۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۲۶۶۴۰۳
استاد حوزه علمیه:

جامعیت آیت الله جوادی آملی در تفسیر، حکمت و عرفان قابل ملاحظه است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حضرت آیت‌الله جوادی آملی عالم و فیلسوفی هستند که جامع علومی چون تفسیر، فقه، حکمت و فلسفه هستند بسیاری از علما نتوانستند این جامعیت را داشته باشند.
آيت الله غروي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد غروی استاد سطوح عالی حوزه علمیه، امروز در چهارمین همایش طبیب روحانی که با هدف تجلیل از مقام علمی و اخلاقی حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: آیات و روایات زیادی در مورد علمایی است که اهل ایمان بوده و دیگران را به سوی ایمان هدایت می‌کنند برای آنها درجاتی است که مقدار آن مشخص نیست.

 

وی افزود: برخی آیات درباره خشیت و حالت آمیخته با حرمت‌گذاری برای کسانی است که واقعا حق را شناخته و یافته باشند، البته منظور از این عالمان کسانی هستند که علم سبب خشیت آنها در برابر خدا می‌شود.

 

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: ما بر این باور هستیم که انسان دارای ساحت‌های مختلف جسمی و بعد غیرمادی است؛ عالمان بعد غیرمادی انسان را طبابت می‌کنند که طبیبان اصلی هستند زیرا انسانیت انسان با روح او تداوم پیدا می‌کند.

 

آیت الله غروی افزود: طبیبان روحانی همان علمایی هستند که دیدن آنها انسان را به یاد خدا و آخرت اندازد؛ در واقع آنها طبیبان روح هستند چون جسم و روح در ارتباط با یکدیگر هستند طبیعتا جسم و روح از هم منفک نبوده و در یکدیگر تاثیرگذار هستند.

 

وی در ادامه اظهار داشت: اگر انسان سلامت روح داشته باشد نقش موثری در سلامت بدن او خواهد داشت این چیزی است که پزشکان بر آن تاکید دارند.

 

این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: عالمانی که علم در آنها تحقق و تعین پیدا کند به علم خود عمل می‌کنند اگر علم در گوشه‌ای از ذهن باشد اما انسان با علم خود زندگی نکند مانند مرکبی است که علم را حمل می‌کند.

 

آیت‌الله غروی افزود: امام صادق(ع) فرمودند: کسی که با علم خود زندگی نکند نظر به او فتنه است؛ در نتیجه تعامل بین جسم و روح است و اگر این دو به هم آمیزد توفیقات زیادی دست می‌آید.

 

وی عنوان کرد: امروزه در بحث روانشناسی دین این مساله روشن شده که بخشی از مغز انسان مربوط به جبنه‌های الهی است و این‌چنین نیست که بتوان بین بعد معنوی، روحانی و جسمانی انسان تفکیک کرد.

 

این استاد حوزه علمیه گفت: حضرت آیت‌الله جوادی آملی عالم و فیلسوفی هستند که جامع علومی چون تفسیر، فقه، حکمت و فلسفه هستند؛ بسیاری از علما نتوانستند این جامعیت را داشته باشند.

 

آیت‌الله غروی عنوان کرد: عالمی که بتواند در عرض 50 سال در علومی چون فقه، عرفان، فلسفه، تفسیر سرمایه‌گذاری کرده و صاحب نظر شود و صرفا مقرر نبوده و ورود و خروج پیدا کند را عالم موفق اطلاق می‌شود که این خصوصیات در حضرت آیت‌الله جوادی آملی جمع است.

 

وی افزود: امروز حضرت آیت الله جوادی آملی به عنوان یکی از مراجع مطرح هستند؛ جامعیت ایشان در تفسیر، حکمت و عرفان قابل ملاحظه است ایشان بدون نقد و بررسی مقلد صرف نبوده و در بزرگان اهل معرفت ذوب نشدند.

 

این استاد حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: خصوصیت، منش و کرامت اخلاقی ایشان کم‌نظیر است برخلاف بسیاری هیچ گاه ادعای شهود نداشته و ندارند همچنین از ویژگی‌های شاخص ایشان این است که با علومی که کسب کردند در حال زندگی می‌باشند./807/پ202/ج

 

 

 

 

ارسال نظرات