۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۲۷۰۹۴۷
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

نقش حج در تقویت دین مداری با توجه به خطبه فدکیه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد گفت: اولین گام برای آن که حج به معنای اتمّ آن، باعث تقویت پایه های اعتقادی فرد شود، افزایش معرفت حاجی نسبت به جایگاه حج است؛ این که بداند این فریضه دینی تا چه حد می تواند زمینه ظهور و بروز و رشد طرز تفکر دینی را در او و با دید ک.ن، در جامعه اسلامی مهیا کند
حجت الاسلام تهراني، استاد حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه، در سومین شب  از سلسله نشست های آشنایی زائران بیت الله الحرام با اسرار و معارف حج که به همت بعثه مقام معظم رهبری و با مشارکت سازمان حج و زیارت برگزار می شود، به فرموده حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و گفت: فاطمه زهرا(س) در چهارمین دستور خطبه فدکیه خود که در مسجدالنبی نیز آن را قرائت فرمودند، به جایگاه واقعی حج در دین مداری جهان اسلام اشاره می کنند و می فرمایند: «وَجَعَلنا اللهُ الحَجَّ تَشییداً لِلاِسلام».

 

وی افزود: این نقش تشییدی حج در دو بعد فردی و اجتماعی برای اسلام و مسلمانان ممکن می شود. منحصرا در بعد فردی این نقش که موضوع امشب بحث ما است، حج دو جنبه علمی و عملی دارد؛ به این معنا که مجموعه اقدامات فکری و ایجاد آمادگی های ذهنی برای حاجی باید در کنار کسب مهارت های عملی توسط او، زمینه شکوفایی و تشیید ایمان را در دلش مهیا سازد.


حجت الاسلام رضایی تهرانی گفت: اولین گام برای آن که حج به معنای اتمّ آن، باعث تقویت پایه های اعتقادی فرد شود، افزایش معرفت حاجی نسبت به جایگاه حج است؛ این که بدانیم این فریضه دینی تا چه حد می تواند زمینه ظهور و بروز و رشد طرزتفکر دینی را در ما و با دید کلان، در جامعه اسلامی مهیا کند و باعث می شود تا با معرفت بیشتری به استقبال از اجرای این دستور الهی برویم.

 

این استاد حوزه ادامه داد: آنچه که در تحقق جنبه عملی آمادگی برای حج گفته شد، در اولین وهله مستلزم تعیین دقیق وضعیت تقلیدی ماست. در بعضی از موارد، اختلاف نظرهای جزئی میان فتاوای مراجع عالیقدر شیعه، می تواند سرنوشت ساز باشد و بسیار باهم تفاوت بکند که برای پیشگیری از سوء تفاهم ها و دردسرهای احتمالی، حاجی به عنوان اولین و ابتدایی ترین تمهید عملی باید وضعیت تقلیدی خود را مشخص کند.


وی تثبیت و تقویت پایه های اعتقادی را دومین گام برای آمادگی فردی حاجی در بعد رفتاری دانست و اظهار کرد: این که پایه های اعتقادی خود را تقویت کنیم و دقیقا بدانیم که فلسفه اعمال و مناسک حج چیست، جایگاه حج در میان احکام الهی کجاست و اجرای این فریضه الهی تاچه می تواند در جامعه اسلامی مفید و تاثیرگذار باشد، از جمله ضروریات لازم برای حاجی است تا با تثبیت و تقویت اعتقادات خود حج خود را به حج مقبول نبوی نزدیک تر کند.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی تصریح کرد: همچنین ثبت جزییات حساب مال و به قول معروف پاک کردن آن، سومین پیش شرط حضور در مراسم حج است. حقیقت آن است که مال نجس نمی شود و قول «پاک کردن مال» در حقیقت به معنای پاک کردن صاحب مال است، چرا که این انسان است که با سر و کارداشتن با اموال مجهول الحال، نفس خود را نجس می کند بنابراین صاف کردن حق الله در زمینه مالی و پرداخت خمس و زکات عقب افتاده باعث اثرگذاری و تشیید بیشتر اعتقادات انسان درسفر حج خواهد شد.


این استاد حوزه علمیه خطابه به حجاج ادامه داد: پس از اقدامات، باید وصیت نامه خود را تنظیم کنید؛ وصیت نامه همیشه به معنای مرگ نیست، بلکه در اینجا به معنای آمادگی برای ملاقات خالصانه باخدا و شرکت جان آدمی در میهمانی بزرگ پروردگار درسرزمین منا خواهد بود. پس قبل از اعزام لازم است وصیت نامه خود را حتما تنظیم کنید.

 

وی اظهار کرد: آخرین مورد از مبانی اصول رفتاری در این بحث، سنت حسنه تحلیل و حلالیت طلبیدن از دیگران است. چرا که در روایات داریم که علی بن یقطین وزیراعظم دربار هارون که از جمله مریدان امام موسی کاظم(ع) بود، نتوانست به حضور آن امام مشرف شود. دلیل را که پرسید امام موسی بن جعفر(ع) فرموده بودند، حج تو بین زمین و آسمان مانده است و بالا نمی رود؛ چراکه ابراهیم بن جمّان کوفی از تو راضی نیست.

 

وی ادامه داد: در همین روایت می خوانیم که علی بن یقطین با شتاب به کوفه می رود، رضایت برادر دینی خودرا جلب می کند و وقتی به مدینه بازگشته و به زیارت امام می رود، مورد تفقد آن حضرت قرار می گیرد و به فرموده امام، حجّ او قبول می شود. اهمیت این سنت حسنه تا این حد است.

 

این استاد حوزه درپایان گفت: فرموده حضرت زهرا(س) باید همواره چراغ راه حاجیان ما باشد تا حج همه ما به معنای حقیقی خود، باعث تحکیم پایه های دینمان شود./863/پ202/ب5

ارسال نظرات