۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۲۵۱۹۶۶

کابینه رژیم صهیونیستی باز هم شکننده خواهد بود

خبرگزاری رسا ـ برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که شانس نتانیاهو برای پست نخست‌وزیری 44درصد است که نسبت به دو هفته پیش دو درصد افزایش نشان می‌دهد.
نتانياهو

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، روز سه‌شنبه این هفته انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود. هر چند این انتخابات تأثیر چندانی در راهبرد این رژیم به خصوص درتداوم اشغال فلسطین ندارد اما این انتخابات با توجه به اینکه بعد از سال‌ها، حزب کار به عنوان بانی طرح صلح ازحاشیه به متن آمده و ازطرفی محصول بروز اختلاف میان کابینه نتانیاهو و طرف‌های بین‌المللی از جمله امریکا درباره طیف مختلفی ازمسائل ازحل موضوع هسته‌ای ایران گرفته تا اجرای طرح دو دولت درفلسطین بوده است، مورد توجه است.

 

در حالی که راستگرایان اسرائیلی به رهبری نتانیاهو بر مسائل امنیتی و ضرورت کنترل اوضاع حتی زیر فشار بین‌المللی تمرکز دارند، رقبای نتانیاهو روی مسائل اجتماعی و اقتصادی طبقه متوسط جامعه تمرکز کرده‌اند. بهای مسکن در مناطق اشغالی طی یکسال گذشته 30 درصد گران شده و به نوشته رویترز جامعه سفاردی (یهودیان شرق تبار) که فقیرتر از یهودیان اشکنازی - یهودیان غرب تبار - هستند، ممکن است در انتخابات از احزاب دیگری حمایت کنند زیرا به سبب افزایش هزینه‌های زندگی و افزایش قیمت خانه‌ها خشمگین هستند. از این رو نتانیاهو برای حفظ حمایت سفاردی‌ها از بازار حیفا و بازار ماهان در بیت المقدس بازدید کرد، موضوعی که به گفته برخی مفسران نشان می‌دهد حزب لیکود از استقبال ضعیف شهروندان یهودی نگران است.

 

اولویت نتانیاهو بر مسائل نظامی و امنیتی موجب شد سندیکاهای کارگری و بازنشستگی بارها تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کنند که در برخی موارد با خودسوزی همراه بود. هرچند نتانیاهو با فرافکنی و برجسته‌سازی خطر فلسطینی‌های داخل اراضی اشغالی سال 1948 یا آنچه که خطر هسته‌ای ایران مطرح می‌کندکوشیده بود این اعتراضات را مهارکند و به حاشیه براند اما مبارزات انتخاباتی اخیر بار دیگر این جنبش‌های اعتراضی را از حاشیه به متن آورد. گرچه هیچ یک از احزاب سیاسی به طور رسمی از راهپیمایی هفته قبل حمایت نکردند، اما میر داگان رئیس سابق موساد، در جمع تظاهرکنندگان در سخنانی کارنامه شش ساله نتانیاهو را زیر سؤال برد و در سخنان انتقادی گفت: «من از درنگ، بن بست و مهم‌تر از همه بحران در راهبری واهمه دارم؛ این شدیدترین بحران حاکمیت است که شاهد بوده‌ایم. در شش سال نخست وزیری نتانیاهو، اسرائیل هرگز تا این اندازه درجا نزده بود.»

 

درمجموع با وجود اینکه هر یک از جناح‌ها و احزاب سیاسی رقیب در فلسطین اشغالی می‌خواهند هواداران خود را به صحنه بیاورند اما اظهارات هشدار گونه روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی در باره لزوم شرکت در انتخابات نشان می‌دهد که بی‌تفاوتی در جامعه صهیونیستی افزایش یافته است. بررسی محتوای تبلیغات انتخاباتی در فلسطین اشغالی حاکی از آن است که این رژیم از ساختار حزب محور به تدریج به سمت ساختار شخص محور حرکت می‌کند و به همین علت بسیاری از نامزدهای انتخاباتی کنست برای رأی دهندگان ناشناس باقی مانده‌اند. لیکود سعی دارد نتانیاهو را فردی قوی توصیف کند ولی ائتلاف موسوم به اردوگاه صهیونیسم سعی در برجسته کردن توان نامزدهای خود اعم از اسحاق هرتزوگ و تزیپی لیونی در روابط بین‌المللی دارد. سعی دارد خود را به عنوان شخصی معرفی کند که می‌توان در هر مسئله‌ای به او اتکا کرد. اما رقبای او در اردوگاه صهیونیسم شعار «یا ما یا او‌» را سر داده‌اند و از سیاست‌های نتانیاهو در مسائل مختلف انتقاد می‌کنند و لیکود را مسئول به انزوا کشاندن اسرائیل معرفی می‌کنند.

 

برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که شانس نتانیاهو برای پست نخست‌وزیری 44درصد است که نسبت به دو هفته پیش دو درصد افزایش نشان می‌دهد. براساس شمار زیادی از نظرسنجی ها، فهرست حزب چپ میانه به ریاست اسحاق هرزوگ از حزب کار فاصله خود را با حزب لیکود نتانیاهو در فاصله زمانی یک هفته مانده به انتخابات پارلمانی در اسرائیل افزایش داد ولی نکته مهم این است که به دست آوردن بیشترین شمار کرسی‌ها در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)، دستیابی به سمت نخست وزیری را در نظام انتخاباتی تناسبی به طور کامل تضمین نمی‌کند. بنابراین، ‌نتانیاهو با توسل به ائتلاف، امتیاز نسبی را برای تشکیل اکثریت حفظ می‌کند. براساس یک نظرسنجی که رادیو نظامی اسرائیل چهارشنبه قبل منتشر کرد، اتحادیه صهیونیست، ائتلافی از احزاب چپ میانه 24 کرسی از مجموع 120 کرسی کنست را در برابر 21 کرسی لیکود ( راستگرا) به دست خواهد آورد. دو نظرسنجی دیگر که سه شنبه انجام شد نیز جلو بودن سه تا چهار کرسی را برای اتحادیه صهیونیست به سبب کاهش محبوبیت لیکود با نزدیک شدن به انتخابات، ‌تأیید می‌کند. نظرسنجی قبلی که پیش از نطق سوم مارس نتانیاهو در برابر کنگره امریکا درباره ایران انجام شده بود به لیکود 22 کرسی می‌داد.

 

در میان متحدان نتانیاهو، ‌کانون یهود، ‌حزب ملی گرای مذهبی 13 کرسی را از آن خود می‌کند، دو حزب مذهبی افراطی یعنی حزب شاس و حزب فهرست متحد تورات هریک هفت کرسی و نیز حزب اسرائیل بیتنا و یاهاد ‌حزب راستگرای افراطی مذهبی، چهار کرسی به دست خواهند آورد که به این ترتیب ائتلاف نتانیاهو 58 کرسی به دست خواهد آورد.

 

در مجموع به نظر می‌رسد چند سناریو برای نتیجه انتخابات قابل تصور است و هر یک آثار و پیامدهای خاص خود را به همراه خواهد داشت. نخست اینکه نتانیاهو و راستگرایان اکثریت را در پارلمان به دست آورند که در این صورت سیاست‌های رژیم صهیونیستی در چند سال گذشته با قدرت و قوت بیشتر دنبال خواهد شد. دوم اینکه اردوگاه صهیونیسم با محوریت حزب کار اکثریت را بدست آورد که در این صورت زمینه برای تغییر رویکردهای این رژیم فراهم خواهد شد و زمینه برای احیای مذاکرات سازش فراهم خواهد شد و این همان چیزی است که غرب به دنبال آن است. سوم اینکه هر یک از دو نفر نتانیاهو و هرتزوگ به مقام نخست وزیری برسند اما اکثریت را در پارلمان کسب نکنند که در این صورت هم تشکیل دولت جدید سخت و طولانی خواهد شد و هم اینکه در صورت تشکیل بسیار شکننده خواهد شد و این محتمل‌ترین سناریو محسوب می‌شود./907/د102/ح

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات