توکل نداشتن به خدا باعث اعتقاد به کدخدا میشود/تضعیف نقش الگو بودن؛ مهمترین آسیب دوران اصلاحات بر فرهنگ اسلامی

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، نشست «از مهندسی جنگ تحمیلی تا مهندسی جنگ فرهنگی» در سالن همایشهای مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد؛ در این نشست حجتالاسلام والمسلمین محمود رجبی، قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: مهندسی فرهنگی یعنی تهیه یک برنامه جامع و نقشه راهی که مبتنی بر فرهنگ اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی باشد که این گفتمان بر گرفته از تعالیم وحیانی است.
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: در این نقشه طبعا فرصتها و تهدیدها، راهکارها و راهبردها، اهداف مقدماتی و نهایی مشخص و اولویتها تبیین میشود تا بر اساس آن اهداف محقق شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان دو عنصر اساسی گفتمان انقلاب اسلامی اظهار داشت: اگر یک چنین نگاهی به مهندسی فرهنگی داشته باشیم، باید مشاهده کرد که محورهای اساسی فرهنگ انبیا و انقلاب اسلامی یا گفتمان انقلاب اسلامی چیست؟ دو عنصر اساسی گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان انبیای الهی، حاکمیت الهی و استکبارستیزی و ایستادن در برابر نیروهای غیر الهی است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیهای از قرآن تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم میفرماید «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت»، در هر امتى رسولى برانگیختیم که خداى یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید؛ اولین محور عبادت و سرسپردگی به خدا و دوم اجتناب از طاغوت است.
وی افزود: این دو مؤلفه دو مؤلفه انضمامی نیستند و چیزی نیست که کنار هم چیده شده باشند، بلکه ترکیب اتحادی دارند؛ به این معنی که روح هر کدام را بشکافی، عنصر دیگر از درونش بیرون میآید و به تعبیر دیگر دو روی یک سکهاند.
حجتالاسلام والمسلمین رجبی یادآور شد: اگر حاکمیت الهی را بر وجود خود به طور کامل تحقق ببخشید، اجتناب از طاغوت و استکبارستیزی را نیز محقق کردهاید؛ در صحنههای بینالمللی و اجتماعی هم همینطور است؛ اگر حاکمیت همه عناصر غیر الهی را از دوش خود برداشتید، مستلزم این خواهد شد که حاکمیت الهی را بر خود بپذیرید.
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: ایشان می فرمایند جنگ فرهنگی یک تفاوتی با جنگ فیزیکی و نظامی دارد؛ در جنگ نظامی یک مرحله مبارزه و جنگیدن و دیگری مرحله سازندگی است و آنچه را دشمن ویران کرده باید بسازیم، اما در جنگ فرهنگی این دو همراه هم هستند؛ اگر در مبارزه کوتاه آمدید و موفق نشدید، در سازندگی هم موفق نخواهید بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در جنگ فرهنگی این دو عنصر توأمان هستند و ترکیب اینها اتحادی است؛ هویت هر یک با هویت دیگری عجین است.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در گفتمان انقلاب اسلامی که این دو عنصر با هم عجینند، در مهندسی فرهنگی نیز بحث بیداری امتهای اسلامی و استقرار نظام اسلامی در امت اسلامی و بالاتر استقرار نظام الهی در صحنه جهان جدای از یکدیگر نیستند.
وی درباره نقش مهندسی فرهنگی در بیداری اسلامی، استقرار تمدن نوین اسلامی یا حاکمیت جهان اسلام تصریح کرد: در اصل بیداری اسلامی و استقرار نظام اسلامی در جهان اسلام و در خارج از آن، بخشی از مهندسی فرهنگی است؛ مهندسی فرهنگیای که اینها را در درون خود ندیده باشد، ناقص بوده و نقشهای خواهد بود که برخی خانههای آن خالی است.
حجتالاسلام والمسلمین رجبی افزود: اگر دین اسلام آمده تا اینکه حاکم بر تمام مکتبها شود، پس این فرهنگ در درون خود استقرار آن فرهنگ در کل جهان را پیش بینی کرده است.
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره هدف از انقلاب اسلامی ایران ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب می فرمایند اینکه انقلاب کردیم، برای این نبود که یک عده فاسد را پایین بیاوریم و یک عده انسانهای صادق را در این منطقه سر کار بگذاریم؛ هدف در مرحله بعد این است که این فرهنگ و اندیشه در جهان اسلام پیاده شود و بالاتر اینکه در کل جهان محقق شود.
جایگاه بیداری اسلامی و تمدن نوین اسلامی در مهندسی فرهنگی
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه هدف انقلاب اسلامی، اسلام و انبیای الهی، حاکمیت در کل صحنه گیتی است یادآور شد: امام خمینی(ره) مکرر می فرمودند بارها گفتهایم که اسلام در صحنه بینالملل حاکم شود و استکبار ستیزی که میگوییم، محصول این است که سلطه کفر و شرک جهانی را بر خود حرام کنیم.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان جایگاه بیداری اسلامی و تمدن نوین اسلامی در مهندسی فرهنگی گفت: اینکه ما در جهان اسلام یا فراتر از آن در عرصه هستی بخواهیم اسلام و حاکمیت الهی استقرار یابد، بخشی از مهندسی فرهنگی است؛ جایگاه بیداری اسلامی و تمدن نوین اسلامی در مهندسی فرهنگی طبق فرموده امام راحل و رهبر معظم انقلاب، هدف نهایی و نقطه اوج آن است که اسلام در صحنه بینالملل حاکم شود و مقدمات را فراهم می کنیم که طبق سخن امام راحل تا این پرچم به دست صاحب اصلی آن برسد و آن حکومت جهانی محقق شود.
نقش مهندسی فرهنگی در بیداری اسلامی
وی درباره جایگاه بیداری اسلامی در نقشه مهندسی فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر جایگاه آن را دانستیم، مهندسی فرهنگی و برنامه جامع ما متناسب با آن شکل خواهد گرفت؛ باید دانست که چنین افقی داریم و باید تمامی تلاشها در آن جهت ساماندهی بگیرد.
حجتالاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به آیه ای از قرآن افزود: تحقق حرکت به سمت چنین چشم اندازی، منوط به دو عنصر اساسی است: «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات»، برخیزید اگر چنین کنید، خداوند کسانى را که ایمان آوردهاند و کسانى را که علم به آنان داده شده درجات عظیمى مىبخشد؛ شما و هر ملتی که بخواهد نردبان ترقی را طی کند و به میزانی که از این دو عنصر برخوردار باشد، از آن درجات برخوردار خواهد شد.
نیاز رسیدن به نقطه اوج در مهندسی فرهنگی
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه رسیدن به نقطه اوج در مهندسی فرهنگی، نیاز به طراحی و برنامهریزی برای مرحله ایمان و علم دارد؛ این گفتمان یک سکه دو رو است، یعنی وقتی میگوییم باید علم را دنبال کرد، بایستی با جهل مقابله کرد و هنگامی که گفته می شود که ایمان را باید محقق ساخت، یعنی باید پا به پای او و همراه او تا کفر و نفاق و شرک مبارزه کرد؛ نقطه آغاز ایمان است که در برابر آن نفاق، کفر و شرک وجود دارد و آن عنصری که از این سه عنصر بیشترین آسیب را میرساند، جریان نفاق است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره انواع نفاق گفت: نفاق بر دو نوع فردی و جریانی است؛ رهبر معظم انقلاب بر کلمه جریان نفاق تأکید میکنند و میفرمایند این جریان به این معنا نیست که ظاهر و باطن آن با هم سازگار نیست، در جریان نفاق در پس پرده، خدعه و نیرنگ و خیانت دارد.
جریان نفاق در صدد توطئه علیه اسلام و فرهنگ اسلامی است
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه جریان نفاق در صدد توطئه علیه اسلام و فرهنگ اسلامی است، اظهار داشت: جنبه مهم جریان نفاق این است که در پشت صحنه، خدعه، نیرنگ و طراحی هایی دارد که فرهنگ دینی را از حاکمیت به پایین بکشاند و فرهنگ کفر را حاکم کند.
وی با بیان موارد استفاده نفاق ابراز داشت: جریان نفاق از ناآگاهی مردم و بیبصیرتی خواص و عناصری از این قبیل استفاده میکند؛ جریان نفاق سعی می کند که در حاکمیت نفوذ کند و نخبگان را همراه خود کند و نشان از داشتن برنامه برای خود است.
حجتالاسلام والمسلمین رجبی گفت: از صدر اسلام نهضت های درستی شکل گرفته و آسیب پذیر شده که نشان جریان نفاق را در آن می بینیم؛ اگر در صدر اسلام پس از پیامبر اکرم(ص) مسیر فرهنگ عوض میشود، جریان نفاق در آن وجود دارد.
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: نفاق میتواند از بی بصیرتی مردم استفاده کند و حکومتی مثل حکومت امیر المؤمنان را زمینگیر و به معنایی با شکست مواجه کند؛ رگهای از نفاق در تمام فرقههای انحرافی است و در مشروطه نیز همین طور است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در مهندسی فرهنگی، شناخت جریان و توطئههای جریان نفاق و زدودن نفاق از عرصه اجتماعی و فرهنگی است؛ تا نفاق وجود دارد، باید نگران باشیم از اینکه آسیب جدی به فرهنگ اسلامی و خنثی شدن مهندسی فرهنگی وارد شود.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: در یک فضای جامعه اسلامی وقتی کفر با وجود حقیقی خود بیاید، حساسیت مردم نسبت به آن فراوان است.
وی با بیان اینکه نفاق با چهره اسلام میآید، به سخنی از رهبر معظم انقلاب در این باره پرداخت و خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند پس از پیامبر گرامی اسلام(ص) کسانی آمدند که اهل تهجد، بیداری شب و تلاوت قرآن و دارای سوابق درخشان در دوران پیامبر بودند و کسی باور نمی کرد که می خواهند در برابر نظام و فرهنگ اسلامی بایستند.
حجتالاسلام والمسلمین رجبی با بیان اینکه شرکت نوعی نفاق است، یادآور شد: کفر چه داخلی و خارجی در جایی میتواند وارد شود که جریان کفر در کنار آن باشد؛ اما جریان شرک می تواند در کنار جریان نفاق حرکت کند و در واقع شرک نوعی نفاق است.
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: جریان نفاق با چهرهای آمیخته از اسلام و فرهنگ دینی و آمیخته از کفر به میدان در عرصه میآید؛ یک فرهنگ دوگانه و مزدوج است که اگر بصیرت کافی نباشد، آن چهره فرهنگ دینی اش را می بینند و چهره فرهنگ شرک آن را متوجه نخواهند شد و در این شرایط جریان شرک میتواند استفاده کند و به پشتوانه و سپر نفاق موفق شود و جلوی استقرار نظام حتی در درون جامعه را بگیرند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جریان شرک اعتقادی ابرازد اشت: نمونههای فراوان در عرصه بینالملل در کشورهای اسلامی، در موج بیداری اسلامی و در سایر کشورها که حرکتهایی شده است، میتوانیم بیابیم که جریان شرک اعتقادی و نفاق چگونه نقش بازی کردهاند و موج بیداری اسلامی را چگونه واژگون کرده و چگونه از عدم آگاهی مردم استفاده کردهاند.
اگر توکل به خدا نبود، قطعا اعتقاد به کدخداست
استاد حوزه و دانشگاه درباره شرک اعتمادی و توکلی خاطرنشان کرد: این نوع شرک نیز میتواند نقش بازی کند و اگر توکل اعتماد به خدا و نبود، قطعا اعتقاد به کدخدا و غیر خداست؛ اگر قرار است ایدهای پیاده شود و شکوفایی رخ دهد، باید به غیر خدا متکی شد.
وی درباره جریان اصلاحات و شرکت اعتمادی اظهار داشت: جریان اصلاحات به طور صریح اعلام کرد که باید یا به شرق و یا به غرب پیوند بخوریم وباید از شعارهای اول انقلاب دست برداریم و اسرائیل را هم اگر بنا شد باید به رسمیت بشناسیم؛ شرک اعتمادی و توکلی بالاترین ضربه را می زند و زمینهای نمیگذارد که بفهمیم نقشه بینالمللی و جهان اسلامی مهندسی فرهنگی ما چگونه است.
مهمترین آسیب دوران اصلاحات بر فرهنگ اسلامی
حجتالاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به مهمترین آسیب دوران اصلاحات بر فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در درون ما هنگامی که اقتدار و عزت را از بین برد، دیگر الگو بودن این فرهنگ به حاشیه رانده میشود؛ مهمترین آسیبی در دوران اصلاحات بر فرهنگ اسلامی وارد شد این بود که نقش الگو بودن را تضعیف کرد.
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان القائات دشمن نسبت به انقلاب اسلامی ایران ابراز داشت: دشمنانمان می خواهند این را القا کنند که مشاهده کردید این انقلابی که میخواست بر روی پای خود بایستد، آمد پای میز مذاکره نشست و الآن دارد عقب نشینی میکند؟
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: دشمن از این مذاکرات به دنبال نتیجه آن است که دیگر کسی به فکر چنین انقلاب و فرهنگی نیفتد.
لطف خدا و تدابیر رهبری تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد
استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر ایمان جدای از بصیرت، معرفت و علم باشد، باز هم آسیب پذیری دارد؛ اگر ایمان را فقط گرفتیم و علم و بصیرت را نداشته باشیم، ممکن است دیگران از ما استفاده کند و تا به کفر برسد و چه افرادی که در جریان انقلاب بصیرت را نداشتند، آسیبهایی متوجه نظام شد که اگر لطف خدا و تدابیر رهبر معظم انقلاب نبود، آسیب های جدی به این نظام وارد می شد و این تهدیدها تبدیل به فرصت شد.
رهبر انقلاب بهترین و بیشترین تلاش را برای بصیرت افزایی انجام دادهاند
وی در پایان سخنان خود یادآور شد: علم و بصیرت عمومی وظیفه ما است که نسبت به چیزی که در اجتماع میگذرد، آگاه کنیم؛ چرا رهبر معظم انقلاب میفرمایند ما در مذاکرات هستهای چیز محرمانهای نداریم و مردم کارفرما هستند و مسؤولین کارگزار هستند و مردم باید بدانند کارگزارانشان چه میکنند و باید نظارت کنند؛ رهبر معظم انقلاب بهترین و بیشترین تلاش را برای بصیرت افزایی انجام دادهاند.
در ادامه این نشست حجتالاسلام ملکی، مدیر مرکز تخصصی تفسیر و مدرسه علمیه معصومیه به بیان رابطه بین جنگ تحمیلی با جنگ فرهنگی پرداخت و خاطرنشان کرد: این رابطه از نوع روابط منطقی، من وجه است؛ یعنی خیلی وقت ها جنگ است، اما فرهنگ معنا ندارد و ممکن است در جبهه فرهنگی جنگ نباشد، اما وجه اشتراکش آن جایی است که هم جنگ است و هم در جبهه فرهنگی جهاد فرهنگی است.
مدیر مدرسه علمیه معصومیه افزود: در جنگ تحمیلی هر دو مورد بوده و جنگ کمرنگتر از فرهنگ بود و نماز شب، گذشت و فرهنگهای قرآنی بود و به صورت مشهود در جامعه وجود داشت.
مدیر مرکز تخصصی تفسیر درباره فرهنگ ایثار در جنگ تحمیلی تصریح کرد: در پشت جبهه زنانی بودند که نان میپختند؛ در جنگ امکانات نظامی وجود نداشت و در طرف با کت و شلوار حضور می یافت و نارنجکها را در جیب کت خود قرار میداد؛ این عین فرهنگ ایثار و خودگذشتگی است.
تفاوت بین جنگ تحمیلی و جبهه فرهنگی/ در جنگ فرهنگی هر لحظه جنگ است
وی به بیان تفاوت بین جنگ تحمیلی و جبهه فرهنگی اشاره کرد و گفت: در جنگ نظامی و سخت دشمن، جبهه، علمیات و شرکت کنندگان معلوم بودند، اما در جبهه فرهنگی عقب و جلو و راست و چپ و بالا و پایین وجود ندارد و هر لحظه جنگ است؛ در تمام قرآن فرهنگ جهاد، مبارزه، حرکت و جنبش وجود دارد؛ در قاموس اسلام تنبلی و سستی نداریم.
حجتالاسلام ملکی یادآور شد: ما را خواب کردهاند؛ مجاهد کسی است که در جبهه فرهنگی شب و روز تعطیلی نداشته باشد؛ بهترین مهندسی فرهنگی را پیامبر(ص) انجام داده است.
مهندسی فرهنگی پیامبر گرامی اسلام
مدیر مرکز تخصصی تفسیر درباره مهندسی فرهنگی پیامبر گرامی اسلام(ص) تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) چطور مهندسی کرد که از مشکران عقب مانده آن روز، عمار یاسر و بلال حبشی و ابوذرها درست کرد و قبل از اسلام بت پرست بودند؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) چطور مهندسی کرد که هر روز و لحظه به لحظه بیدار و آگاه شدند و آن جامعه ای که بویی از تمدن نبرده بود، جوامع متمدن را در نوردیدند.
مدیر مدرسه علمیه معصومیه با بیان اینکه برخی از مسؤولین فرهنگی ما فرهنگ را باور ندارند، ابراز داشت: اولین گام پیامبر(ص) در مهندسی فرهنگی، خود ایشان بود؛ دلیل اینکه امروز مهندسی فرهنگی ما جواب برعکس میدهد، آن است که متولیان فرهنگی ما خودساخته نیستند و فرهنگ را باور ندارند و به آموزههای دین ایمان ندارند و مسؤولین آموزهها شدهاند.
وی با اشاره به شجاعت و خودسازی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: وقتی آن پاسبان رژیم طاغوت وارد مدرسه فیضیه شد و به روحانیت توهین کرد، با قد رشید و استوار خود جلو رفته و سیلی به صورت او میزند؛ خود را اصلاح کرده و وقتی قیام کرد، هوا در او وجود نداشت.
مهندسی فرهنگی پیامبر اکرم الگوی ماست
حجتالاسلام ملکی با بیان اینکه مهندسی فرهنگی پیامبر اکرم(ص) الگوی ماست اظهار داشت:؛ یامبر اولین جلسه آشکار روحی و فرهنگی خود را با خانواده اش تشکیل می دهد و در این راه از مبارزه خسته نمیشود.
مدیر مرکز تخصصی تفسیر با اشاره یکی از مشکلات کار فرهنگیمان تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در مهندسی فرهنگی این است که افراد فرهنگی را به زودی عوض میکنیم؛ اول اینکه افراد را شناسایی نمیکنیم که به درد کار فرهنگی میخورند و یا فرهنگ را قبول دارند؟
مدیر مدرسه علمیه معصومیه ابراز داشت: مهندسی فرهنگی لقمان حکیم را مشاهده کنید که اولین حرکت فرهنگی خود را اعتقادی قرار میدهد و بعد بحث اخلاقی را مطرح میکند.
وی در پایان گفت: در هیچ زمانی جوانان جامعه مثل امروز نسبت به روحانیت یعنی ادامه راه نبوت و امامت اقبال نشان ندادهاند؛ بستر آماده است و آن گامهایی که پیامبر(ص) برداشت را به خوبی تصویر نکردهایم و میخواهیم زودتر از پیامبر(ص) به نتیجه برسیم و قصد داریم که بهتر از پیامبر اکرم(ص) کار فرهنگی انجام دهیم.
در این مراسم از کتاب «چکامههایی در حوزه مهندسی فرهنگی» حاصل یکی از خروجیهای 8 سال اخیر جلساتی است که در این باره برگزار شده است. همچنین از آقای دهقان نصیری، جانباز 8 سال دفاع مقدس و خانم دزفولی، فعال در بحث جهاد فرهنگی تقدیر شد.
/502/822/م