۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۵۲۵۳۶
رییس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر:

هدف آمریکا نابودی انقلاب است/ اهداف آمریکا تأمین نشود گفت‌وگوها را به هم می‌زند

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر با بیان این‌که خوشبینی به بیگانگان ما را از واقعیت‌ها و اهداف پشت پرده آنها دور می‌کند، گفت: اگر با آمریکایی‌ها به توافق هم برسیم، آنها در اندیشکده‌های خود به فکر نابودی انقلاب هستند.
موسي حقاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسی حقانی، رییس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های آخرین نماز جمعه تهران در سال 93 به پیشینه تاریخی مذاکرات ایران با دول غربی پرداخت و گفت: این پیشینه نشان می‌دهد که به دولت‌های غربی به ویژه آمریکا، نباید اعتماد کرد.

 
وی با اشاره به مذاکرات نفتی خائنانه رضاخان و انگلیسی‌ها که در دو دوره انجام شد و رضاخان از دوره نخست آن از سهم ایران راضی نبود، گفت: در حین مذاکره دوم قرار بود سهم ایران افزایش پیدا کند، اما طرف انگلیسی در یک جلسه مطرح کرد که با افزایش سهم ناچیز ایران موافقت می‌کند به شرط این‌که مدت قرارداد تمدید شود.
 
رییس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر با بیان این‌که اگر انقلاب اسلامی رخ نمی‌داد و رژیم پهلوی ساقط نمی‌شد آن قرارداد تا سال 1372 شمسی ادامه پیدا می‌کرد، اظهار داشت: در حقیقت ملی شدن صنعت نفت پس از انقلاب اسلامی رخ داد.
 
وی ادامه داد: تهدید انگلیسی‌ها در یک جلسه، رضاخان را به عقب واداشت و او را مجبور کرد که قرارداد شصت سال دیگر تمدید شود؛ هرچند او خود پیش‌بینی کرده بود که با چنین قراردادی مورد لعن و نفرین مردم در پنجاه سال دیگر قرار خواهد گرفت.
 
حقانی با اشاره به جنگ جهانی دوم که سبب اشغال ظالمانه و غیرقانونی ایران از سوی دولت‌های غربی شد، گفت: پس از اشغال با هماهنگی بین انگلیسی‌ها و روس‌ها، امتیاز نفت شمال به روس‌ها و امتیاز نفت جنوب به انگلیسی‌ها رسید.
 
رییس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر تصریح کرد: تحرکات غرب نسبت به ایران بسیار ظالمانه بود و چندین بار هم تا نابودی کشور پیش رفتند و علنا نیز اعلام کردند که هدف آنها نابودی ایران و قراردادن آن در وحوشت و بربریت است؛ آنها یک ایران کوچک را می‌پذیرفتند و باز هم به این ایران کوچک رضایت نمی‌دادند.
 
وی با اشاره به رفتار انگلیس‌، آمریکا و دولت وقت ایران در زمینه نفت، گفت:‌ به محض این‌که بحث ملی شدن صنعت نفت جدی شد انگلیسی‌ها شروع به تهدید کردند که به مجامع بین‌المللی شکایت می‌کنیم و نمی‌گذاریم نفت ملی شود.
 
حقانی افزود: اما ملی شدن صنعت نفت در سال 1329 تصویب شد و با تصویب ملی شدن صنعت نفت شاهد تکاپوی انگلیس بودیم که اساس ملی شدن صنعت نفت را زیرسؤال بردند، آن را نمی‌پذیرفتند و با تهدید به حمله نظامی، آبادان را تصرف کردند.
 
این استاد دانشگاه ابراز کرد: آنها در کنار تهدیدهای نظامی و تحریم‌های مختلف، به تحریک عوامل خود در داخل کشور و در احزاب و مطبوعات اقدام و سعی کردند اساس ملی شدن صنعت نفت را زیرسؤال ببرند.
 
وی گفت: وقتی ملت ایران به رهبری روحانیت شیعه و برخی دولتمردان در برابر انواع توطئه‌های بیگانگان ایستادند انگلیسی‌ها رضایت دادند که نفت و منافع نفت ایران به صورت نصف نصف استخراج شود و به فروش برسد به شرط این‌که مدیریت نفت ایران در دست انگلیسی‌ها باقی بماند.
 
حقانی افزود: اما وقتی در این زمینه موفق نشدند با ایجاد ناامیدی در بین مردم و تحریم خرید نفت ایران سعی کردند درآمد دولت را در ایران کاهش دهند تا نتواند از پس مخارج روزانه کشور برآید، با نارضایتی کارگران و تشدید درگیری احزاب آنها تلاش کردند پشت نهضت ملی شدن نفت و رهبران آن را خالی کنند و از حمایت مردمی بکاهند.
 
وی ادامه داد: آنها همزمان تلاش کردند نظر آمریکایی‌ها را به یک عملیات نظامی در ایران جلب کنند و به اشغال چاه‌های نفت ایران و تنگ‌تر کردن محاصره پالایشگاه نفت آبادان بپردازند اما ارزیابی آمریکایی‌ها از جامعه ایرانی آنها را به این نتیجه رساند که نمی‌توانند مردم ایران و ملی شدن صنعت نفت را متوقف کنند.
 
رییس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر با بررسی رفتار آمریکایی‌ها در کنار رفتار انگلیسی‌ها، ‌گفت: آمریکایی‌ها از سال 1326 به برخی جریان‌ها و گروه‌های ایرانی چراغ سبز نشان دادند که اگر نفت ایران ملی شود مخالفتی نمی‌کنند و قصد داشتند با راه افتادن این جریان از آن فضا بهره لازم را ببرند.
 
وی اظهار داشت: متأسفانه برخی دولتمردان به آمریکا و رفتاری که در آن زمان از خود نشان داد، دلخوش کرده و مذاکرات خود را شروع کردند، اما با اعلام ملی شدن صنعت نفت، آمریکایی‌ها دو موضع مختلف گرفتند، ابتدا اعلام کردند که از حرکت مردم ایران حمایت می‌کنند اما این به معنی قبول ملی شدن صنعت نفت نبود.
 
حقانی با بیان این‌که تحریم‌ها پس از مذاکرات و چراغ سبز آمریکا هم کاهش نیافت، گفت: پس از افزایش تحریم‌ها دکتر مصدق که در ملی شدن صنعت نفت نقش مهم داشت، اقتصاد بدون نفت و فروش ارزان نفت ایران به کشورهای دیگر را پیشنهاد کرد و این نشان داد که می‌توان تحریم‌ها را دور زد و به دشمن خوشبین نبود.
 
وی با تأکید بر این‌که خوشبینی به بیگانگان ما را از واقعیت‌ها و اهدف پشت پرده آنها دور می‌کند، تصریح کرد: آنها در پشت پرده نقشه از بین بردن دکتر مصدق و صنعت ملی شدن نفت را می‌کشیدند چراکه آمریکا هیچ وقت قرارهای خود با انگلیس را فدای ملت ایران نمی‌کند.
 
رییس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر خطاب به مسؤولان تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 گفت: در مذاکراتی که با غربی‌ها داریم این حیله طرف غربی را مدنظر قرار دهیم، آنها اگر ببینند اهدافشان تأمین نمی‌شود گفت‌وگو را به هم می‌زنند و سعی می‌کنند شرایط را به هر طریقی به نفع خود تغییر دهند.
 
وی با بیان این‌که آمریکایی‌ها طرح‌های خود را به پیش می‌برند و اگر به توافق هم برسیم در اندیشکده‌های خود به فکر نابودی انقلاب ما هستند، ابراز امیدواری کرد که با تدبیر رهبری و هوشیاری ملت ایران کید آنها خنثی و به خودشان برگردد./920/پ202/ج
ارسال نظرات