۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۲۵۳۸۵۲
استاد حوزه و دانشگاه:

ارزش عبادت به تحقق اطاعت از خداوند است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این ارزش عبادت به تحقق اطاعت خداوند است، گفت: عده ای می گویند ما به جای نماز، یک ساعت با خدا حرف می زنیم، درست است که نماز خواندن هم صحبت با خدا است اما خداوند از ما خواسته نماز بخوانیم و ما هم اگر بنده هستیم باید آن گونه که خداوند می خواهد او را عبادت کنیم.
ارزش عبادت به تحقق اطاعت از خداوند است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا حیدری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد برگزار شد، گفت: ما هیچ گاه نمی توانیم عین حضرت زهرا(س) باشیم بلکه می توانیم مثل این بزرگوار باشیم.

 

وی با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکُونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ، اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از خدا پروا کنید و با راستگویان باشید.»، افزود: امام صادق(ع) می فرمایند:«صادقین ما هستیم.»؛ لذا ما باید سعی کنیم خود را به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نزدیک کنیم.

 

حیدری با اشاره به این که حضرت زهرا(س) زمان شناس بودند، ابراز کرد: این بزرگوار در عین حالی که خانه داری می کردند، اما در زمان خودش به امور سیاسی وارد می شدند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که حضرت زهرای اطهر(س) نه تنها برای زنان؛ بلکه هم برای زنان و هم مردان الگو هستند، گفت: شخصیت این بزرگوار تک بعدی نیست که بگوییم تنها در بعد عبادت یا خانه داری، ایشان الگو هستند؛ بلکه شخصیت ایشان جامعیت دارد و در تمام ابعاد الگو هستند؛ چرا که ایشان در حالی که همسرداری عالی دارند، اهل عبادت نیز هستند. در عین حالی که به امر تربیت فرزند می پردازند، زمان شناس و بصیرت عالی دارند.

 

حیدری افزود: خداوند متعال در آیه 21 سوره احزاب می فرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرً، قطعا براى شما در [رفتار] رسول خدا سرمشقى نیکوست، براى کسى که به خدا و روز واپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد مى‏کند.»؛ بنابراین پیامبر اکرم(ص) برای کسانی الگو هستند که سه ویژگی دارند، ایمان به خدا و قیامت دارند و همچنین بسیار خدا را یاد می کنند.

 

حضرت زهرا(س) برای تمام دوران ها و اعصار الگو هستند

وی در پاسخ به این شبهه که اکنون دوران ارتباطات و تکونولوژی است و حضرت زهرا(س) تنها برای دوران گذشته الگو هستند نه حال حاضر، اظهار کرد: افرادی که این شبهه را مطرح می کنند غافل از این هستند که مسائل انسانی ربطی به دوران و عصرها ندارد؛ چرا که بر مبنای آیه  «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ، پس حق گرایانه، به سوى این آیین روى آور، [با همان‏] فطرتى که خدا مردم را بر آن سرشته است. تغییرى در آفرینش خدا نیست»، خداوند همه انسان ها را بر فطرت پاک خلق کرده است.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که فطرت پاک هرگز تغییر نمی کند، ادامه داد: فطرت انسان ها کمرنگ می شود، اما هرگز از بین نمی رود و خاموش نمی شود. حتی فرعون نیز در حال غرق شدن به خداوند ایمان می آورد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این نکته که ارزش های بشری با رشد ظاهری زندگی انسان تغییر نمی کند، گفت: به طور نمونه احسان به والدین با دوران و اعصار تغییر نمی کند؛ بلکه در گذشته انسان ها موظف بودند به والدین خود احسان کنند، اکنون نیز این وظیفه بر دوش آن ها قرار دارد. از این رو با رشد علم و تکنولوژی مفاهیم انسانی چون انسان دوستی و ایثار و صداقت تغییر نمی کند.

 

وی با اشاره به فراز زیارت جامعه کبیره «الْمُطِیعُونَ لِلَّهِ، سلام بر شما اهل بیتی که اطاعت کنندگان خدا هستید.»، تصریح کرد: طوع و اطاعت به معنای فرمانبرداری همراه با خضوع و فروتنی است. 

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اگر گناه می کنیم ریشه آن در عدم معرفت الهی است، گفت: ائمه اطهار(ع) مطیع ترین انسان ها هستند، هر اندازه معرفت ما به خداوند متعال بیشتر شود، محبت ما نیز بیشتر می شود و هر اندازه محبت ما بیشتر شود اطاعت ما افزایش پیدا می کند؛ لذا گناه کردن ما ریشه در عدم معرفت دارد.

 

حیدری افزود: والدین باید بچه ها رو با خدا آشنا کنند؛ چرا که اگر خداشناس شوند، خود به وقت نماز، نماز خود را می خوانند و دیگر نیاز نیست نگران مسائل اعتقادی آن ها باشیم. آن که خدا را دارد تنها و غریب نیست.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد به روش های خداشناس کردن کوکان اشاره و اظهار کرد: در کودکی از قهر و عذاب خداوند با بچه ها صحبت نکنید؛ چرا که از خدا بدش می آید؛ لذا زیبایی های خدا را برای او بگویید. به او بگویید تمام زیبایی ها را خدا داده است. 

 

ارزش عبادت به اطاعت خداوند متعال است

وی با بیان این که ارزش عبادت به اطاعت خداوند است، خاطرنشان کرد: عده ای عنوان می کنند ما به جای نماز، یک ساعت با خدا حرف می زنیم، درست است که نماز خواندن هم صحبت با خدا است اما خداوند از ما خواسته است که نماز بخوانیم؛ لذا ما اگر بنده هستیم باید آن گونه که خداوند می خواهد او را عبادت کنیم. 

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: بعد از آنکه خداوند به شیطان دستور داد به آدم سجده کند و نکرد. شیطان گفت: خدایا! مرا از این کار عفو کن هر مقدار که می خواهی تو را عبادت می کنم، طوری که هیچ ملک مقرّب و یا پیامبر مرسلی چنین عبادت نکرده باشد.


خداوند فرمود: من احتیاجی به عبادت تو ندارم، من دوست دارم آن گونه که خودم می خواهم عبادت شوم نه آنگونه که تو می خواهی. امر خداوند این بود که به آدم سجده کند و او اطاعت نکرد.

 

حیدری افزود: ذوات مقدس ائمه اطهار(ع) مطیع کامل خداوند متعال هستند و کمال اطاعت را در سنت و سیره آن ها متجلی است. زمانی که حضرت علی(ع) مأمور به سکوت شدند، اطاعت خدا را کردند؛ چرا که امام(ع) وظیفه شان این بود که سکوت کنند؛ از این رو سکوت کردند. امام حسن(ع) نیز وظیفه شان صلح بود و همین گونه نیز ائمه(ع) دیگر نیز به وظایف خود عمل کردند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد افزود: رسیدن به این درجه از اطاعت برای بقیه مردم نیز ممکن است، مشورط به این که ما اطاعت از فرامین اهل بیت(ع) کنیم. ما باید مطیع کامل خداوند باشیم نه این که به دلخواه خودمان، در بعضی مسائل اطاعت کنیم و در بعضی مسائل خیر.  

 

وی با اشاره به این که اطاعت از فرامین اهل بیت(ع) در حقیقت اطاعت از خداوند متعال است، ابراز کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند « دوست محمد(ص) - درود الهی بر او و خاندانش - کسی است که از خدا اطاعت کند گرچه خویشی او دور باشد، و دشمن آن حضرت(ص) کسی است که خدا را نافرمانی کند گرچه نسبتش به پیامبر(ص) نزدیک باشد».

 

ائمه اطهار، قیام کنندگان به امر خداوند هستند

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فراز «الْقَوَّامُونَ بِأَمْرِهِ، ائمه اطهار(ع) قیام کنندگان به امر خداوند هستند»، افزود: واژه «قوّامون» هم مبالغه در کیفیت و هم مبالغه در کمیت است. ائمه اطهار(ع) برای تحقق امر الهی بسیار قیام می کنند.

 

حیدری افزود: قیام به معنای عزم راسخ و آمادگی داشتن برای انجام کاری است. ائمه اطها(ع) نه تنها قائم به امر خداوند هستند؛ بلکه قوام به آن نیز هستند و هیچ حادثه و مشکلی نمی تواند آن ها را از انجام تکلیف الهی باز دارد.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد اظهار کرد: سکوت حضرت علی(ع)، پایداری امام حسن(ع) و پایداری امام حسین(ع) در برابر مصائب و پایداری دیگر ائمه(ع) نمونه ای از قیام به امر الهی است.

 

وی یاداور شد: ما برای تحقق امر الهی چه کرده ایم؟ برای حفظ انقلاب اسلامی ایران که در دنیا بی نظیر است، چه کردیم؟ هر کدام از ما آبروی نظام هستیم؛ از این رو هر کسی در هر مقامی که است اگر کار خود را بحو احسنت انجام دهد، در حقیقت آبروی نظام را حفظ کرده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: قوام برای غیر خدا نیز به کار می رود اما قیوم، مختص خدا است؛ چون قیوم در قیام خود مستقل است اما قوام به غیر متکی است. ما برای هر نیازی، خدا را با همان اسمی که با خواسته ما هماهنگ است، می خوانیم. برای نمونه زمانی که روزی از خدا می خواهیم ذکر یا رازق را می خوانیم اما ذکر یا حی یا قیوم برای هر خواسته به کار برده می شود./1309/پ202/ب5

 

ارسال نظرات