۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۲۵۱۹۹۹
در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام والمسلمین کبیر مطرح شد؛

روشنفکران غرب‌زده در کدام سال میلادی زندگی می‌کنند/ دانش غرب در دین‌شناسی گیج می‌زند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به سابقه طولانی دین‌پژوهی در میان علما و فلاسفه اسلامی گفت: فیلسوف‌های مسلمان از فارابی تا ملاصدرا چنان درخشیده‌اند که غربی‌ها امروز حداقل‌های آن میراث مسلمانان را نیز ندارند، امروز غرب در بحث فلسفه دین هنوز در فضای هفتصد سال پیشِ مسلمانان سیر می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمين کبير
حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی کبیر، عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به سابقه طولانی دین‌پژوهی در میان علما و فلاسفه اسلامی گفت: فیلسوف‌های مسلمان از فارابی تا ملاصدرا چنان درخشیده‌اند که غربی‌ها امروز حداقل‌های آن میراث مسلمانان را نیز ندارند.
 
وی افزود: فلاسفه اسلامی ـ الهی هفتصد سال است که به بهترین شکل، معقولات و تقسیمات منطقی در متافیزیک را دقیق مطرح کرده‌اند؛ اما غربی‌ها که به تازگی وارد مباحث جهان‌بینی شده‌اند در بحث دین‌شناسی گیج هستند و در کتب و مقالاتشان مباحث حقیقی و غیرحقیقی، منطقی و فلسفی، حقوقی و اخلاقی را خلط کرده‌اند.
 
عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران، برتراند راسل، فیلسوف بزرگ قرن بیستم اروپا را نمونه‌ای از شاهد ادعایش برشمرد و گفت: این فیلسوف انگلیسی همه چیز را با هم خلط کرده است و یک معجونی از فلسفه نوشته است که نه ابتدایش معلوم است و نه انتهایش.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کبیر خاطرنشان کرد: امروز غرب در بحث فلسفه دین هنوز در فضای هفتصد سال پیشِ مسلمانان سیر می‌کند و روشنفکرانی مثل سروش و همفکرانش برای مباحثی غش می‌کنند که ملاصدرا چهارصدسال پیش بطلان آن را ثابت کرده است، این نشان می‌دهد این آقایان چقدر از شناخت فرهنگ کلامی، فلسفی و عرفانی مسلمانان بیگانه‌اند.
 
وی به عنوان یک نمونه عینی افزود: امروز هشت اطلاق از فطرت داریم که حوزه علمیه وارد آن مباحث شده است؛ اما غربی‌ها هنوز نتوانسته‌اند بیشتر از سه مدل آن را طرح کنند آن هم سه مدلی که اشاعره در هفتصدسال پیش مطرح کرده‌اند و ملاصدرا چهارصدسال پیش رمقی برای آن سه مدل نگذاشته است.
 
شاگرد شهید مطهری اظهار داشت: شما مباحث دین‌پژوهیِ آیت‌الله جوادی آملی و مباحث شناخت‌شناسی و هستی‌شناسیِ آیت‌الله مصباح و علامه طباطبایی در بدایه و نهایه را با آن‌چه فیلسوفان و دین‌پژوهان غربی ارائه می‌دهند مقایسه کنید تا ببینید کدام جامع‌تر است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین کبیر افزود: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به مباحث دین‌شناسی دامن می‌زند و ملاصدرا نیز زمانی که اروپا گاوچرانی می‌کرد، در دو کتابِ اسفار اربعه و شواهدالربوبیه بحث فلسفه شریعت را مطرح کرده است.
 
وی گفت: علامه جعفری و آیت‌الله جوادی آملی دو بزرگواری هستند که امروز به صورت منظم بحث دین‌پژوهی و فلسفه دین را ناظر به شبهات روز مطرح کرده‌اند وقتی این مباحث را با دانشجویان کشورهای مختلف عربی و اروپایی مطرح می‌کنیم، اشتیاق زیادی نسبت به آن‌ نشان می‌دهند و از این که هنوز این کتب به چند زبان زنده دنیا ترجمه نشده است ابراز تأسف می‌کنند.
 
استاد فلسفه و عرفان خاطرنشان کرد: درحالی که روشنفکران ایران برای درس خواندن در دانشگاه‌های اروپایی بی‌تابی می‌کنند، هانری کربن فیلسوف معروف فرانسوی به همراه همسرش به تهران می‌آمد و دو زانو مقابل علامه طباطبایی می‌نشست و از این‌که غرب از چنین گنجینه‌هایی که اسلام دارد بی‌خبر است، اظهار تأسف می‌کرد.
 
وی در پایان با اشاره به سیاستِ «تحقیر، تحبیب و تحلیلِ» استعمار در مقابل غنای عظیم مسلمین، گفت: استعمار در ابتدا مشرق‌زمین به خصوص مسلمانان را تحقیر می‌کند و می‌گوید اسلام عقب‌مانده است تا مسلمین احساس خلأ کنند بعد با سیاست تحبیب، حب فرهنگ خودش را در دلت جا می‌اندازد تا این‌که در نهایت منحلت می‌نماید و مزدور بی‌جیر و مواجب خودش می‌کند. 845/ت301/س
ارسال نظرات