۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۲۵۲۲۵۳
سرشار از رسانه؛

بررسی ابعاد رسانه‌ای فعالیت‌های رهبر معظم انقلاب در سال 93

خبرگزاری رسا ـ فرید الدین حداد عادل در یادداشتی با عنوان «سرشار از رسانه» به بررسی ابعاد رسانه‌ای فعالیت‌های رهبر معظم انقلاب در سال 93 پرداخت.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فریدالدین حداد عادل از نویسندگان کشورمان در یادداشتی با عنوان «سرشار از رسانه» به بررسی ابعاد رسانه‌ای فعالیت‌های رهبر معظم انقلاب در سال 93 پرداخت که در ادامه متن آن را می‌خوانید:

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال 1393 تدبیرهای سیاسی و رسانه‌ای نوینی در مدل سیاست‌ورزی و اداره کشور به کار گرفتند که حائز اهمیت است، ایشان در این سال بیشتر از پیش بر ارتباط مستقیم با مردم تکیه کردند و کانال این ارتباط از عرصه‌های رسمی و معمول فراتر رفت و مجراهای دیگری به کمک روش‌های پیشین آمدند.

 

صدا و سیما و سخنرانی عمومی و ارسال پیام، وجوه اصلی ارتباط رهبری با مردم بودند و دیدگاه‌های ایشان از این طرق به جامعه منتقل می‌شد؛ اما امسال ابزارهای جدیدی به این بسته اضافه شد.

 

از آن مهم‌تر رویکردهایی بود که در بین فعالیت‌های رهبری فراوانی بیشتری نسبت به قبل داشت و این‌ها زوایای ناشناخته‌ای از نظرات و رویکردهای رهبر انقلاب اسلامی را به ظهور رساند. این موارد و موضوعات را که حاکی از توجه مطلوب به مقوله رسانه و ارتباطات عمومی است با هم مرور می‌کنیم:

 

1.رهبری در ماجرای عمل جراحی خود به چند مسأله به طور دقیق توجه داشتند که همه آنها اثرات مثبت باثباتی داشت.

 

الف: اطلاع رسانی به مردم قبل از عمل جراحی توسط شخص ایشان، به صورت ایستاده و با فاصله اندک قبل از جراحی این رفتار معظم له باعث شد جامعه از شایعه و دلواپسی و تشنج در امان بماند.

 

ب: رهبری در جایی بیرون از محوطه حفاظت شده بیت رهبری و در یک بیمارستان عمومی عمل کرده و دوران نقاهت را سپری کردند.

 

ج: ملاقات اقشار مختلف مردم با ایشان هم راه نشر شایعه‌ها را بست و هم نوعی حضور رسانه‌ای جدید را رقم زد. رهبری به واسطه ملاقات‌ها از گردونه خبری بیرون نماندند و با همین ابزار، تنوع ارتباطات شخصی ایشان با گروه‌های گسترده باعث شد رسانه‌های دشمن نتوانند از این سوژه برای خود بهره‌برداری کنند.

 

2. فعالیت‌ها و دیدگاه‌های رهبر انقلاب امسال در شبکه‌های اجتماعی به طور جدی منعکس شد. دیدگاه‌های ایشان به زبان‌های مختلف در فیس بوک، واتس آپ، توتیتر و اینستاگرام انتشار یافت و مخاطبان جدیدی یافت.

 

رهبری درست در شرایطی که فضای اجتماعی به محل هجمه به ارزش‌های نظام تبدیل شده بود، از تشکیل ایستگاهی برای نشر نقطه نظرهای جمهوری اسلامی حمایت کردند، به عبارتی در فضای مجازی پایگاهی برای حمایت از نگرش‌های ارزشی و انقلابی ایجاد شد که محوریت آن با بیانات رهبری بود.

 

این اقدام نشان داد که می‌توان از اسلحه دشمن به ضرر خود او استفاده کرد، امسال سایت خامنه‌ای دات آی رویکرد و بخش جوانان خود را راه‌اندازی کرده و برنامه‌های متناسب با تلفن همراه خود را نیز فعال کرد.

 

3. آیت‌الله خامنه‌ای در سال 93 حرف‌های مهم سیاسی بیشتری را به مردم منتقل کردند. ایشان بعضی از تصمیم‌سازی‌ها و سیاستگذاری‌ها و حتی انتقادهای خود را به اطلاع مردم رساندند، نوع مواجهه رهبری با اقداماتی که در قالب نشست علیه فساد شکل گرفت و واکنش‌های ایشان به مذاکره و میزان و نوع و مقدار انحراف یا تداوم بر مسیر درست آن نیز از این جمله است.

 

گویا در سال 93 رهبری بخش بیشتر و مهم‌تری از دیدگاه‌های خود را با صراحت و بی واسطه با مردم در میان گذاشتند.

 

4. رهبری در سال 93 نامه‌‌ای به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی نوشتند، این نامه از جهات زیر حائز اهمیت است:

 

الف: رهبری کوشیدند در اوج اسلام هراسی با اقدامی ساده، ذهن مخاطب خود را به طور مسالمت آمیز با سؤال‌هایی اساسی روبه‌رو کنند.

 

ب: ایشان با انتشار نامه سعی کردند، تلخی ماجرای مجله شارلی ابدو را کاهش دهند.

 

ج: تبلیغ و ترویج نامه در حقیقت تبلیغ اسلام ناب محمدی بود، به زبانی جدید، در فضایی نوین. چنین اقدامی به منزله انتقال مسائل مورد بحث از موضوعات خشن و تند به فضای عقلانی و آرام بود؛ رهبری مخاطب خود، اعم از موافق و مخالف را به آرامش همراه با تکاپو و تعقل دعوت کرد.

 

د: نامه رهبر انقلاب تبیین یک رویکرد جدید استدلالی و فکری در مقابل دیدگاه‌های بی منطق و خشن اسلام داعشی بود.

 

5. آیت‌الله خامنه‌ای شاید امسال سینمایی‌ترین رهبر و رییس جهان بود. فیلم «محمد(ص)» آقای مجیدی که با کیفیت بالا آماده شده مورد حمایت جدی معنوی و مادی ایشان بوده است و قسمت اول این سه گانه امسال در جشنواره به اکران گذاشته شد.

 

رهبری با عوامل ساخت فیلم شیار دیدار داشتند، جالب این‌که ایشان از نقش آفرینی بازیگر نقش اول، خانم مریلا زارعی، صراحتا تقدیر کردند. این اقدام بی نظیر در عرف بزرگان جمهوری اسلامی و مرجعیت بی سابقه است.

 

رهبری انقلاب در بخش از دیدار با رهبران اقلیت‌های مذهبی به فیلم تک تیرانداز اشاره و در مورد آن صحبت کردند. تحلیل ایشان از این فیلم‌ نشان‌دهنده اشراف رهبری بر میزان اثرگذاری هنر و نوع بهره‌برداری دشمن از سینماست. رهبری در این دیدار به فیلمی اشاره کردند که زمانی چندانی از ساخت آن نمی‌گذرد./993/پ202/ج

ارسال نظرات