۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۲۵۹۱۹۳
حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف لک زایی مطرح کرد؛

نگاه تمدنی و جهانی؛ افق پژوهشگاه علوم و فرهنگ/ حوزه علمیه نیازمند حرکت عظیم رسانه‌ای

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دیدار دست اندرکاران خبرگزاری رسا بر انتشار اخبار پژوهشی حوزویان در گستره بین المللی تأکید کرد و گفت: دشمن اسلام بنا دارد اجازه نفس کشیدن به مخالفان و منتقدان ندهد؛ بنابراین هر حرکت رسانه ای از حوزه علمیه به ویژه خبرگزاری رسا تأثیرگذار و بجا است.
حجت الاسلام نجف لک زايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف لک زایی امروز در دیدار مسوؤلان خبرگزاری رسا با بیان این‌که ورود به عرصه رسانه در حوزه علمیه کار دشواری است، اظهار کرد: تدابیری که  مسوؤلان خبرگزاری رسا برای برداشتن این موانع اندیشیده‌اند، تدابیری ارزشمند و مؤثر بوده است. امروز ما شاهد انعکاس فعالیت های گوناگون حوزه در رسانه ها هستیم که این حرکت نشانه تلاش و اقدام خبرگزاری رسا است.

 

وی بابیان این‌که خبرگزاری رسا فعالیت رسانه‌ای خود را بدون حاشیه دنبال کرده و در سطوح بالای رسانه‌ای به‌خوبی توانسته است اهداف خود را پی گیری کند، ابراز داشت: این فعالیت رسانه‌ای، حرکت مبارکی است؛ البته باید تا وضعیت مطلوب تلاش‌های جدی صورت بگیرد.

 

دشمن بنا دارد اجازه نفس کشیدن به مخالفان ندهد

 

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به فعالیت‌های هدفمند رسانه‌ های دشمن بیان کرد: دشمن اسلام بنا دارد اجازه نفس کشیدن به مخالفان و منتقدان ندهد؛ بنابر این هر حرکت رسانه ای از حوزه علمیه به ویژه خبرگزاری رسا تأثیرگذار و بجا است.

 

وی انعکاس نیافتن فعالیت‌ها و کارکردهای حوزه علمیه قم  را شایسته ندانست و افزود: باید در نظر داشت برای معرفی این ظرفیت‌های علمی و پژوهشی تلاش‌های مجاهدانه‌ای در عرصه رسانه و اطلاع رسانی صورت پذیرد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی در ادامه به فعالیت های پژوهشگران حوزوی اشاره کرد و با بیان این‌که یکی از دقیق‌ترین کارهای علمی در عرصه جریان شناسی روحانیت در این پژوهشگاه صورت گرفته است، عنوان کرد: این پژوهشگاه از ابتدای تأسیس خود طبق اسناد و اهداف خود به‌سوی تحکیم مبانی اندیشه تمدن اسلامی حرکت کرده است؛ از این رو افق این پژوهشگاه، جهانی و بین المللی تعریف شده است.

 

وی به ضرورت کادرسازی پژوهشی و علمی در نهادهای حوزوی اشاره کرد و ادامه داد: تربیت نیروی کادر علمی و پژوهشی از اهداف اصلی این پژوهشگاه به شمار می‌رود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تاکنون موضوعات گوناگونی در این پژوهشگاه پژوهش شده و در قالب کتاب به انتشار رسیده است، اضافه کرد: احساس می شود در معرفی این آثار در رسانه ها کوتاهی شده است که این گونه نشست ها می‌تواند شروعی برای معرفی آثار و تلاش پژوهشگران و اعضای هیأت علمی و فعالیت‌هایشان باشد.

 

انتشار اثر 13 جلدی دائره‌المعارف قرآنی و مجموعه 30 جلدی موسوعه علما

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی از انتشار اثر 13 جلدی دائره‌المعارف قرآنی و مجموعه 30 جلدی موسوعه علما در این مرکز خبر داد و گفت: شایسته است درباره این آثار بزرگ اطلاع‌رسانی شود.

 

وی ادامه داد: موسوعه شیخ بهایی را نیز امیدواریم امسال رونمایی کنیم، هدف مجموعه پژوهشگاه از تدوین موسوعه همان نگاه تمدنی در پرداختن به اندیشه های علما است.

 

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این‌که  دشمن در کتابی تحت عنوان اندیشه سیاسی در ایران  اندیشه سیاسی ایران پس از ورود تشیع را زیر سؤال برده بود که چنین مبنایی در ایران واقعیت ندارد، گفت: پژوهشگران این پژوهشگاه وارد عمل شده و گنجینه اندیشه سیاسی علمای ایران را عرضه کردند.

 

دفع شبهه از ساحت علمای بزرگ

 

وی با اشاره به شبهاتی که برخی جریان ها درباره سیره سیاسی علما وارد می کنند، افزود: به‌عنوان‌مثال اندیشه‌های سیاسی حضرت آیت‌الله خوئی(ره) در این پژوهشگاه مورد بررسی‌های علمی قرارگرفته است. ایشان معتقد به جهاد ابتدائی در عصر غیبت است و در اندیشه‌های سیاسی خود از معدود علمایی است که در عصر غیبت تضعیف حکومت اسلامی را حرام می‌دانستند.

 

وی با اشاره به دیگر پژوهش های صورت گرفته در این پژوهشگاه ادامه داد: پروژه نفس و بدن از کارهای تحقیقاتی ارزشمند است که تا کنون در 14جلد منتشرشده، در این پروژه توجه این تحقیقات بر بنیان علوم انسانی است و «انسان» مجددا مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

 

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این‌که یکی از پژوهشگران بین‌المللی در اعترافی پژوهشی گفته است که در ترکیه چیزی جز غرب ندیدم، ولی در قم حرفی تازه شنیده‌ام، به بخش تازه ای از فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: بحث قطب‌های فکری و فرهنگی با هدف پی گیری دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب راه اندازی شده است که تا کنون یازده میز با موضوعات گوناگون همچون اسلامی سازی علوم انسانی، تحکیم مبانی جمهوری اسلامی و سبک زندگی اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

 

وی در پایان از فعالیت بیش از 100 عضو هیأت علمی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خبر داد./921/پ202/س

ارسال نظرات