۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۲۷۰۴۰۷
دادستان کل کشور:

شهید بهشتی نقش اساسی در ساختار سازی حکومت برپایه ولایت فقیه ایفا کرد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این‌که نظریه تشکیل حکومت اسلامی از سوی امام راحل(ره) مطرح شد، گفت: در این میان شهید بهشتی به ساختار سازی حکومت بر پایه ولایت فقیه در قانون اساسی و این‌که چگونه حاکمیت در پرتو ولایت فقیه حرکت کند پرداخت.
حجت السلام رئيسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابرهیم رئیسی، دادستان کل کشور شب گذشته در مراسم گرامیداشت آیت شهید بهشتی و شهدای هفت تیر که در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی برگزار شد، به تبیین شخصیت و نقش شهید آیت الله بهشتی در استحکام پایه های نظام و انقلاب اسلامی پرداخت.

 

وی به حادثه بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفت تیرماه سال 60 اشاره و ابراز کرد: اساس اجتماع و نشست شهدای هفت تیر امری خدا پسندانه و در جهت رفع مشکلات جامعه بود که در نهایت این شهدا در آتش خشم منافقین سوختند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به تبیین ویژگی های شهید آیت الله بهشتی پرداخت و عنوان کرد: یکی از ویژگی های مهم شهید آیت الله بهشتی روحیه صبر، تحمل و شرح صدر ایشان در عرصه های مختلف بود که سبب می‌شد وی در هیچ عرصه ای حتی با وجود ملامت ملامت‌گران میدان را ترک نکند.

 

ساختار سازی ولایت فقیه

دادستان کل کشور با تأکید بر‌این که شهید بهشتی در ساختار سازی ولایت فقیه نقش مهمی داشت، عنوان کرد: نظریه ولایت فقیه از زمان شیخ مفید در قرن چهارم هجری مطرح بود اما امام خمینی(ره) برای نخستین بار نظریه و دکترین حکومت اسلامی را مطرح و تأکید کردند ولایت فقیه می تواند به عنوان حکومت در دین و دنیای مردم نقش ایفا کند؛ در این میان شهید بهشتی به ساختار سازی حکومت بر پایه ولایت فقیه در قانون اساسی و این موضوع که چگونه قوای سه گانه و تمام افعال حاکمیت در پرتوی ولایت فقیه حرکت کنند، پرداخت و در آن نقش مهمی ایفا کرد.

 

معمار دستگاه قضایی

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: دومین فعالیت مهم شهید بهشتی معماری دستگاه قضایی بود؛ دستگاه قضایی پس از انقلاب باید مبتنی بر فقه پایه گذاری می‌شد که در این میان شهید بهشتی که چهره ای اسلام شناس و مطلع از فقه بود این حرکت را آغاز کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: طبق سخن امیرمؤمنان(ع) نوعی از علم شنیدنی است و نوع دیگری آن علمی است که در وجود و فطرت انسان می‌نشیند؛ علمی که صرف بیان فرمول های مختلف از جمله فرمول های فقهی باشد ارزشی ندارد بلکه سخن شخصی ارزشمند است که فقه در وجودش جای گرفته باشد؛ فقه فقط احکام نیست بلکه شامل باورها و اعتقادها، اخلاق و فضایل کریمه و بایدها و نبایدهای احکام است و تمام این موارد در سرشت شهید بهشتی نهادینه شده بود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: امام راحل(ره) جامع الحکمتین بودند یعنی حکمت نظری و حکمت عملی هر دو در ایشان وجود داشت و شاگردانی از جمله شهید بهشتی که در مکتب ایشان پرورش یافتند نیز از این ویژگی برخوردار بوده و با تمام وجود به دین و کار آمدی دین باور داشتند.

 

وی تصریح کرد: قاضی عادلی که در جایگاه حکم‌رانی قرار دارد می تواند اضطراب های اجتماعی را به آرامش تبدیل کند و شهید بهشتی مانند کوهی استوار در برابر نوسانات و اضطراب های اجتماعی این آرامش را ایجاد می کردند؛ امروزه نیز اگر قاضی عادلی در هر شهر و دیاری حکمی عادلانه ولو برخلاف میل و رضایت عده ای صادر کند باعث از بین رفتن اضطراب های اجتماعی می شود.

 

 دادستان کل کشور دادستان کل کشور اظهار کرد: در سال های نخستین انقلاب شرایط حساسی به واسطه اختلافات، گروهک های تروریستی، جریان بنی‌صدر و غیره ایجاد شده بود اما آنچه امنیت کشور و انقلاب را تضمین و نقاب را از چهره نفاق کنار زد خون شهدای هفت تیر و بزرگان دیگری چون شهید رجایی و باهنر بود؛ خون انسان های خودساخته و باظرفیتی که در عرصه اجتماعی تکلیف مدار بودند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: شهید بهشتی در دورانی که حجم وسیعی از شایعه و تهمت ها علیه ایشان سازماندهی شده بود، سکوت اختیار کرده و حاضر نبود از خود دفاع کند و در پاسخ به چرایی آن می گفت امام خمینی(ره) (در واکنش به جریانات تفرقه افکن) فرموده است «سکوت، سکوت، سکوت» و تا زمانی که فرمان امام سکوت است من لب به سخن نخواهم گشود.

 

رنج امام راحل از مظلومیت بهشتی

وی خاطرنشان کرد: منافقان به نحوی به پخش شایعه و شست و شو ی اذهان علیه شهید بهشتی پرداختند که امام راحل(ره) پس از شهادت شهید بهشتی از سوی آنان از رنج و غصه ای که به دلیل مظلومیت شهید بهشتی تحمل می کردند سخن گفتند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تأکید کرد: نفاق ریشه در ترس از حکومت و یا طمع نسبت به مقام حکومتی دارد و منافق یا بی‌نقاب و یا بانقاب است که در این میان شناخت و شناساندن منافق با نقاب به شدت سخت است؛ مانند گروه منافقان که در اوایل انقلاب با رویکرد به ظاهر مذهبی به گردآوری و ثبت نام جوانان از میان خانواده های مذهبی و متدین می‌پرداختند اما در نهایت به سمتی حرکت کردند که بیش از 17 هزار نفر را در کشور به شهادت رساندند؛ در این بین شخصیت هایی چون مقام معظم رهبری، آیت الله واعظ طبسی و شهیدهاشمی نژاد که در زندان با تفکر و ماهیت منافقان آشنا شده بودند علیه و در جهت شناساندن آن ها در مشهد فریادها سر دادند.

 

 یونیفرم دشمن بر تن منافقان امروز

دادستان کل کشور با تأکید بر این‌که امروزه جایگاه شهید بهشتی و منافقان با هم قابل قیاس نیست، تصریح کرد: امروز منافقان یونیفرم دشمنان را به تن کرده اند و نکته عجیب این است که اروپاییان و آمریکا که سخن از مبارزه با تروریست می‌زنند به پناهگاه و پشتیبان این گروهک تروریستی تبدیل شده اند.

 

 عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: آنچه امروز باید به عنوان ادامه دهنده راه شهدای هفت تیر مد نظر قرار دهیم این است که در امواج و ابتلائات ثابت قدم، تکلیف مدار، ولایت مدار و با ظرفیت و شرح صدر قدم برداریم.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که انسان جایگاه بالایی در فرهنگ دینی دارد، اظهار کرد: تعاریف و دیدگاهی که صاحبان مکاتب و عقاید گوناگون نسبت به انسان دارند با نگاه قرآن به انسان متفاوت است؛ قرآن انسان را موجودی دارای حیات که باید به مرحله ربانی و الهی برسد تعریف می‌کند.

 

حجت الاسلام رئیسی والمسلمین با اشاره به این‌که رمضان ماه مهمانی خداوند است، ابراز کرد: خداوند همه عالم را برای انسان خلق کرده است از این رو برای میزبانی از مهمانش در این ماه باید از بهترین و برترین داشته اش برای انسان یعنی مقام ربانیت از انسان پذیرایی کند؛ به عبارتی خداوند با پهن کردن سفره ای شامل نماز، روزه، قرآن و شب های قدر انسان را جلوه خودش در زمین قرار می دهد و او را به آیینه تمام نمای حضرت حق تبدیل می کند و در این مهمانی دل انسان نیز به میزبان پرودگار تبدیل می شود.

 

 رمضان؛ فرصتی برای ربانی شدن

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: انسان در مسیر سلوک و الهی و ربانی شدن باید فراز و فرودهای زندگی و ابتلائات مختلف را پشت سر بگذارد و مصائب، عبادت و بندگی های فراوانی را تحمل کند که ماه رمضان و سحرگاه ها و افطارهای این ماه فرصتی برای به دست آوردن این بردباری و ظرفیت عظیم است؛ انبیاء، ائمه اطهار(ع) و اولیای الهی نیز همگی مبتلا به ابتلائات بوده‌اند و در برابر آن صبر و تحمل پیشه کرده اند.

 

دادستان کل کشور با بیان‌اینکه طبق کلام حضرت علی(ع) بهترین قلب ها با ظرفیت ترین آن ها‌ست، گفت: مظروف بندگی برای انسان خودش ظرف ساز است؛ به عبارتی در دنیای مادیات ظرف ها با افزایش مظروف پر و در نهایت سر ریز می شوند اما در بعد معنویت مظروف هایی مانند عبادت، جهاد، قرائت قرآن و زیارت اهل بیت(ع) ظرف وجودی انسان را افزایش می دهند و در نتیجه این ظرف هیچ گاه کم نمی‌آورد./1308/پ201/ب4 

ارسال نظرات