۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۲۵۶۱۹۴
استاد دانشگاه تهران:

آمریکا به هیچ وجه مایل به انجام توافق در مذاکرات و نتیجه دادن آن نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران: آمریکایی‌ها اعم از هر حزبی که باشند می‌خواهند مذاکرات ادامه پیدا کند در واقع توافق‌های موردی انجام گیرد اما توافق‌های اصلی خاتمه پیدا نکند به این دلیل که با ایجاد بحران و تحریم بر رقیب منطقه‌ای خود ایران فشار آورند تا به اهداف خود برسند.
دکتر کوشکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران، امروز در نشست بررسی ماهیت مذاکرات هسته‌ای که به همت دیده‌بان آمریکا پژوهشگاه مطالعات جهان در دانشکده سیاسی دانشگاه تهران تالار شیخ انصاری برگزار شد، با اشاره به بعد هستی شناسی مذاکرات، گفت: آمریکا به هیچ وجه مایل به صورت گرفتن توافق در مذاکرات و نتیجه دادن آن نیست.

 

وی با اشاره به دلیل این موضوع افزود: آمریکایی‌ها اعم از هر حزبی که باشند می‌خواهند مذاکرات ادامه پیدا کند در واقع توافق‌های موردی انجام گیرد اما توافق‌های اصلی خاتمه پیدا نکند به این دلیل که با ایجاد بحران و تحریم بر رقیب منطقه‌ای خود ایران فشار آورند تا به اهداف خود برسند.

 

 این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: آنها نمی‌توانند در فضای افکار عمومی ادعا کنند که با مذاکرات مخالف هستیم از طرف دیگر هم نمی‌توانند به توافق قطعی دست پیدا کنند زیرا این را اولین قدم در به رسمیت شناختن قدرت ایران در منطقه می‌داند.

 

کوشکی با اشاره به دلیل مخالفت آمریکا با قدرت ایران، بیان داشت: امروز تنها کشور منطقه خاورمیانه که به صورت میدانی در مقابل آمریکا ایستاده ایران است اگر در سوریه، عراق، لبنان و یمن دشمن نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند یکی از ابزار آن ایران است به همین دلیل آمریکا با پدیده قدرت نوظهور ایران مخالف است.

 

اهرم تحریم‌ها بهانه فشار به ایران است

وی با اشاره به این‌که ایران به عنوان رغیب منطقه‌ای برای متحدین آمریکا در غرب آسیا مزاحمت ایجاد کرده است، ابراز کرد: بعد از 36 سال مقاومت ایران امروز آمریکا به این نتیجه رسیده که با اهرم تحریم‌ها ایران را مهار کند، اگر یک نفر در کنگره آمریکا معقول باشد به هیچ وجه این ابزار را کنار نمی‌گذارد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: از نظر آمریکا تنها کشور محور شرارت با نفوذ منطقه‌ای و ادعای بین‌المللی ایران است که تا امروز دم به تله نداده و در دنیا هژمونی آمریکا را به چالش کشیده است، آنها با پای میز مذاکره کشیدن ایران می‌توانند در دنیا ادعا کنند ما محور شرارت را مهار کردیم و دیگر کسی نمی‌تواند هژمونی آمریکا را به چالش بکشد.

 

آمریکایی‌ها با ادامه مذاکرات کشورهای منطقه را از ایران ناامید می‌کنند

کوشکی افزود: آمریکایی‌ها ادامه مذاکره با ایران را بسیار قبول دارند زیرا با ادعای مهار ایران می‌توانند کشورهای لبنان، سوریه، عراق و یمن که از ایران تبعیت می‌کنند را ناامید کنند.

 

وی یا اشاره به این‌که آمریکا به بهانه برداشتن تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره کشاند، گفت: هیچ زمانی تا به میزان امروز آمریکا احساس تسلط و افتخار نکرده بود آنها ما را پای میز مذاکره کشانده و نگه داشتند تا به اهداف خود دست پیدا کنند./807/پ202/ش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات