۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۲۵۷۳۶۸
رییس مجموعه تخت فولاد اصفهان:

تخت فولاد اصفهان وادی السلام ثانی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجموعه فرهنگی تاریخی و مذهبی تخت فولاد اصفهان با بیان این که تخت فولاد اصفهان مدفن هزاران تن از علما، حکما، فلاسفه و عرفا است، گفت: تخت فولاد وادی السلام ثانی است.
مدير تخت فولاد اصفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام منوچهر مهروی پور، رییس مجموعه تخت فولاد، امشب در دومین همایش نکوداشت زنان عالمه و شهیده مدفون در قبرستان تخت فولاد، که در خیمه حسینی گلستان شهدا و در جمع هیأت های مذهبی بانوان اصفهان برگزار شد، گفت: مجموعه تخت فولاد تنها یک قبرستان نیست بلکه ابعاد مختلف علمی، فرهنگی و تاریخی فراوان دارد و مدفن هزاران تن از علما، صلحا، عرفا و دانشمندان در طول تاریخ بوده است.  

 

وی با بیان این که مرحوم نخودکی اصفهانی درباره تخت فولاد گفته است، «بعد از وادی السلام در نجف، هیچ زمینی به شرافت به تخت فولاد اصفهان نمی رسد» ابراز داشت: تخت فولاد، وادی السلام ثانی است.

 

رییس مجموعه تخت فولاد در ادامه با بیان خاطره ای از آیت الله کشمیری که می گفت" والله تخت فولاد بهشت است" ادامه داد: بیایید قدر این بهشت را بدانیم و بهشت بودن این قبرستان از حدیثی از امام رضا(ع) معلوم می شود که فرمودند: «اگر کسی علما و صالحان از امت ما را زیارت کند گویی ما را زیارت کرده و به  ثواب زیارت ما خواهد رسید».

 

وی با اشاره به وجود قبر یوشع نبی، از علمای بنی اسراییل در این قبرستان، تصریح کرد: این خود نشانه ای از قدمت تاریخی طولانی تخت فولاد دارد و می تواند به عنوان مجموعه ای تاریخی در میان سایر آثار تاریخی اصفهان مورد توجه مورخان و گردشگران و محققان باشد.

 

حجت الاسلام مهروی پور، در ادامه مردم اصفهان را به استفاده بیشتر از این محیط کم نظیر تشویق کرده و اظهار داشت: آیت الله کشمیری هر گاه حاجت دنیایی داشتند سوره یاسین نذر بابا رکن الدین می کردند و حاجت خود را می گرفتند.

 

در ادامه این همایش منتظرالقائم، رییس گروه تاریخ دانشگاه اصفهان درباره ارزش مجموعه تخت فولاد و تاریخ آن گفت: علما و شهدای مدفون در تخت فولاد هم ذخایری هستند که می توانند برای ما الگو باشند.

 

وی در ادامه گفت: ما 7400 شهید در تخت فولاد داریم که خداوند درباره آن ها فرمود:، "فضل الله مجاهدین علی القاعدین" و همچنین 1200 عالم، عارف و فاضل هم داریم که در قرآن درباره آن ها داریم: "انما یخشی الله من عباده العلما" و این مجموعه ای عالی از شهدا و علما در کنار یکدیگر است که بی نظیر است.

 

منتظرالقائم در ادامه با بیان این که در این قبرستان 120شهیده مدفون هستند که مربوط به قبل از انقلاب، شهدای مکه و بمباران ها و عملیات های دفاع مقدس هستند، تصریح کرد: وجود این بانوان شهیده، نشان دهنده مجاهدت زنان این مرز و بوم در جبهه های فرهنگی و نظامی است.

 

وی در پایان با اشاره به زنان عالمه ای که در تخت فولاد خاک شده اند اظهار داشت: بانو مجتهده امین از خانواده تجار سادات اصفهان بود و به مقام اجتهاد از سوی بزرگان شیعه رسید و کتاب های او مانند راه خوشبختی مورد استفاده مردم و اندیشمندان بوده است./939/پ202/ب4 

ارسال نظرات