۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۲۶۶۴۷۲
استاد حوزه و دانشگاه:

زیارت جامعه کبیره منشور امامت و هدایت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که زیارت جامعه کبیره منشور امامت و هدایت است، گفت: زیارت جامعه کبیره آشنا شدن با جایگاه ائمه معصومین(ع) و طی کردن، یک دوره امام شناسی است.
ائمه(ع)  زيارت جامعه کبيره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم حیدری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های در سایه سار رضوان که با موضوع «زیارت جامعه کبیره منشور امام شناسی» در رواق درالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: ائمه اطهار(ع) دلیل و راهنمای انسان ها هستند.

 

وی به جایگاه اهل بیت(ع) در این عالم اشاره کرد و گفت: ائمه اطهار(ع) برگزیدگان خداوند متعال در بین تمام آفریدگان هستند، خداوند متعال، هر گونه عیب و زشتی را از این بزرگواران دور نگه داشته است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چرا باید ائمه معصومین(ع) را زیارت کنیم، اظهار کرد: در روایات سفارش شده است که ائمه معصومین(ع) را زیارت کنید؛ چرا که با زیارت قبر ائمه معصومین(ع) مفاهیم خیر، فضیلت و اصول تربیتی صحیح به ما الهام می شود.

 

حیدری افزود: ائمه معصومین(ع) منبع خیر و فضیلت هستند، همان گونه که اگر در مقابل خورشید قرار بگیریم، از انوار خورشید بهره مند می شویم و تأثیر می گیریم، یقین بدانید با قرار گرفتن در مقابل قبور ائمه اطهار(ع) از انوار مقدس آن ها بهره مند می شویم، لذا استفاده از وجود نازنین ائمه اطهار(ع) یکی از علل زیارت این بزرگواران است.

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: تا می توانید به حرم مطهر ائمه معصومین(ع) بیایید و لحظه به لحظه آن را غنیمت بشمارید. اگر به حرم مشرف می شوید، نزدیک ضریح شوید و از نزدیک آقا را زیارت کنید تا از کرامات بهره مند شوید.

 

وی ابراز کرد: نگاه به عالم عبادت است و اگر در کنار اولیاالله قرار بگیریم، بدون شک از معنویت آن ها بهره مند می شویم.

 

زیارت جامعه کبیره منشور امامت و هدایت است

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: زیارت ائمه معصومین(ع) گاهی به حرم آمدن است و گاهی به خواندن زیارت است. زیارت جامعه کبیره از جمله زیاراتی است که خواندن آن سفارش شده است؛ چرا که زیارت جامعه کبیره، منشور امامت و هدایت است و هر کس می خواهد یک دوره امام شناسی طی کند، زیارت جامعه کبیره را با دقت مطالعه کند.

 

حیدری افزود: زیارت جامعه کبیره از اهل بیت(ع) به دست ما رسیده است و با خواندن آن می توانیم تمام ائمه معصومین(ع) را زیارت کنیم.

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: نخستین فراز این زیارت با «اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ » آغاز می شود، سلام به معنای سلامت است. سلام نوعی تحیت است، تحیت نیز طلب حیات برای مخاطب کردن است.

 

وی ابراز کرد: به اعتقاد ما شیعیان، ممات و حیات ائمه معصومین(ع) یکسان است و ما در این فراز می خواهیم که ائمه اطهار(ع) همیشه سالم باشند و هر گونه حیات، اعم از ظاهری و باطنی را برای این بزرگواران درخواست می کنیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: زیارت جامعه کبیره و زیارت عاشورا با سلام شروع می شود و این دو زیارت به ما آموزش می دهند که قبل از هر سخنی ابتدا باید کلام را با سلام آغاز کرد.

 

حیدری افزود: در زیارت امام رضا(ع) می خوانیم «اَشْهَدُ اَنَّکَ تَشْهَدُ مَقامیَ وَ تَسْمَعُ کَلامِی وَ تَرُّدُ سَلامی» شهادت می‌دهم که تو جایگاه مرا می‌دانی، کلام مرا می‌شنوی و جواب سلام مرا می‌دهی.»؛ از این رو ایشان ما را بهتر از خودمان می شناسند و حتی می دانند درجه ایمان ما چه اندازه است.

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: امام رضا(ع)، امام زنده ای هستند که کلام من و شما را می شنوند و جواب سلام من و شما را می دهند و جواب سلام این بزرگواران یعنی این که پاسخ گوی ما هستند و حاجات من و شما را برآورده می کنند؛ لذا تا می توانیم از این دریا بهره مند شویم و جسم و روح خود را شست و شو دهیم.

 

ائمه معصومین، هادی امت هستند

وی با اشاره به آیه «انما یُرید الله لِیذهب عَنکم الرجسَ اهل البیت وَ یُطهرکُم تَطهیرا، خداوند اراده فرموده است که هرگونه رجس و پلیدی را از شما اهل بیت برطرف کند و شما را پاک و مطهر گرداند»، ابراز کرد: به اعتقاد ما شیعیان، اهل بیت پیامبر(ع) اصحاب کساء هستند که طبق این آیه شریفه کسانی هستند که دارای ملکه عصمت هستند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: کتاب ادب فنای مقربان، حضرت آیت الله جوادی آملی، کامل‌ترین تفسیر زیارت جامعه کبیره است. هنگامی که زیارت جامعه کبیره را مطالعه می کنید با جایگاه ائمه معصومین(ع) آشنا می شوید.

 

حیدری با بیان این‌که ائمه معصومین(ع) هادی امت هستند، تصریح کرد: اگر گرفتاری دارید به ائمه اطهار(ع) متوسل شوید و به زیارت این بزرگواران بیایید، مسلمان هیچ گاه ناامید نمی شود؛ چرا که ائمه معصومین(ع) هادی امت هستند و ما با داشتن امام زمان(عج) نگرانی نداریم.

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با آیه «وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»، اشاره کرد و گفت: ائمه اطهار(ع) مصداق اتم و اکمل این آیه هستند.

 

وی افزود: امام زمان(ع) دست من و شما را می گیرند و هدایت می کنند؛ لذا رابطه خود را با امام زمان(عج) بیش تر کنید و مراقب باشید با اعمالتان امام زمان(عج) را از خود دور نکنید؛ امام زمان(عج) برای گناهان من و شما اشک می ریزند و برای کسی که به یادشان باشد، دعا می کنند. 

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فراز «وَمَوْضِعَ الرِّسالَةِ وَمُخْتَلَفَ الْمَلاَّئِکَةِ»، گفت: ائمه معصومین(ع) مأمور حفظ و تبلیغ دین پیامبر(ص) هستند. حرم ائمه معصومین(ع) محل رفت و آمد فرشتگان است و اگر پرده های حجاب کنار رود، رفت و آمد فرشتگان را خواهید دید. 

 

حیدری ابراز کرد: فرشتگان تا قیامت در کنار مضجع ائمه اطهار(ع) در حال رفت و آمد هستند اما ما اینقدر گناه کرده ایم که پرده های حجاب مانع از دیدن فرشتگان می شود، فرشتگان به استقبال زائران حرم مطهر ائمه اطهار(ع) می روند و برای آن ها استغفار می‌کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: باید با این نگاه وارد حرم مطهر اهل بیت(ع) شویم که اگر گناهی داریم، آن را ترک کنیم و با دلی پاک و خالی از کینه وارد حرم شویم؛ چرا که امام(ع) دلی صاف و پاک از ما می خواهند. 

 

حیدری افزود: وقتی وارد حرم ائمه معصومین(ع) می شوید اولین خواسته شما از این بزرگواران، کسب معرفت باشد، معرفت باید به گونه ای باشد که گویا در خدمت ایشان هستید و اهل بیت(ع) را حاضر و ناظر بر اعمال خود بدانید./1309/پ201/ح

ارسال نظرات