۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۲۶۹۱۳۴
حجت الاسلام پناهیان:

زندگی مدیریت تمایلات و تلاش برای رسیدن به علایق برتر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: زندگی مدیریت تمایلات و تلاش برای رسیدن به علایق برتر همراه با پذیرش محدودیت و مقدرات الهی است.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان حجت الاسلام عليرضا پناهيان حجت الاسلام عليرضا پناهيان حجت الاسلام عليرضا پناهيان حجت الاسلام عايرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در جلسه سخنرانی با موضوع «تنها مسیر برای زندگی بهتر» که شامگاه دوشنبه در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد با اشاره به تعریف اجمالی از واژه زندگی، گفت: تعریف اجمالی زندگی عبارت است از حرکت به سوی تمایلات، این یک تعریف ابتدایی است.


وی افزود: موتور محرک زندگی تمایلات است، زندگی دو عنصر کلیدی دارد، حرکت و سمت و سوی آن حرکت، در ابتدا سمت و سوی حرکت را تمایلات فرض می کنیم، نقش تمایلات انسان بسیار با اهمیت است، هیچ کس نمی تواند بگوید من دنبال تمایلی نیستم، پس زندگی حرکت به سوی علاقه ها است.

 

حجت الاسلام پناهیان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: زندگی از منظر تمامی انسا ها اهمیت دارد، تعریف از زندگی باید عاقلانه باشد که مورد توافق تمامی انسانها با تمامی سلایق باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه زتدگی یک حرکت همراه با تلاش است، گفت: امام صادق(ع) توضیح می دهند که چرا زندگی انسان اینگونه طراحی شده است که او باید برای چیزهایی که می خواهد تلاش کند، انسان وقتی در مکانی مهمان است پس از چند روز بیکاری خسته شده و درخواست انجام کاری را می دهد.

 

لزوم آموزش شیوه زندگی کردن به فرزندان


حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه اگر انسان بخواهد فرزند خود را تربیت کند باید به او بیاموزد برای رسیدن به خواسته ها تلاش نیاز است، ابراز داشت: کسی که زندگی را نمی فهمد بندگی را درک نخواهد کرد، تعلیم بندگی بدون آموزش نحوه زندگی کردن کار خطرناکی است، لازم نیست در مدارس عقائد و اخلاق یاد دهیم بلکه باید به فرزندان شیوه زندگی کردن را آموزش دهیم.

 

وی افزود: بنابراین زندگی حرکت و تلاش برای رسیدن به تمایلات است، این حرکت با تلاش به ثمر نمی رسد، گاهی نیاز است انسان در زندگی خود مبارزه کند، پس زندگی حرکت و تلاش و مبارزه برای رسیدن به تمایلات است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این مبارزه برخی اوقات نابخردانه و گاهی هوشمندانه و عاقلانه است، تصریح کرد: باید به فرزندان کوچک بیاموزیم زندگی ساده نبوده بلکه یک مبارزه است، زندگی مبارزه و تلاش برای رسیدن به علاقه ها است، مسلما منظور از علاقه هر چیزی نیست، زیرا این تمایلات گاهی در تعارض یا تزاحم یکدیگر هستند، باید علاقه های برتر در این تعریف اضافه شود.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر انسان علایق برتر را انتخاب کند متوجه این موضوع می شود که نباید به سمت هر تمایلی برود، این تمایلات صرفا از سوی انسان انتخاب نمی شود زیرا ما می توانیم علایق خود را تغییر دهیم، بخشی از فعالیت ما در زندگی صرف این موضوع می شود که ما علایق خود را تغییر می دهیم.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینه زندگی یعنی مدیریت علاقه ها و تلاش برای رسیدن به علایق برتر است، تاکید کرد: شخصی زندگی می کند که  بتواند تمایلات خود را تغییر دهد، به طور مثال انسان باید علاقه خود را برای درس خواند افزایش دهد تا بتواند در رشته مورد نظر خود موفق شود.


وی افزود: مدیریت تمایلات فقط به این معنا نیست که انسان از سمت تمایل بد به خوب برود بلکه عکس این مطلب نیز امکان دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید پذیرش محدودیت ها به تعریف زندگی اضافه شود اظهار داشت: اعمالی مانند پیری، ضعف و سیری قسمتی از زندگی ما است، تسلیم شدن نیز چنین است، باید سوال شود چه کسانی کمتر زندگی می کنند؟ افرادی که در برابر اتفاقات تسلیم نمی شوند، اگر این حقایق در کودکی به فرزندان آموزش داده نشود پس از آن دیر است.

 

وی تاکید کرد: باید دقت شود انسان در خلأ زندگی نمی کند، زندگی در بستر حیاط مقدری محقق می شود که خداوند برای ما تعیین کرده است، و این مقدرات چیزی جز امتحان نیست، بنابراین زندگی مدیریت تمایلات و تلاش برای رسیدن علایق برتر همراه با پذیرش محدودیت و مقدرات الهی است.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه مقدرات الهی براساس اصل امتحان برنامه ریزی می شود، ابراز داشت: زندگی چیزی جز امتحان نیست، افرادی که به خدا اعتقاد نداشته باشند نیز می توانند این تعریف را قبول کنند، زیرا هیچ کسی نمی تواند بگوید زندگی من تصادفی ادامه دارد، باید بدانیم خداوند به ما اجازه نخواهد داد هرکاری که بخواهیم انجام دهیم.

 

خودآگاهی نسبت به متن زندگی سبب صعود انسان می شود


وی در ادامه افزود: باید توجه شود شیطان انسان را نسبت به متن زندگی دچار اشتباه می کند، اگر او یکی از قسمت های تعریف زندگی را از ذهن ما بردارد ما را گمراه می کند، اگر انسان خوداگاهی به زندگی پیدا کرد زندگی مانند فرودگاه شده و به کمک آن صعود می کند./811/پ202/ب4

ارسال نظرات