مدارس علمیه حضرت مهدی مشهد؛ مجموعه ای موفق در تحول نظام آموزشی
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، تحول در حوزه از موضوعات مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است که از همان بدو رهبری نظام جمهوری اسلامی بر آن تأکید داشته اند. بر این اساس و به ویژه در دهه اخیر، در راستای تحقق این ضرورت انکارناپذیر(هر چند نه به حد کفایت) اقداماتی صورت گرفته است که در این میان یکی از مبنایی و امیدبخش ترین رویکردها در مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) برنامه ریزی و دنبال می شود.
برنامه آموزشی تحولی این مجتمع آموزشی، افزون بر اصول کلی نظام جامع آموزشی حوزه، مبتنی بر مجموعهای از مبانی نظری برگرفته از منویات و فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره بایستههای حوزهها و طلاب است که از آن جمله می توان به ضرورت تحول در برنامهریزی برای طلاب، لزوم توجه به نیازهای جامعه در برنامهریزی کمّی و کیفی دروس، ضرورت کاهش سنوات تحصیلی، کاهش طول دوره مقدمات، بهینهسازی کلاس ها و متون درسی، اهمیت انس با قرآن و دستیابی به اندیشه قرآنی، اساس بودن فقه و فقاهت، اهمیت علم کلام و مباحث اعتقادی، درس فلسفه و علوم عقلی، علوم و معارف حدیثی، تعلیم اخلاق و سلوک معنوی، لزوم توجه به همه ابعاد اسلام در برنامهریزی آموزشی، ضرورت آشنایی با تحولات و جریانات فکری، اهمیت تفکر انقلابی و احساس مسؤولیت نسبت به نظام، ضرورت برخورداری طلاب از بصیرت سیاسی و لزوم توجه به مهارتهای مورد نیاز طلاب اشاره کرد.
به بهانه ایام پذیرش حوزه های علمیه و به منظور آشنایی هر چه بهتر متقاضیان ورود به حوزه با مدارس علمیه موفق و تسهیل انتخاب محل تحصیل برای آنان، در ادامه، مروری اجمالی داریم بر ابعاد مختلف فعالیت این مدارس.
شروع فعّالیت
مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) از سال 82 فعالیت خود را با مدیریت حجت الاسلام نظافت یزدی در طبقه فوقانی مسجد فقیه سبزواری واقع در خیابان طلاب مشهد مقدس با نام مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) و با پذیرش حدود 20 طلبه در مقطع دیپلم آغاز کرد.
با گذشت سه سال و با ظهور توفیقات مدرسه به پیشنهاد و دعوت حضرت حجت الاسلام امامی، مؤسس و مدیر وقت مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) به مکان کنونی در خیابان المهدی 19 نقل مکان کرد.
در طی این سالها فعالیتهای مدرسه مورد توجه بسیاری از علمای قم و مشهد قرار گرفته و میزبان حضور آیات عظام سبحانی، شبیری زنجانی، خلخالی، اشرفی اصفهانی، رضازاده، ممدوحی، حائری شیرازی و علم الهدی و بسیاری از شخصیتهای علمی و معنوی و انقلابی بوده است. همچنین مسئولان مراکز علمی و مدارس علمیه زیادی از داخل و خارج کشور از این مدرسه بازدید و گزارشی از برنامه های ویژه علمی، تربیتی آن دریافت کردهاند. در این میان رهبر معظم انقلاب مد ظلّه العالی نیز با اطلاع از برنامههای مدرسه، از آن ابراز رضایت داشتند.
توسعه و گسترش
در سایه الطاف الهی، مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) افزون بر پذیرش طلاب در مقطع دیپلم، با پذیرش طلاب از مقطع سیکل (از سال 90)، بالاتر از دیپلم (از سال 92) و سطح 2 (از سال 93) پس از گذشت بیش از ده سال، با خریداری منازل مسکونی اطراف مدرسه به مجتمع آموزشی، تربیتی و فرهنگی حضرت مهدی(ع) تبدیل شد که به بیش از 250 طلبه ارائه خدمت می کند.
همچنین از ابتدای سال تحصیلی 93-94 درس خارج فقه و اصول حضرت حجت الاسلام والمسلمین محمد مروارید در این مجتمع برگزار می شود.
اهداف و سیاست های کلان مجتمع
مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با سه رویکرد آموزشی، پژوهشی و تبلیغی به فعالیت حوزوی می پردازد. هدف کلان مجتمع، تربیت طلاب متفقه در دین با توانمندی حضور در عرصه های علمی، تولید آثار پژوهشی و فعالیت های تبلیغی مورد نیاز جامعه می باشد؛ از این رو افزون بر برنامه های ارائه شده از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، برنامه های ویژه ای را جهت بهره مندی بیشتر طلاب تدارک دیده است.
واحدهای مجتمع
مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) شعبه 1 سطح 1 ورودی دیپلم
شروع فعالیت مدرسه در سال 82 با مقطع دیپلم آغاز شد. مکان مدرسه مقطع دیپلم از سال 85 (نقل مکان طلاب به مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) در فضایی به وسعت 800 متر بود که با افزایش طلاب و نیاز به گسترش فضای فیزیکی هم اکنون با خریداری و افزودن دو منزل همجوار زمین مدرسه به حدودا 1300 متر مربع در حدود 2500 متر مربع زیر بنا میباشد و پذیرای بیش از 100 طلبه در سطح 1 است.
مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) شعبه 2 سطح 1 ورودی سیکل
مقطع دیپلم از سال تحصیلی 90 – 91 رسما شروع به فعالیت کرد و هم اکنون به صورت روزانه و خوابگاهی(سه شب در هفته) پذیرای تعداد 60 نفر از طلاب علاقمند به علوم حوزوی در 3 پایه است.
این مدرسه در زمینی به مساحت تقریبی 330 متر مربع و زیر بنای حدود 500 متر مربع در چهار طبقه بنا گردیده است که شامل 7 کلاس درسی، 3 اتاق اداری، سالن اجتماعات، کتابخانه، و خوابگاه است.
مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) شعبه 3 سطح 1 ورودی بالاتر از دیپلم
این مدرسه در سال 1392 فعالیت خود را با 15 طلبه آغاز کرد. و هم اکنون پذیرای حدود 50 طلبه می باشد. فضای فیزیکی این مدرسه همجوار مدرسه شعبه 1 و در دو باب منزل خریداری شده به صورت مجزا از بخش دیپلم با مساحت تقریبی 800 متر مربع شامل 6 مدرس، 1 سالن اجتماعات و 3 اتاق اداری است.
لازم به ذکر است این شعبه از نظر مرکز مدیریت به عنوان مدرسه مستقل شناخته نشده و ذیل شعبه 1 مدرسه است.
برنامه آموزشی مدرسه علمیه حضرت مهدی ویژه طلاب دانشآموخته مراکز آموزش عالی، برنامه ای تحولی است که در تابستان 92 پیش از شروع به کار شعبه 3 با کار و تلاش دست اندرکاران مدرسه و با بهره گیری از تجربه 10 ساله مدرسه و مشورت های فراوان از فضلای حوزه علمیه خراسان، قم و تهران و با استفاده از تجربیات موفق دیگر مدارس پیشرو تهیه و تدوین شد و به عنوان برنامه پیشنهادی برای این طلاب به مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان پیشنهاد شد و مبنای کار کارگروه تحول در برنامه آموزشی مرکز مدیریت حوزه علمیه قرار گرفت و هم اکنون در حال بررسی است.
در این برنامه پیشرو کلیه دروس مقدمات، سطح 1، 2 و 3 تحت عنوان برنامه مقطع عمومی حوزه در شکلی منسجم و هدفمند حد اکثر در 7 سال ارائه خواهد شد. در این برنامه افزون بر برنامه مرسوم حوزه تلاش شده است کلیه نیازهای علمی و اخلاقی و تربیتی و ... در برنامه جامع دیده شود.
مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) سطح 2
در سال 1393 با افزایش فارغ التحصیلان مدرسه از سطح 1 و افزایش تقاضا برای راه اندازی سطح 2 مجتمع حضرت مهدی (عج) اقدام به راه اندازی مدرسه شعبه 2 نمود و به طور هم زمان اقدام به برگزاری دروس پایه 7 و پایه 8 حوزه کرد.
با عنایت به تفاوت استعداد و گرایش های طلاب برنامه آموزشی سطح 2 در دو گرایش فقه و اصول و تبلیغ تدوین شده و اجرا می شود. در این برنامه آموزشی علاوه بر دروس متداول حوزه، دروسی همچون قواعد فقهی، احکام کاربردی، حدیث شناسی و مهارت های تبلیغی ارائه می شود.
این مدرسه در یک باب منزل خریداری شده در جوار مدرسه شعبه 1 در فضایی به وسعت 400 متر مربع زیربنا مشتمل بر 1 اتاق اداری و 3 کلاس و 1 سالن اجتماعات و 1 کتابخانه مجزا و اتاق رایانه است.
لازم به ذکر است این شعبه از نظر مرکز مدیریت به عنوان مدرسه مستقل شناخته نشده و ذیل شعبه 1 مدرسه است.
حوزه معارف اسلامی
مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) در این سالها با هدف ارتباط نزدیک اقشار جامعه با طلاب علوم دینی و ترویج معارف اسلامی و فراهم کردن موقعیت تدریس برای طلاب اقدام به برگزاری برنامه حوزه علوم اسلامی کرده است و سالانه بیش از 50 نفر (با توجه به محدودیت مکان) از میان دانشجویان و دانش آموزان و سایر اقشار به صورت پاره وقت (هفته ای 9 ساعت یا بیشتر) در این برنامه حضور پیدا می کنند.
موسسه علمی ـ تربیتی الهدی
این موسسه با هدف ارتقای سطح معرفت و دانش همسران طلاب و افزایش همراهی آنان با همسران خود، از سال 89 آغاز به کار نمود و هم اکنون بیش از 50 دانش پژوه خواهر به صورت نیمه وقت در این مرکز مشغول به تحصیل می باشند. برنامه های آموزشی این موسسه عبارتند از: قرآن، حدیث، نهج البلاغه، احکام، تحکیم خانواده، تربیت فرزند، مهدویت، فرق و مذاهب و ... همچنین در کنار برنامه های آموزشی، برنامه های فرهنگی و اردویی در مناسبت های مختلف برگزار می گردد.
راه اندازی پورتال جامع آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، رفاهی مفتاح
با گسترش فعالیت های مجتمع، در سال 1392 پورتال جامع مفتاح با هدف تجمیع و ساماندهی تمامی فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، مالی و خدماتی، با نشانیmeftahportal.ir توسط واحد فناوری اطلاعات راه اندازی شد. امکان تشکیل پرونده علمی، آموزشی، پژوهشی، تربیتی و تبلیغی برای طلاب و فروش محصولات مجتمع و معرفی فعالان و ... از جمله امکانات این پورتال به شمار می آید.
اهم برنامههای مدارس
کلیات برنامههای مدارس مطابق برنامه ارائه شده از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان است ولی افزون بر برنامههای متداول حوزه برنامههای ویژه نیز دارد. این برنامهها در قالبهای کلی آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تربیتی طراحی شده است. برخی از این برنامهها به شرح زیر است:
برنامههای آموزشی
ترجمه و مفاهیم قرآن
در این دوره که همواره از شاخصه های مدرسه حضرت مهدی بوده است، استاد با ترجمه روان، توضیح برخی از واژه های کلیدی و توجه دادن به برخی از آیات کلیدی، طلاب را به طور اجمالی با قرآن آشنا میکند. این دوره به مدت 4 سال به طول میانجامد و از جمله فواید آن ایجاد شور و نشاط و چشیدن حلاوت قرآن، تقویت بنیه ادبی، ایجاد سؤال، استفاده اخلاقی به مناسبت آیات مربوطه، آشنایی با پیکره کلی معارف قرآن است.
ترجمه و شرح نهج البلاغه
این برنامه به مدت 4 سال در ضمن برنامه درسی طلاب گنجانده شده که در آن ترجمه و شرح گزیده کلمات قصار، ترجمه و شرح گزیده نامه ها، ترجمه و شرح گزیده خطبه ها به طلاب ارائه می شود.
از جمله ثمرات ارزشمند انس با نهج البلاغه آشنایی اجمالی با دیدگاه امام علی(ع) در مورد مسائل مختلف اسلامی، آشنایی با مباحث سیاسی و تاریخی، ایجاد روحیه دردمندی و ظلم ستیزی، ایجاد روحیه جهاد و خودسازی و آموزش چگونگی برقرارکردن ارتباط با مردم است.
آثار شهید مطهری
در کنار آشنایی بامتون اصلی دین، مطالعه آثار بزرگان تأثیر زیادی در انسجام فکری و شکل گیری بینش صحیح و پالایش یافته دارد. دراین باره طلاب طبق برنامهای منظم از پایه 1 تا 6 به مطالعه آثار شهید مطهری(ره) میپردازند.
طرح مطالعاتی شهید مطهری(ره) با مطالعه زمان بندی شده وآزمون کتاب باز وتشویق طلاب ممتاز انجام می شود. تشویق به مطالعه آثار دیگران بزرگان وعلما همچون امام خمینی(ره) ، آیت الله مصباح و علامه حکیمی و ... و جمع آوری آثار ایشان در کتابخانه به صورت جدا ، در همین راستا صورت می گیرد.
توجه به تربیت استاد
با توجه به ضرورت پرورش اساتید، در سطوح مختلف، مدرسه متناسب با شرایط افراد، بستر تدریس طلاب را از سال سوم آماده نموده است. همچنین مدرسه با راه اندازی حوزه پاره وقت (ویژه دانشگاهیان و شاغلین و ...) علاوه بر فراهم ساختن امکان بهره مندی این افراد از برخی برنامه های حوزه، موقعیت خوبی برای تدریس و ارتباط موثر و مفید با جوانان، برای طلاب مدرسه فراهم آورده است.
برگزاری دوره های مهارتی
دوره های مهارت افزایی شامل نویسندگی، نگارش علمی و ادبی، داستان نویسی، خطابه، خوشنویسی و ... به تناسب شرایط سنی و پایه تحصیلی طلاب برنامه ریزی می شود.
برگزاری دوره مکالمه عربی
وجه تمایز دوره مکالمه عربی با دوره های مشابه بیرونی، فراهم آمدن فضای اختصاصی است که در آن طلاب ملزم به گفت و گو به زبان عربی هستند.
برنامه های پژوهشی
برنامههای آموزشی و مهارتی برای طلاب در عرصه پژوهش و ایجاد روحیه تحقیق، علاوه برآن که در شیوه تحصیل ایشان تاثیر گذار است، در این سال ها زمینه ای برای تالیف چند کتاب و سامان یافتن پژوهش های متنوعی را فراهم ساخته است.
آموزش مهارت های پژوهشی
در کنار یاد گیری علوم مرسوم حوزوی آشنایی با برخی مهارت ها برای طلاب ضروری است که مدرسه برای آموزش این مهارتها به طلاب در طول سال های تحصیل برنامه مدونی دارد. این مهارت ها عبارتند از: روش مطالعه، روش خلاصه نویسی، روش مباحثه، روش نقد، روش تند خوانی، روش مقاله نویسی، روش تحقیق، روش استفاده از کتب مرجع و لغت نامه، مدیریت زمان وبرنامه ریزی، کتاب شناسی، روش تحقیق در علوم اسلامی، مأخذشناسی منابع مکتوب و الکترونیک.
تکالیف پژوهشی
افزون بر زمینه سازی و راهنمایی برای کارهای پژوهشی طلاب که داوطلبانه و به صورت گروهی یا فردی انجام می شود؛ در هر سال دو فعالیت پژوهشی برای طلاب الزامی است.
الزام به ارائه تحقیق پایانی
طلاب این مدرسه موظفند در پایان دوره شش ساله سطح یک، با کمک استاد راهنما، پایان نامه (تحقیق پایانی) خود را به مدرسه ارائه دهند و در مقابل اساتید ناقد از آن دفاع کنند.
تجهیز کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی
کتابخانه مرکزی مدارس علمیه حضرت مهدی(ع) از نظر تعداد و تنوع کتب و نرم افزارها، در میان مدارس حوزه علمیه خراسان کم نظیر است. افزون بر این در قرائت خانه های مدارس برای هر یک از طلاب، میز مطالعه اختصاصی قرار داده شده است.
برنامه های فرهنگی تربیتی
یکی از رویکردهای اساسی در مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) رویکرد تربیتی است و همواره تلاش می شود تا طلاب همراه با رشد علمی، رشد متوازن معنوی داشته باشند. در این راستا برنامه های فرهنگی و تربیتی متنوعی شامل موارد ذیل اجرا می شود: جلسات درس اخلاق، برگزاری بزرگداشت علما وگرامیداشت یاد شهیدان، بازدید از آسایشگاه جانبازان و معلولین، زیارت اهل قبور، برنامه گروهی کمک به فقرا، برنامه روزه هفتگی دسته جمعی، برگزاری جلسات معرفی و نقد فیلم و کتاب و ... .
دروس اخلاق
به منظور همه جانبه اخلاقی همواره افزون بر استفاده اخلاقی از برنامههای قرآنی و حدیثی، دروس اخلاق بخشی از برنامه مدرسه را تشکیل میدهد.
این درسها در طول سالیان تحصیل با بهره مندی از مباحث اخلاقی حجت الاسلام نظافت و نیز سایر اساتید بزرگوار به عنوان مهمان با سیر و برنامه مدون پیگیری میشود.
آشنایی با صحیفه سجادیه و دیگر ادعیه
در طول دوره 6 ساله طلاب به جهت آشنایی با معارف ناب اهل البیت (علیهم السلام) و تقویت روحیه مناجات در قالبهای زیر از ادعیه بهره مند می شوند:
1. ترجمه و توضیح صحیفه و دیگر ادعیه مثل دعای ابوحمزه و عرفه در قالب کلاس اخلاق
2. قرائت مداوم بخشیهایی از ادعیه (صحیفه سجادیه، خمس عشر، ...) بعد از نماز مغرب و عشاء به صورت کوتاه و به طور منظم دور می شوند و طلاب علاوه بر آشنایی و مرور این مضامین بلند حظ و بهره معنوی نیز دارند.
حضور اساتید مهمان
با توجه به ضرورت زمان شناسی، تقویت قوه نقد و تضارب آراء، تأکید بر پرهیز از سیاست زدگی، تقویت روحیه دردمندی، تقویت انگیزه کار و تلاش با توجه به تلاش دشمنان، ارائه الگوهای اخلاص و مجاهدت، برنامه های فرهنگی با دعوت از اساتید حوزه و دانشگاه و نیز نخبگان سیاسی صورت میپذیرد.
برنامههای فرهنگی عموما در پنجشنبهها یا بعد از نمازهای ظهر برنامه ریزی میشود تا آسیبی به برنامههای درسی طلاب وارد نشود. همچنین برنامههای مناسبتی به اقتضای ایام عزای اهل بیت و اعیاد مذهبی و مناسبتهای تاریخی و ملی برنامه ریزی میشود.
توجه به حفظ روحیه و نشاط جوانی
به این منظور در کنار برنامههای پرحجم درسی برای تفریح و ورزش و حفظ نشاط طلاب برنامه ریزی میشود.
تاکید بر ورزش روزانه با فراهم کردن ورزشگاه در خود مدرسه، برنامههای فوتبال سالنی هفتگی، استخر هفتگی و کوهنوردی ماهانه و اردوهای یک و چند روزه از برنامههایی است که به منظور حفظ روحیه و نشاط برای طلاب گرامی برنامه ریزی شده است.
همچنین با مشورت با متخصصان تغذیه، برنامه غذایی متناسب با شرایط سنی و جسمی طلاب، برای سه وعده، طراحی و به اجرا گذاشته شده است.
برنامه ریزی برای حضور مفید طلاب در اجتماع
در کنار تاکید بر قوت علمی طلاب همواره تاکید مسؤولان مدرسه بر جامعیت طلاب است از جمله این موارد توانمندی طلاب در عرصه تبلیغ می باشد. از این رو از سال سوم طلاب به صورت مدیریت شده به فعالیت تبلیغی سوق داده می شوند.
حضور طلاب در کلاس های پرورشی و اردوهای دانش آموزی، راهیان نور و اعزام جهادی به مناطق محروم، به تناسب رشد علمی و توانمندی تبلیغی طلاب و با اشراف و نظارت حجت الاسلام و المسلمین نظافت یزدی طراحی و اجرا می شود.
خلاصه مرامنامه:
مرامنامه مدرسه حضرت مهدی که در سال 82 تدوین شده و همواره در برنامه های مجتمع مورد توجه بوده و منشور کلی برنامههای مجتمع را در برمی گیرد متنی جامع و مشتمل بر مبانی تربیتی، روشها و راهکارهاست که خلاصه آن به شرح ذیل است.
هدف مجتمع:
تربیت یاورانی برای امام زمان (عج) با ویژگی های زیر:
1. دارای فهم عمیق و کارساز از دین
2. درد آشنا و آگاه به معضلات و مشکلات مختلف نه تنها درمحل زندگی و شهر بلکه نسبت به دنیای اسلام
3. دشمن شناس و آگاه به موقعیت سیاسی جهان اسلام و مخصوصاً تشیّع
4. دردمند ، همراه با مردم و عاشق به خلق خدا و متأسّی به سیرة پیامبر اسلام که طَبیِبٌ دَوّارٌ بِطِبّه
5. با انگیزه ، هدفدار و دارای بصیرت به روش حرکت.
6. توانا در عرصه تبلیغ با ابزار مهمی چون قلم ، بیان و . . .
اصول مدیریت:
مدیریت مدرسه افزون بر اداره همه امور و شؤون مدرسه ویژگی هایی را باید دارا باشد:
1. نگاه پدرانه به طلاب همراه باشفقّت،خیر خواهی، حفاظت و بستر سازی برای رشد و تعالی و تسدید و ارشاد
2. ارتباط تنگاتنگ وآشنایی نزدیک مدیر با طلاب
3. توجه به واقعیتهای زندگی و شخصیتی هر فرد همچون استعدادهای خاص، ویژگی های ذاتی و وراثتی، ویژگی های تربیتی، مشکلات خانوادگی که این توجه در سه مقام تصمیم گیری، تکلیف و مؤاخذه باید ملاحظه شود.
4. نظارت مستقیم و غیر مستقیم (پنهان)
5. تغافل بجا
6. قاطعیت همراه با لینت
7. تأنی و عدم شتابزدگی درامر تربیت
8. تأکید بر اصل آزادی و میدان انتخاب دادن
9. واگذاری امور به بخشهای مختلف مدرسه
اصول آموزشی
1. اصل دقت و سرعت
2. آموزش طولی و متمرکز
3. آموزش کارگاهی
4. ارائه کاربردهای مواد آموزشی
5. اشراف و اطلاع کامل آموزش از وضعیت درسی ، موقعیت طلاب و کلاس ، کیفیت و سطح مباحثات
6. نگاه پرورشی و تربیتی به آموزش (پرورش در کنار آموزش)
7. جمع بین غنای علمی و فعالیتهای اجتماعی لازم برای یک طلبه
8. تقویت سنت مباحثه و تعمیم سیستم مباحثه به حوزه معارف
9. تأکید بر رعایت پیش مطالعه و پیش مباحثۀ دروسی که این ظرفیت را دارند.
اصول تربیتی و پرورشی:
1. تقویت بنیۀ ارتباط و تعامل با جامعه و خانواده
2. ایجاد و حفظ نشاط جسمی و روحی
3. پرورش و تربیتِ مبتنی بر آموزش عملی (دیداری واُسوهای) و نه صرفاً تئوری و بخشنامه ای
4. ایجاد روحیه تعاون و همدلی درمیان طلاب و مسؤولان
5. ایجاد روحیه عدالت طلبی و ظلم ستیزی و مردم دوستی
6. تزریق روح انتخاب گری با ایجاد زمینه انتخاب ملاک دادن برای انتخابی آزادهمراه باآگاهی و شناخت
7. توجه به استفاده از ظرفیت 8 سال دفاع مقدس در زمینه های مختلف
8. واکسینه سازی طلاب دربرابر معضلات و موانع اجتماعی و آفت های مختلفِ اقتصادی (فقر، غناء) اجتماعی (تحقیرها، ملامت ها ، تعریف ها و شُهرت ها) و نیز مسلح شدن در برابر خطراتی همچون: قدرت، ثروت، شهرت، شهوت و...
9. ایجاد و تقویت عزت درونی و غنای نفسانی و مناعت طبع در طلاب
10. ایجاد و حفظ عزت ظاهری طلاب به خصوص در نزد خانواده
11. ایجاد و حفظ روحیه حق طلبی و نقّادی و نقد پذیری و آزاد منشی فکری در عرصۀ علم ودانش
12. توجه به دوعنصرگویندگی ونویسندگی برای طلاب
13. ایجاد و حفظ و بکارگیری روحیۀ تحقیق
14. تقویت مهارتهای لازم برای طلاب از قبیل: خوشنویسی، امداد گری، آموزش نظامی، قبله شناسی ... ./930/پ202/ب4