۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۲۵۴۲۳۵
استاد حوزه علمیه خواهران:

سیره حضرت زهرا الگویی برای زنان و مردان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اولویت اول توجه بانوان به خانواده است، همان گونه که حضرت فاطمه(س) به طور عموم مسائل خانه را بر عهده داشتند اما هر گاه به حضور ایشان نیاز بود و در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی حضور فعال داشتند.
ولادت حضرت زهرا(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزار رسا در مشهد، در مراسم جشن فاطمی که پیش از ظهر امروز در مکتب نرجس برگزار شد، زهرا تهرانیان، استاد حوزه و دانشگاه و سکینه نیک، مدیر موسسه حضرت خدیجه(س) به بررسی نقش زن در اجتماع و خانواده با تأسی از سیره حضرت زهرا(س) پرداختند.

 

تهرانیان، به شناختن بایسته ها در متون دینی تأکید و اظهار کرد: در زندگی برخی اوقات سلیقه ای عمل می کنیم، در حالی که مبانی دینی داریم و بر خلاف نظراتی که سیره حضرت زهرا(س) را مربوط به 1400 سال قبل می دانند، در هر عصری می تواند به عنوان الگو قرار گیرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به این که نیمی از اجتماع را زنان تشکیل می دهند و نیمی دیگر در دامن آن ها تربیت می شوند، گفت: زن دارا نقش والایی در خانواده است و باید مدیریت در خانواده داشته باشند تا استرس، ضعف و مشکلات روحی و روانی در زندگی آن ها ورود پیدا نکند.

 

وی به نقش زن در خانواده اشاره و تصریح کرد: بانوان با توجه به سیره حضرت زهرا(س) در زندگی به صرفه جویی و پرهیز از تجمل توجه داشته باشند و برنامه آینده زندگی خود را برنامه ریزی کنند تا زنان شاغل در خصوص نقش مادری، همسری و دختری خود دچار تعارض نشوند و زنان خانه دار نیز به بحران هویت گرفتار نشوند و رضایت از زندگی خود داشته باشند.

 

تهرانیان، در خصوص نقش زنان در فعالیت های اجتماعی، گفت: در اسلام به فعالیت های اجتماعی زنان در کنار مردان توصیه شده است، اما در صورتی که نیاز به حضور زن در آن عرصه باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، به توجه اسلام به کرامت زن اشاره و اظهار کرد: 1400 سال قبل اسلام به این امر توجه داشته است در حالی که غرب حدود 150 سال است، که این امر را مطرح  کرده است و نمونه آن نزول آیه 35 سوره احزاب بر پیامبر بود، که می فرماید: تمام زنان و مردان در کسب معنویت یکسان هستند و این ویژگی را برای زنان و مردان مسلمان برمی شمارد.

 

هویت زن در اجتماع بر اساس سیره حضرت زهرا

 

وی در خصوص هویت انسان، گفت: برخی معتقدند در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی فرا جنسیتی عمل باید شود، در حالی که هویت ما در راستای خلقت ما شکل می گیرد بنابراین فرزندان خود را در راستای این ساختار طبیعی تربیت کنیم.

 

سکینه نیک، در خصوص هویت زن در اجتماع گفت: هویت خودشناسی است و این که انسان سؤال هایی دارد از قبیل این که چه کسی است؟ از کجا آمده، و به کجا می رود؟ چه هدفی دارد؟ با پاسخ به این پرسش ها  دچار بحران هویت نمی شود.

 

مدیر موسسه حضرت خدیجه(س)، با بیان این که به همه پرسش ها در خصوص هویت و چیستی انسان در قرآن پاسخ داده شده است، اظهار کرد: با پاسخ به این سؤال ها مسیر روشن می شود و انسان به هدف نهایی که کمال است، دست یابد.

 

وی به حضور حضرت زهرا(س) در اجتماع اشاره و تصریح کرد: اولویت اول توجه بانوان به خانواده است، همان گونه که حضرت فاطمه(س) به طور عموم مسائل خانه را بر عهده داشتند اما هر گاه به حضور ایشان نیاز بود و در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی حضور فعال داشتند./1310/پ202/ب4

ارسال نظرات