۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۲۶۱۴۸۳
همزمان با روز مازندران؛

کنگره ملی میرقوام الدین مرعشی در آمل برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ کنگره ملی میرقوام الدین مرعشی همزمان با روز مازندران در شهرستان آمل برگزار می شود.
ميرقوام الدين مرعشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، محمد محمدی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل، امروز در نخستین جلسه ستاد اجرایی کنگره علمی میرقوالدین مرعشی شهرستان آمل با اشاره به این که شهرستان آمل در خود علما و بزرگانی را پرورش داده است که در شکل گیری نخستین حکومت علویان در مازندران تاثیرگذار بودند، گفت: ناصرالحق اطروش، میرحیدر آملی، میر قوام الدین مرعشی و شمس آل رسول از پایه گذاران اصلی حکومت علویان در مازندران بودند که زادگاه و محل دفن آنها در آمل است.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی آمل با اشاره به برگزاری سه همایش بزرگ در گرام یداشت علما و دانشمندان شهرستان آمل، افزود: همایش بزرگ طالب آملی، همایش علامه محمد تقی آملی و همایش آیت جاوید (میزاهاشم آملی) که در سطح ملی و بین المللی برگزار شد بازخورد بسیار خوبی برای شناساندن این بزرگان داشته است.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل با اشاره به برگزاری کنگره ملی میر قوام الدین مرعشی در روز چهاردم آبان همزمان با روز مازندران و طبرستان، ادامه داد: سید قوام‌الدین مرعشی ملقب به میربزرگ، از بزرگان سادات مرعشی و مؤوسس دودمان مرعشیان تبرستان بود که از نوادگان شخصی به نام علی‌المرعش است که شجره‌اش با چهار نسل به امام زین العابدی(ع) می‌رسد.

 

مسؤول اجراوی کنگره ملی میرقوام الدین مرعشی، اضافه کرد: این کنگره با حضور شخصیت های دینی، علمی، فرهیختگان، مسؤولان کشوری و لشکری در سالن اریکه آریایی شهرستان آمل برگزار می شود.

 

محمدی تصریح کرد: پس از برگزاری کنگره بر سر مزار ایشان واقع در سبزه میدان جنب مصلی بزرگ قدس آمل گردهم خواهیم آمد و سپس در محل تولد این سید جلیل القدر در روستای مرزنگو دابودشت برنامه های فرهنگی برگزار می شود.


 خسرو ابراهیم زاده، رییس شورای شهر آمل با بیان این که شورای دوره چهارم توجه ویژه ای را در تکریم بزرگان دینی دردستور کار خود دارد، گفت: همه این بزرگان دینی، علما و دانشمندان سرمایه های اصلی این شهرستان بوده وهستند و برما فرض است که برای شناساندن آنها به نسل های آینده گام های خوبی برداریم.


 وی با تاکید بر این که باید اهتمام ارزنده ای در راستای معرفی و شناساندن علما و بزرگان دینی وجود داشته باشد، افزود: باید این سرمایه های گرانقدر به بهترین نحو ممکن به جامعه معرفی شوند.


رییس شورای شهر آمل، تاکید کرد: همزمان با برگزاری کنگره ملی میر قوام الدین مرعشی میدان و نماد علویان افتتاح و به بهره برداری می رسد./950/پ202/ب1

ارسال نظرات