۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۲۵۷۳۵۹
آیت الله نمازی در جلسه تفسیر قرآن:

دل انسان مؤمن، خانه خدا است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: عرش خدا جایگاه سلطنت خدا است و این جایگاه و سلطنت، مادی و فیزیکی نیست، از این رو هرآنچه در آسمان ها و در دل زمین است از دایره علم بشر خارج است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان، دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت قائم(عج) در جلسه تفسیر قرآن در تفسیر و ترجمه آیه 284 از سوره مبارکه بقره گفت: خداوند در این آیه و آیات پایانی سوره بقره به بندگانش اعلام خطر می کند و هشدار می دهد که هر نوع افکاری اعم از توحیدی و یا شیطانی وارد دل انسان ها شود در آن خانه خواهد کرد، از این رو دل انسان های مؤمن، خانه خدای سبحان است.

 

وی با اشاره به این که هشدارهای خدای سبحان در 6 بخش بیان شده است یادآور شد: نخستین هشدار خدا این است که همه آسمان ها و زمین از آن خدا است و مالک حقیقی آن خدا است و ما تنها از آنچه در آسمان ها است و علم بشر توانسته آن را کشف کند اطلاع داریم از جمله ستاره ها و کواکب و عرش خدا است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: عرش خدا جایگاه سلطنت خداوند است که این جایگاه و سلطنت مادی و فیزیکی نیست، از این رو هرآنچه در آسمان ها و در دل زمین است از دایره علم بشر خارج است.

 

دل مرکز معرفت انسان و محل نام اقدس ربوبی است

 

آیت الله نمازی گفت: دل مرکز معرفت انسان و محل نام اقدس ربوبی است و آنهایی که در دل به خدا، اولیای خدا، پیامبر اکرم(ص)، اولیای الهی و ائمه معصومان معرفت دارند، اینها مورد مغفرت الهی قرار می گیرند، اما کسانی که در دل خود معرفت به خدا، اولیای خدا، پیامبر اکرم(ص)، اولیای الهی و ائمه معصومان ندارند مورد عذاب خدا قرار می گیرند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به این که گاهی اوقات افکاری بر دل انسان ها خطور می کند که یا مبارک و یا شیطانی است گفت: افکار اهل توحید، بندگی خدا و کمک به بندگان خدا است اما گاهی افکار و تصورات شیطانی است، تا زمانی که عملیاتی نشده توبه کند مورد عفو قرار خواهد گرفت.

 

وی با اشاره به این که خداوند را براساس نیت و عملکرد قلبی انسان ها آنها را مورد مغفرت و یا عذاب خود قرار می دهد گفت: اگر تصورات و عملکرد قلبی انسان نیکو باشد مورد مغرفت خداوند قرار خواهد گرفت.

 

آیت الله نمازی، همچنین با اشاره به روایتی از پیامبراکرم(ص) که فرمود 9 چیز است که از امت من برداشته می شود و به خاطر آن عذاب نمی شوند گفت: خطا، نسیان، آنچه خارج از توان انسان باشد، آنچه را به آن مجبور کنند، کاری که شروع کرده مضطر بماند، نداند و نسبت به کاری که انجام می دهد جاهل باشد، حسد، وسوسه و فال بد زدن، از مسائلی است که انسان مومن در صورت انجام دادن آن عذاب نخواهد شد.

 

وی در مورد وسوسه شیطانی گفت: از امام صادق در باره وسوسه نفس سؤال شد فرمودند: وسوسه نفس گناه نیست و نگران آن نباشید و در زمان وسوسه نفس ذکرالله را بگویید.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: امام باقر(ع) فرمود، خداوند از بندگانش تنها دو صفت، شاکر بودن نعمت های خدا و افزایش نعمت هایش را خواسته است.

 

برخی گناهان انسان را به بهشت می برد

 

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه با اشاره به این که اقرار به گناه در محضر خدا سبب بخشش گناهان می شود اما اقرار به گناه در محضر خلق خدا منکر است گفت: امام صادق(ص) می فرماید، گاهی انسان ها گناهی را انجام می دهند که خداوند به خاطر این گناه آنها را به بهشت می برد، چرا که گناهی که انجام داده همیشه مقابل چشمان شان قرار دارد و همیشه از خدا طلب مغفرت می کنند.

 

آیت الله نمازی همچنین به روایتی از امام باقر اشاره کرد و گفت: اصحاب پیامبر به او گفتند ما از خودمان نگرانیم چون تا زمانی که در محضر مبارک شما هستیم و شما ما را دعوت به تقوا می کنید، خوف خدا در دل ها است به طوری که اوج می گیریم و بهشت و جهنم را می بینیم اما همین که از مسجد النبی و از محضر شما خارج می شویم جاذبه های دنیا و دوستی خانواده، حال قبلی ما عوض می کند و از فضای معنوی که داریم خارج می شویم، امام باقر در جواب فرمودند؛ این تخیلات شیطانی است، از این رو اگر حالت قبلی ادامه پیدا می کرد و تبدیل به حالت دنیایی نمی شد، با فرشتگان خدا همنشین می شدید و ولایت تکوینی به شما دست می داد و می توانستید روی امواج دریا حرکت کنید، این حکمت خداست که شما نباید چند منظوره باشید و اگر چنانچه حالت قبلی را حفظ می‌کردید، خداوند عده ای دیگر را می آورد تا آنها گناه کرده و از درگاه خدا طلب مغفرت کنند./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات