۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۲۵۴۱۴۴
عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان:

الگو برداری از زندگی اهل‌بیت تنها راه جلوگیری از آسیب­های اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان با بیان این‌که حضرت فاطمه زهرا(س) نسخه شفای گرفتاری­های خانواده‌ها است، گفت: اگر قرار است جامعه­ شناسان جلوی طلاق و آسیب­های اجتماعی را بگیرند، بهترین و تنهاترین راه، نگاه کردن به زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و اهل‌بیت(ع) است و راه دیگری وجود ندارد.
سبک زندگي

حجت الاسلام عباس خادمیان، عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س) می تواند به تحکیم بنیان خانواده ها کمک کند، خاطرنشان کرد: هر یک از صفات حضرت فاطمه زهرا(س) برای تحکیم خانواده نقش آفرین است؛ آن حضرت یک بعدی نبود و شاید مهمترین ویژگی ایشان، تک بعدی نبودن باشد و به این خاطر نیز وجود یکپارچه معنویت، نور، طهارت و تقوا بوده و به همین دلیل نیز مرضیه، راضیه و زکیه نام گرفته است.

 

حضرت زهرا سرآمد خانواده­داری است/ قرآن مجسم در خانواده و جامعه است

 

این کارشناس دینی با اشاره به مقام و جایگاه حضرت زهرا(س) اظهار داشت: مقام عظمای حضرت فاطمه(س) و وجود وسیع ایشان در همه ابعاد نقش­آفرین بود و به طور طبیعی نیز در خانواده سرآمد خانواده­داری، همسرداری، فرزندداری و تربیت فرزند است.

 

وی با بیان روایتی در این زمینه تصریح کرد: امام حسن(ع) می­فرماید بیدار بودم و می­دیدم مادرم از شب تا طلوع خورشید در حال نماز و دعا بودند، اما در این دعاها به فکر دیگران می­بود؛ حضرت زهرا(س) قرآن مجسم در خانواده و جامعه است.

 

گذشت و دگربینی لازمه زندگی خانواده ها

 

عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان گذشت و دگربینی را لازمه زندگی خانواده ها دانست و گفت: هنگامی که لحاظ و گذرگاه­های زندگی ایشان را بررسی می­کنیم، گذشت و دیگربینی موج می­زند و این صفتی است که خانواده را حفظ می­کند و اگر این مسأله در خانواده­ها نباشد، دچار چالش خواهند شد.

 

حجت­الاسلام خادمیان به همسرداری حضرت فاطمه(س) اشاره کرد و ابراز داشت: وقتی زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را می­بینیم، پر از دغدغه و مشکلات و به طور کلی آن حضرت درگیر جنگ بوده و اگر در جنگ حاضر نمی­شد، جنگ مشکل پیدا می­کرد و اگر آن جانفشانی­ها و بزرگمردی­هایی که مثل حضرت علی(ع) در تاریخ نداریم را آن حضرت نثار اسلام می­کند، به طور مسلّم با پشتیبانی حضرت فاطمه(س) بوده و یک بار گِله نمی­کند.

 

این کارشناس دینی گفت: حضرت علی(ع) می­فرمود هیچ­گاه حضرت زهرا(س) از من چیزی نخواست و هیچ­گاه مرا ناراحت نکرد و سعی هر دو بزرگوار این گونه بود که یکدیگر را ناراحت نکنند و این همان زندگی عاشقانه است.

 

حضرت فاطمه زهرا درس مجسم زندگی قرآنی

 

وی افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) به دنبال هیجانات و خواسته­ها و چشم و هم­چشمی­های دنیایی نبود و به دنبال ملکوت و معنویت زندگی بود و این شد که حضرت فاطمه(س) کوثر هدایت است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان با بیان این که باید حضرت فاطمه(س) را امروزی دید، اظهار داشت: جامعه امروز ما بیشتر از گذشته نیاز به حضرت زهرا(س) و زندگی، فرهنگ، اندیشه و صفات عالیه آن حضرت دارد و این ظلم بزرگی است که آن حضرت را فقط در داستان، تاریخ، روضه و عزاداری خلاصه کنیم و حضرت فاطمه زهرا(س) درس مجسم زندگی قرآنی است.

 

الگوگیری از زندگی اهل بیت بهترین و تنهاترین راه جلوگیری از آسیب­های اجتماعی

 

حجت­الاسلام خادمیان با توصیه­ای به زوج­های جوان خاطرنشان کرد: جوانان و زوج­های جوان به زندگی، عشق­ورزی و نورانیت حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) توجه بیشتری کنند؛ امروز خانواده­ها مضطر این نورانیت هستند و اگر قرار است جامعه­شناسان جلوی طلاق و آسیب­های اجتماعی را بگیرند، بهترین و تنهاترین راه، نگاه­کردن به زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و اهل بیت(ع) است و راه دیگری وجود ندارد.

 

این کارشناس دین با بیان این که حضرت زهرا(س) نسخه آرامش بخش اخلاقی خانواده­ها است، افزود: اگر قرار است استرس­ها، آسیب­های اجتماعی و آشفتگی­ها اگر زندگی­ها دور شود که خانواده­ها دچار چنین معضلات و سرطان­های اخلاقی شده­اند، راهی جز نگاه به زندگی حضرت فاطمه(س) نیست؛ حضرت فاطمه زهرا(س) نسخه شفای گرفتاری­ها و نسخه آرامش بخش اخلاقی خانواده­ها است./822/ت302/ف

ارسال نظرات