رفیع ترین خیر الهی، بودن در محضر خدا است

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام داوود صمدی آملی استاد حوزه علمیه در سخنرانی هشتمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد جامع اعظم تجریش گفت: خدا در خالقیت شریک ندارد و آفریدگان خدا مثل ستاره، ماه، آسمان و زمین در همه جا شریک دارد.
وی با اشاره به دعای مناجات الراغبین امام سجاد(ع) اظهار داشت: رغبت امام (ع) در مناجات الراغبین تجلی کرد و نجوا های حضرت آن قدر فراوان است که انسان را بر اساس روحیه و رغبت به سوی پروردگار روی می آوریم.
استاد حوزه علمیه با بیان این که خداوند انسان را طوری آفرید که همان حال به محضر مبارکش بازمی گردد، عنوان کرد: بازگشت انسان به سوی خدای متعال خالصانه و مخلصانه است.
حجت الاسلام صمدی آملی عالم تکوین را وسیع دانست و خاطرنشان کرد: همه افراد بدون تشریع نمی توانند وارد این عالم شوند و ورود به عالم تکوین شرایطی دارد.
وی عنوان کرد: تشریعات همانند نماز و روزه آب راهی است که شما را با عالم تکوین مطابقت می دهد، ذات اقدس الهی بدون شریک است و همه ما اثر وجودی حضرت حق و محتاج به او هستیم.
استاد حوزه علمیه با اشاره به بخشی از دعای مناجات الراغبین امام سجاد (ع) گفت: ایشان می فرمایند که الهی من به سوی تو آمدم، در این دعا امام سجاد (ع) اسماء الله مثل رحمان، رحیم، وسیع و ستار را واسطه قرار نمی دهد و مستقیم می گوید که الهی به سوی تو آمده ام.
وی تمام این مراتب و خیرات را از مقام عند الله برشمرد و بیان کرد: در عالم هیچ چیز نیست که در مقام عند الله نباشد.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: حضرت یعقوب (ع) برای حفظ پسرش بنیامین که می خواست روانه مصر شود، خیر را از خدا طلب کرد و چون بحث حفاظت از فرزندش در میان بود فالله خیر حافظا را دعا کرد.
حجت الاسلام صمدی آملی عنوان کرد: حضرت یعقوب (ع) فرمود پس خدا خیر است از باب این که او حفظ می کند، خیر بودن خداوند را مطرح کرد و خیر را برای پسرانش خواست.
وی اظهار داشت: فالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین قاعده کلی خیر است و بلندای آن به قدری است که در هیچ جا مقید نمی شود و این خیرها و ثنا به معنی بلندهای خیرات است.
استاد حوزه علمیه بلندترین خیر و رفیع ترین خیر الهی در حق انسان این است که بودن در محضر او دانست و گفت: از خدا او را طلب کنید و معنای آن این است از باب طلب کنید.
حجت الاسلام صمدی آملی خدا را عاصم و امامان را معصوم دانست و بیان کرد: هر علتی معلولی دارد، پدر و مادر بی فرزند وجود ندارد، فاعل و قابل متلازم یکدیگر هستند، از این رو وقتی امام سجاد (ع) به نزد خدا رفت می گوید که می خواهم در محضر شما بمانم و خواسته ایشان این است که وجه خدا را نگاه کند.
وی با بیان این که در بحث عرفانی وجه الله حقیت حضرت محمد(ص) است، بیان کرد: از لطایف آن انسان مرید و وجه خدا است که حقیقت آن خاتم انبیا حضرت محمد(ص) است، او وجه الله است و وجه هر شی هم جهت با اسماء الله است.
استاد حوزه علمیه با بیان این که به نظر فلاسفه هر جهتی روی بیاورید وجه الله را می بینید، گفت: در نظام هستی نگاه کردن و شنیدن طهارت آور است و به غیر از برخی اصوات، صدای آسمان، رعد و برق، صدای باد و حیوانات همه در حالت متعارف طاهر است.
حجت الاسلام صمدی آملی با اشاره به سخنی از رسول اکرم(ص) عنوان کرد: ایشان می فرماید که قرآن به صوت حزین بر ایشان نازل شد و وقتی قرآن نازل شد محزونانه بر ایشان نازل شد، در طبرسی به این مطلب هم اشاره شده است.
وی با بیان این که به کسی که مرده است و آن را در قبر می گذارند اسمع و افهم را متذکر می کنند، گفت: در زندگی به دلیل عدم توجه به بسیاری از دستورات تشریحی که آن ها را مراعات نمی کنیم ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید اما چشم و گوش این نا پاکی ها را تطهیر می کند، فقط ممکن است که قوه متخیله در برخی موارد دچار خطر شود و سرایت ان به حواس پنج گانه ظاهر و باطن آن ها را آلوده کند.
استاد حوزه علمیه عنوان کرد: خدا عالم را پاک آفرید و ما را هم در دل این عالم پاک، پاک آفریده است و به هرچه روی بیاوریم وجه الله است.
حجت الاسلام صمدی آملی با تاکید بر این که باید باب رحمانیت را به صدا در آورد، بیان کرد: در برخی روایات اهل بیت (ع) می فرمایند که درهای خدا ما هستیم و این یعنی این که باید در حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) را برای برآورده شدن حاجات به صدا در آورد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به دعای صباح می گوید که آیا مسکینی در خانه ات را می کوبد دست خالی باز می گردد، گفت: امام سجاد (ع) در ادامه دعای خود کلمات سنگین تر مسکین بیان می کند و آن مستکین است، مسکین یعنی شخصی که ندار است و مستکین در نداری سکونت کرده است.
حجت الاسلام صمدی آملی با بیان این که خداوند بهشتی ها را از رجس ها پاک کرده است، بیان کرد: برخی بهشتی ها شراب طهور را نمی خورند، به بعضی ها ابرار شراب طهور داده می شود تا به تعبیر امام صادق (ع) از هر چه غیر حق است پاک شوند.
وی با اشاره به حدیثی در مجمع البیان از امام صادق (ع) گفت: ایشان می فرمایند که ما با این حال آمدیم و حال امام (ع) حال رغبت حقیقی است و در ادامه می فرماید که خدایا پس آمدم با این قصد، خواسته، با التماس و با این وضع به درگاه تو آمده ام، شما با من آن گونه که شما هستید رفتار کنید و با من آن گونه که من اهلش هستم رفتار نکنید.
استاد حوزه علمیه با اشاره به صفات خداوند، بیان کرد: خدا اهل کبریا، اهل رحمت، اهل مغفرت، اهل ستار، اهل غفار و اهل روحانیت است و آن قدر اهل است که از باب بخشش با ما رفتار کند./818/پ202/ب4