۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۵۶۳۸۸
آیت الله شبستری:

اسلام مخالف تفرقه بین مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: مقام معظم رهبری به تیم مذاکره کننده اعتماد دارند و نگرانی ایشان از جانب ایادی استکبار و نقض عهدشان است.
آيت الله محسن مجتهدشبستري، امام جمعه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، همزمان با سالروز شهادت امام هادی(ع) در میان جمعی از هیأت های دانشجویی دانشگاه های تبریز اظهار داشت: اعتقاد شیعیان بر این است که جانشین برای رسول اکرم(ص) لازم بوده و از جهت مرجعیت علمی اسوه باشد.

 


وی ادامه داد: افزون بر عصمت که شرط امامت است، اعلم الناس بودن نیز شرط امامت است. از این رو باید فردی باشد که با داشتن مرجعیت و امتیازات علمی هادی نیز باشد، قرآن کریم می فرماید؛ «آیا کسی که به حق هدایت می کند، سزاوارتر به تبعیت است یا کسی نمی تواند هدایت کند مگر اینکه خود هدایت شود.»

 


امام جمعه تبریز ادامه داد: هدایت کننده لازم است که خود از جهت علمی دارای مقام هدایت و دارای علم لدنی باشد. «انما انت منذر و لکل قوم هاد» «همانا تو منذر هستی و برای هر قومی هدایت کننده ای است.» 

 


عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: برادران اهل سنت نیز مرجعیت علمی ائمه اطهار را قبول دارند، چنانچه علامه امینی در کتاب الغدیر از منابع اهل سنت در 56 مورد از خلیفه دوم نقل می کند که در مشکلات علمی و اجتماعی و در رجوعات علمی مردم آن هنگام که عاجز از پاسخ بوده است به امیرمومنان رجوع کرده است.

 


وی افزود: یکی از امتیازات کتاب الغدیر علامه امینی این است که آنچه نقل کرده است از منابع اهل سنت مانند صحیح بخاری و ترمذی و غیره  می باشد؛ همچنین لازم است میان رسول اکرم(ص) و جانشین ایشان که سنخیت باشد، دارای ویژگی هایی باشد که در رأس آنها عصمت و مرجعیت علمی است، کسی که عاصی باشد نمی تواند امام باشد چه رسد به اینکه سالیانی بت پرست باشد.

 


آیت الله شبستری امام هادی(ع) را مانند اجداد طاهرینش دارای مرجعت علمی دانست و تصریح کرد: حضرت عبد العظیم دارای مقام بالایی بوده است، به طوری که ثواب زیارت این محدث بزرگ، همسان ثواب زیارت ابی عبد الله(ع) می باشد، حضرت عبد العظیم دین خود را به امام هادی عرضه کرد و مورد تایید امام قرار گرفت.

 


نماینده خبرگان رهبری گفت: حضرت عبد العظیم حسنی محضر امام دهم می رسد و می فرماید؛ یابن رسول الله موعظه ای بفرمایید که به شیعیان ابلاغ کنم، حضرت می فرماید؛ «یا عبدالعظیم بلغ بشیعتنا سلامنا» سلام ما را به شیعیان ما برسان و بگو «قل لاتجعلوا لالشیطلان علی انفسکم سبیلا» »اول دستور امام این است که به شیطان را رسوخ ندهند، افکار شیطانی را به خود راه ندهید.

 


وی ادامه داد: آیا مقصود امام(ع) تنها ابلیس است؟ روایتی داریم که :«الشیطان کل متمرد من الانس و الجن» ابلیس تنها به آن متمرد از در گاه الهی در جریان حضرت آدم گفته می شود، اما شیطان معنایی وسیعتری دارد چنانکه امام خمینی(ره) آمریکا را شیطان اکبر می دانست.

 


امام جمعه تبریز با اشاره به اعتماد مقام معظم رهبری به تیم مذاکره کننده هسته ای، افزود: امام هادی(ع) می فرمایند به شیاطین جن و انس راه ندهید، مقام معظم رهبری نیز از شیطنت ایادی استکبار نگران بوده و می فرماید که آن ها فریبکار و عهد شکن می باشند، بنابراین راه مستقیم امامت و ولایت را رها نکرده و دنبال رو شیاطین نباشید.

 


وی ادامه داد: امام هادی می فرماید؛ «اوصیکم بصدق الحدیث و اداء الامانت و وفا بالعهد» ، سه چیز در اسلام بسیار با اهمیت است: صداقت، ادای امانت و وفا به عهد است. سعی کنیم دروغ به زبان جاری نکنیم، دروغ مستثنیاتی دارد که از آن اصلاح ذات البین است، اسلام مخالف شکاف بین مسلمین است و به اصلاح ذات البین در روایات اسلامی بسیار تاکید شده است، مجوز دروغ قرار داده است.

 


عضو خبرگان رهبری گفت: توصیه دیگر امام هادی(ع) امانت داری است، در حالات امام سجاد علیه السلام آمده است که حضرت می فرماید؛ اگر شمشیری را که سر پدرم را از تنش جدا کرد در نزد من به امانت بگذارند در آن خیانت نمی کنم.

 


وی با اشاره به روایت «المجالس بالامانت» گفت: افشای سر مجالس خصوصی در شان جامعه ای شیعی نیست، آنچه به امانت از کلام و غیره است باید ادا شود و دیگر توضیه ایشان وفا به عهد است، به پیمان های خود عامل باشید و وفادار باشید، نقض عهد بر خلاف اخلاق اسلامی است: «افوا بالعقود»/854/پ202/ب4

ارسال نظرات