیم توجه شود و نکته هایی که در کلمات فقهای گذشته است، را استنباط کنیم.

 

وی به وجود اختلاف ها در فقه اشاره و اذعان کرد: بسیاری از اختلافات منشأ این است که به حرف برخی علمای گذشته اعتماد کرده و خود تحقیق جدید انجام نداده ایم و موجب کم اهمیت شدن فقه و یا کم توجه شدن مردم به فقه، اختلاف ها است که قابل مرتفع شدن است و به راحتی می توان تکلیف آن را مشخص کرد.

 

حجت الاسلام مختاری، مسیر شرعی را نمونه ای از این اختلافات عنوان و خاطرنشان کرد: روایات متعدد، درباره مسیر شرعی وجود دارد که با توجه به آن ها به راحتی می توان به نظر واحد رسید.

 

این استاد حوزه، افزود: یکی از دلایل این که مردم عمل نکنند، اختلاف های زیاد بین فقها است که برخی طبیعی است اما تعداد زیادی از این اختلاف ها با پژوهش قابل رفع است./1310/پ202/ب4

ارسال نظرات