۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۲۶۷۶۳۹
در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن فاطمه الزهراء اصفهان؛

پایان نامه «آسمان و زمین در قرآن از مبدأ تا مقصد» دفاع شد

خبرگزاری رسا ـ پایان‌نامه «آسمان و زمین در قرآن از مبدأ تا مقصد» نوشته فریبا فخرایی طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن فاطمه الزهراء اصفهان، امروز طی جلسه ای در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان بررسی و دفاع شد.
دفاع پايان نامه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا اصفهان، فریبا فخرایی طلبه سطح 3 رشته تفسیر و علوم قرآنی در جلسه ای از پایان نامه خود با عنوان «آسمان و زمین در قرآن از مبدأ تا مقصد» دفاع کرد که حجت الاسلام ولی اله جعفری استاد راهنما، حجت الاسلام دکتر جعفر شاه‌نظری استاد مشاور و حجت‌الاسلام والمسلمین حمید الهی دوست داوری این اثر را بر عهده داشتند.

 

 در ابتدای این جلسه دفاعیه، خانم فخرایی در مدت یک ربع به دفاع از پایان نامه خود پرداخت و گفت: این پایان نامه در سه فصل کلی با عناوین آسمان و زمین در آغاز آفرینش، آسمان و زمین از آغاز آفرینش تا قبل از آستانه قیامت و در فصل آخر به بررسی آسمان و زمین در آستانه قیامت پرداخته شد.

 

وی در ادامه بیان کرد: ارض و سماء یکی از واژگان پرتکرار  قرآن است که برخی آیات مربوط به تکوین و برخی مربوط به تبدیل آن دو در آستانه قیامت است و پیدایش آسمان و زمین و نحوه خلقت آن دو و تغییر و تحولاتی که در این دو پدیده عظیم الهی در آستانه قیامت رخ خواهد داد و اهدافی که خداوند تبارک وتعالی از پیدایش و توسعه و تبدیل آسمان و زمین دنبال می کند، از مهمترین مباحثی است که نیاز به تحقیق و پردازش دارد.

 

فریبا فخرایی در ادامه دفاعیه خود بیان داشت: آسمان و زمین عرصه تجلی ظهورات متعدد خداوند تبارک و تعالی هستند. در این زمینه برخی آیات به علم و قدرت بیکران خداوند و برخی منصه ظهور مالکیت و ربوبیت رب العالمین هستند.

 

پژوهشگر حوزه در ادامه درباره اوصاف آسمان و زمین بیان کرد: از جمله اوصاف آسمان، آسمان بدون  ستون آسمان ذات الرجع واز جمله اوصاف زمین، ارض واسعه، مخضره، جرز، هامده، خاشعه را می توان نام برد و نکته قابل توجه این است که ، زمین علیرغم گستره محدودتر نسبت به آسمان و سهل الوصول بودن منافع آن ، خصیصه های بیشتری نسبت به  آسمان را در قرآن به خود اختصاص داده است.

 

ارض و سماء در طول برپایی نظام طبیعی به وظایف خود قیام کرده و در هنگام برچیده شدن اسباب و مسببات عادی در آستانه قیامت به فرمان الهی دچار تحولات شگرفی شده و تبدیل به آسمان و زمین دیگری خواهند شد.

 

 در ادامه این جلسه دفاعیه، حجت الاسلام الهی دوست استاد داور، به نقد و ارزیابی این رساله حوزوی پرداخت و ساختار مناسب این پایان نامه را حسن آن و اظهارنظرات شخصی بیش از حد را اشکال عمده این پایان نامه بیان کرد.

 

هم چنین حجت الاسلام دکتر شاه نظری، استاد مشاور این پایان نامه در پاسخ و دفاع از اشکالات استاد داور، فلسفه برگزاری حضوری جلسات دفاعیه را همانند یک کلاس درس بیان داشت و گفت: یکی از حسن های برگزاری جلسات دفاعیه به صورت حضوری آشنایی هر چه بیشتر طلاب درباره نحوه تدوین صحیح تر پایان نامه های کارشناسی ارشد یا همان سطح سه می باشد.

 

در پایان این جلسه دفاعیه، خانم رمضان زاده، معاونت پژوهش حوزه های علمیه استان اصفهان، با تشکر از حضور اساتید محترم و هم چنین طلاب گرامی به خصوص مدیریت محترم مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن فاطمه الزهراء اصفهان گفت: دریافت مدرک سطح سه حوزه که معادل مدرک کارشناسی ارشد می باشد، منوط به نگارش پایان نامه است که از اواخر سال 92 تا پایان سال 93 حدود 70 پایان نامه سطح سه در استان اصفهان دفاع شده است.

 

وی در ادامه بیان داشت: سطح محتوایی پایان نامه ها نسبت به سال های اول از نظر کیفی و محتوایی در سطح مطلوب تری قرار گرفته است و برای مطلوبیت هر چه بیشتر این امر، حضور در سه جلسه دفاعیه برای طلاب سطح سه الزامی است تا ضمن استفاده از نظرات اساتید داور، از لحاظ محتوایی و شکلی نیز اشکالات به حداقل برسد./1306/د101/ف

ارسال نظرات