۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۲۶۱۹۵۲

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ اعلام ویژه برنامه های بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، اعلام آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی فرهنگی، هنری «تلنگر» و رونمایی از بزرگ‌ترین قرآن جهان در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد از مهم ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، اکبر نجاتی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: از پنج هزار شهید عملیات آزادسازی خرمشهر 400 شهید مربوط به استان خراسان هستند که به همین دلیل ما باید یادواره‌ای باشکوه برای این شهدا برگزار کنیم.

 

وی افزود: عملیات بیت‌المقدس در دهم اردیبهشت‌ماه 1361 آغاز و طی چهار مرحله انجام شد و در نهایت در ساعت 11 روز سوم خرداد انجام شد که منجر به آزادی هزاران کیلومترمربع از سرزمین کشور اسلامی ما و شهر خرمشهر پس از 19 ماه اسارت به وطن ما باز گشت.

 

نجاتی تصریح کرد: از نتایج این عملیات آزادسازیپنج هزار کیلومتر از خاک کشورمان و آزادسازی خرمشهر و هویزه و همچنین خارج شدن شهر اهواز و سوسنگرد از تیررس دشمن بود و در این عملیات دشمن با آماری بالغ بر 19 هزار اسیر و 16 هزار کشته شکست خورد.

 

برگزاری بیش از 100 عنوان برنامه به مناسبت سوم خرداد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان این که ابلاغیه برگزاری برنامه‌های ستاد بزرگداشت سوم خرداد به فرمانداری‌ها و ادارات استان ابلاغ شده، خاطرنشان کرد: ستاد بزرگداشت سوم خرداد کار خود را از 26 فروردین‌ ماه آغاز و با برگزاری 10 جلسه به برنامه‌ریزی برای گرامیداشت سوم خرداد پرداخته است و بیش از 100 عنوان برنامه در این راستا انجام می‌شود که همایش پیاده‌روی خانوادگی با حضور اقشار مختلف مردم و خانواده نیروهای مسلح در 31 اردیبهشت، و غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا در همین روز از جمله برنامه‌های این ستاد است.

 

وی با اشاره به این که تقارن ایام آزادسازی خرمشهر با اعیاد اول ماه شعبان به‌ویژه میلاد امام‌حسین (ع) سبب شده تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به تلفیق برنامه‌های این دو رویداد بپردازد، بیان کرد: حضور رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس در آئین نماز جمعه، دعای کمیل و ندبه، تکریم و تجلیل از شهدا و ایثارگران در مساجد و نمازخانه‌ها و خطبه‌های نماز جمعه و سخنرانی‌های پیش از نماز جمعه و تجلیل از رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های سوم خرداد امسال است.

 

نجاتی ادامه داد: روز شنبه دوم خرداد که مصادف با میلاد حضرت ابوالفضل (ع) است روز جانبازان و ایثارگران و عزتمداران نامیده شده که در این روز از ایثارگران و جانبازان به‌ویژه جانبازانی که در عملیات آزادسازی خرمشهر به‌ افتخار جانبازی نائل شدند و همسران این عزیزان تقدیر می‌شود.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی افزود: نواخته شدن زنگ پیروزی در مدارس، پخش مارش پیروزی در ساعت 11 روز سوم خرداد در همه ادارات و کارخانه‌ها و پارک‌ها و ... و همچنین حضور فرماندهان نظامی استان در صداوسیما برای نقل خاطرات آن روز از دیگر برنامه‌های روز سوم خرداد در خراسان رضوی است.

 

وی خاطرنشان کرد: برگزاری یادواره سردار جهادگر شهید سید محمدتقی رضوی، فرمانده مهندسی قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) در روز هفتم خرداد، برگزاری یادواره سردار شهید محمدمهدی خادم‌الشریعه اولین فرمانده شهید تیپ 21 امام رضا (ع) که در جریان عملیات آزادسازی خرمشهر به شهادت رسید، از جمله این برنامه ها است.

 

وی افزود: برگزاری شب‌شعر، نشست تخصصی هنرمندان عرصه تئاتر (نویسنده وکارگردان) و روایتگران دفاع مقدس، برگزاری اولین نشست نقد و بررسی فیلم‌های مستند دفاع مقدس استان خراسان رضوی، برجسته‌سازی نقش شهدای خراسان در حماسه بامداد چهارم خرداد 1360، و برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای نظامی و انتظامی استان به میزبانی سپاه پاسداران از دیگر برنامه‌های ایام آزادسازی خرمشهر است.

 

دانشگاه های کشور میزبان اختتامیه برنامه های بخش دانشگاهیان جشنواره بین المللی امام رضا  

اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه چند دانشگاه کشور میزبان اختتامیه برنامه های بخش دانشگاهیان جشنواره بین المللی امام رضا(ع) هستند و اختتامیه بقیه برنامه ها نیز در پاییز برگزار می شود.

 

محمد تکلو، مسؤول دبیرخانه برنامه های موضوعی بخش دانشگاهیان سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، با بیان این که تعدادی از برنامه های بخش دانشگاهیان سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در فصل بهار به پایان می رسد گفت: اختتامیه چند برنامه بخش دانشگاهیان، در اواخراردیبهشت یا اوایل خردادماه ماه برگزار می شود.

 

وی افزود: روز 27 اردیبهشت اختتامیه جشنواره پوستر رضوی که دانشگاه نیشابور میزبان آن است در فرهنگسرای سیمرغ این شهر برگزار شدو 28 اردیبهشت ماه دانشگاه رشت میزبان اختتامیه کرسی های آزاد اندیشی و مناظره های رضوی است دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی هم اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی را در 28 اردیبهشت ماه برگزار  کرد.

 

به گفته وی،جشنواره شعر و مشاعره رضوی دانشگاهیان کشور به میزبانی دانشگاه بیرجند در روزهای 30 و 31 اردیبهشت به پایان می رسد.همچنین دانشگاه شهید چمران اهواز در روز 31 اردیبهشت ماه شاهد برگزاری آیین اختتامیه جشنواره هنرهای نمایشی رضوی می باشد.

 

وی ادامه داد: دانشگاه بین المللی امام خمینی در قزوین هم اوایل خردادماه، میزبان اختتامیه جشنواره قرآن و آموزه های دینی رضوی خواهد بود.

 

وی با اشاره به این که اختتامیه دیگر برنامه های بخش دانشگاهیان سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در ترم پاییز دانشگاه ها برگزار می شود، افزود: اختتامیه کلی برنامه های بخش دانشگاهیان این دوره از جشنواره با حضور مقامات عالی وزارت علوم و مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و برگزیدگان جشنواره ها در مشهد و در جواربارگاه حضرت رضا(ع) برگزار می شود.

 

تکلو با اشاره به این که در تلاشیم اختتامیه برنامه های موضوعی در دانشگاه های مختلف کشور با حضور مقامات عالی رتبه وزارت علوم برگزار شود، یادآور شد: تاکنون حضور دکتر ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین اختتامیه جشنواره شعر و مشاعره رضوی در دانشگاه بیرجند قطعی شده است.

 

یادآوری می شود؛ در سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع)23 دانشگاه کشور میزبان 23 برنامه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) می باشند.

 

31 اردیبهشت‌؛ آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی فرهنگی،هنری «تلنگر»

 آخرین مهلت ارسال اثر به چهارمین دوره جشنواره فرهنگی، هنری «تلنگر» با عنوان «تمدن نوین اسلامی» 31 اردیبهشت‌ماه اعلام شده است.

 

 با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر حساسیت این برهه از تاریخ، تولید محتوا در حوزه‌های مربوط به این پیچ تاریخی و استفاده از ابزارهای فرهنگی،هنری، بسیار ضروری و اثرگذار است، بنابراین بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با برگزاری چهارمین دوره جشنواره فرهنگی، هنری تلنگربا عنوان «تمدن نوین اسلامی»، از تمامی هنرمندان کشور دعوت کرده است تا با ارسال آثار خود در موضوع جشنواره، زمینه اعتلا و تداوم این حرکت اسلامی را فراهم کنند.

 

بر اساس این گزارش، چهارمین دوره جشنواره فرهنگی، هنری تلنگر در قالب‌های اصلی حرفه‌ای، جانبی حرفه‌ای و دانش آموزی انجام می‌شود که قالب اصلی حرفه‌ای شامل پوستر، کاریکاتور، شعر و داستان و کوتاه می‌شود و قالب‌ جانبی حرفه‌ای شامل اینفوگرافی و مقاله است.

 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره از جشنواره، بخش بین‌الملل سفیر است که با توجه به رویکرد جشنواره به حوزه بین‌الملل، دریافت آثار به زبان‌های انگلیسی و عربی در قالب بخش‌ سفیر انجام خواهند شد.

 

هنرمند جوان انقلابی و ادیب جوان انقلاب، قالب‌های اجرا در بخش دانش‌آموزی است که تولید آثار هنری‌ کاریکاتور، نقاشی و روزنامه‌نگاری در قالب هنرمند جوان انقلاب در نظر گرفته شده است و ارائه آثار ادبی شعر، داستان کوتاه، نامه‌نگاری و ارائه گزارش و تحقیق از دریافت‌های شخصی دانش آموزان از موضوعات جشنواره برای ادیب جوان انقلاب به شمار می‌رود.

 

نامه‌نگاری به رهبر معظم انقلاب در موضوع حمایت از دستاوردهای علمی کشور، روزنامه دیواری و مقاله در موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی، تصویر ذهنی از ایران 1414 در قالب نقاشی و کاریکاتور و آثار ادبی در موضوعات تصویر ذهنی از ایران 1414، محورهای اجرا در بخش دانش‌آموزی است.

 

یادآور می‌شود، آخرین مهلت ارسال اثر به این جشنواره تا 31 اردیبهشت‌ماه اعلام شده است که علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به آیین‌نامه‌های بخش‌های مختلف، به پایگاه اطلاع‌رسانی http://www.talangorfestival.ir مراجعه کنند.

 

آغازثبت‌نام دوره‌های تخصصی حفظ قرآن کریم در دانشگاه فردوسی مشهد  

عالیه جوان، مسؤول آموزش مرکز تخصصی حفظ شهید شهریاری  گفت: دوره‌های تخصصی حفظ قرآن کریم در دانشگاه فردوسی از سال 1385 با نام جامعة القرآن کریم دانشگاه فردوسی و با همکاری بسیج دانشجویی و کانون‌های فرهنگی دانشگاه شروع به کار کرد که در این سال‌ها موفق به تربیت حافظان متعددی در جزءهای مختلف قرآنی شده است.

 

وی با بیان این که به خاطر مشکلاتی همچون کمبود بودجه و هزینه اساتید این طرح به تعویق افتاد، افزود: اما به جهت ادامه هرچه بهتر این فعالیت قرآنی، این طرح در بهمن‌ماه سال 93 با عنایت خداوند متعال و بر پایه فرمایشات و توصیه‌های رهبرمعظم انقلاب در زمینه تربیت حفاظ قرآنی، مرکز تخصصی حفظ قرآن شهید شهریاری با همکاری مرکز تخصصی حفظ قرآن سازمان تبلیغات اسلامی در نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فردوسی کار خود را آغاز کرد.

 

مسؤول آموزش مرکز تخصصی حفظ شهید شهریاری با اعلام این که این طرح پنج ساله و در سه ترم تابستان، مهر و بهمن‌ماه پیش بینی شده است، عنوان کرد: علاوه بر دانشجویان، فارغ التحصیلان، اساتید، کارکنان و خانواده کارکنان دانشگاه فردوسی، عموم علاقه‌مندان به حفظ (18 سال به بالا) نیز می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

 

وی با بیان این که به منظور بهبود کیفیت حفظ، دانشجویان می‌توانند در کلاس‌های روان‌خوانی و تجوید(سطح 1 و 2) که در طول ترم برگزار می‌شود، بهره‌مند شوند، اظهار کرد: علاقه‌مندان در صورت شرکت مستمر و مداوم در طرح، هر ساله موفق به حفظ شش جزء از قرآن خواهند شد.

 

جوان تأکید کرد: حداقل پیش نیاز لازم جهت حفظ، تسلط فرد به روخوانی و روان‌خوانی قرآن است و علاقه‌مندانی که قادر به قرائت روان‌خوانی قرآن نباشند از ثبت‌نام در کلاس حفظ خودداری کرده و ابتدا در کلاس روان‌خوانی حاضر می‌شوند.

 

وی با بیان این که ترم تابستان، دومین ترم این طرح است، عنوان کرد: این ترم در 20 جلسه چهار ساعته در هفته در نظر گرفته شده است که علاقه‌مندان به علت فراغت بیشتر باید دو صفحه حفظ شده قرآن در هر جلسه ارائه دهند.

 

مسؤول آموزش مرکز تخصصی حفظ شهید شهریاری محل تشکیل کلاس‌ها را مسجد حضرت زهرا(س) دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد و ادامه داد: این مرکز تخصصی حفظ برای حافظان نیز دوره تثبیت حفظ برگزار می‌کند که افراد می‌توانند جهت ثبت‌نام گزینه کلاس تثبت را در سایت انتخاب کنند.

 

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی nahad.um.ac.ir انجام می‌شود، بیان کرد: کلاس‌ها از 30 تیرماه شروع می‌شود.

 

رونمایی از «بزرگ‌ترین قرآن جهان» در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد

 حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی  گفت: بزرگ‌ترین قرآن جهان در دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد رونمایی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب با اشاره به حضور مسؤولان کشوری و استانی در این رونمایی، اظهار کرد: در مراسم رونمایی از بزرگ‌ترین قرآن جهان از هنرمندان تذهیب‌کاری که در خلق این قرآن همکاری داشته‌اند، تقدیر به عمل می‌آید.

 

وی با بیان این که برخی از صفحات بزرگ‌ترین قرآن جهان به نگارش علی‌اکبر اسماعیلی‌قوچانی در نمایشگاه قرآن و عترت به نمایش گذاشته می‌شود، ادامه داد: هر ساله آثار هنری، قرآنی هنرمندان در نمایشگاه قرآن به نمایش گذاشته می‌شود لذا امسال از 625 صفحه بزگ‌ترین قرآن جهان، برگ‌هایی در مقابل دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی وزن هر برگ بزرگ‌ترین قرآن جهان را حدود سه کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این قرآن در ابعاد 2.5 در 1.75 سانتی‌متر نگارش شده که 114 نوع «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای هر صفحه آن طراحی شده است.

 

یادآور می‌شود، دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد از سوم تیرماه به مدت 10 روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برپا خواهد شد./934/پ203/ب5 

ارسال نظرات