۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۲۶۱۰۶۷
تولیت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی تبیین کرد؛

شناخت راه ضلالت و گمراهی در آیات سوره حمد

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در جلسه تفسر سوره حمد که در مصلی شهرری برگزار شد به تبیین و تفسیر راه ضلالت و گمراهی در آیات سوره حمد پرداخت.
ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، شامگاه پنج‌شنبه در جلسه تفسر سوره حمد که در مصلی شهرری برگزار شد، با تسلیت شهادت حضرت امام موسی کاظم(ع)، گفت: در سوره حمد ما از خداوند می‌خواهیم که ما از گمراهان نباشیم و راه انحرافی گمراهان را در زندگی خود انتخاب نکنیم.

وی افزود: بحث اول ما در معنی ضلالت( انحراف از راه راست) و بحث دوم انواع ضلالت(ابتدایی‌ـ‌کیفری) بود در بحث ضلالت ابتدایی برای شخص راهنمایی وجود ندارد اما در ضلالت کیفری با وجود راهنما شخص از راه راست منحرف می‌شود و این مجازات سختی از جانب خداوند است.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به بحث دیگری از ضلالت اظهار داشت: در طول تاریخ گمراهان کسانی بودند که راه راست را انتخاب نکردند که از نظر قرآن اکثریت اقوام گذشته از صراط مستقیم منحرف و در وادی ضلالت بودند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری با اشاره به آیه 71 سوره صافات، ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید ما برای آنها پیامبر فرستادیم تا راه را بدانند و می‌دانستند با این حال گمراهی را در پیش گرفتند، و این درس عبرتی برای ما است که به غیر از تعدادی همه گمراه شدند.

 

وی با اشاره به آیه 36 سوره نحل، گفت: در میان همه امت‌ها پیامبر فرستادیم که حرف تمامی آنها توحید بود، عده‌ای از آنها هدایت شده و بقیه سزاوار مجازات خداوند بودند و مجازات کسی که در ضلالت غرق شود قطع ارتباط با خداوند است، و اگر شما هم منحرف شدید به سرنوشت آنها دچار می‌شوید.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره آیه 116 سوره انعام، ابراز کرد: اگر می‌خواهی جزو دسته ضالین نباشی باید از دسته ظالم پیشگان پیروی نکنی، بیشتر مردم به دنبال اکثریت هستند در حالی که باید به دنبال حق باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری با اشاره به آیات دیگری از قرآن مبنی بر این‌که اکثر مردم نمی‌دانند یا اکثر مردم عمل نمی‌کنند، بیان داشت: امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند: به مردم نگاه نکنید که چه می‌گویند شما به دنبال حق باشید، ای مردم از رفتن در راه راست وحشت نکنید چرا که این راه رونده بسیار کم دارد و سفره دنیا زود جمع می‌شود ولی گرسنگی انسان زیاد است.

 

وی افزود: اگر کسی در راه روشن حرکت کند به مقصود می‌رسد و اگر راه منحرف را انتخاب کند سرگردان می‌شود.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، بیان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند: اکثریت یا اقلیت مردم هر کدام به دنبال حق بودند شما هم با آنها باشید. امام صادق(ع) می‌فرمایند: گمراهان کسانی هستند عالم یا متعلم نبوده حقیقت را نمی‌شناسند و در راه به دست آوردن حقیقت نیز تلاش نمی‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری در پایان خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند: همرنگ جامعه گمراه نباشیم که راه منحرف آنها را دنبال کنیم، اگر دیگران بد می‌کنند تو خوب کن و اگر می‌خواهی جز ضالین نباشی حق را بشناس و به دنبال آن برو./807/پ202/ح

ارسال نظرات