۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۲۷۲۴۲۱
استاد حوزه علمیه قم:

قرض الحسنه سبب حفظ آبروی نیازمندان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم در حرم رضوی گفت: اکثر فقرا و نیازمندان بیش از صدقه به قرض الحسنه نیاز دارند که در این صورت افزون بر رفع نیاز، آبروی آن ها هم حفظ می شود.
حجت الاسلام حلوائيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین حلوائیان، استاد حوزه علمیه قم عصر امروز در سلسله نشست های «دین، نشاط زندگی» که ویژه عموم زائران و مجاوران رضوی در صحن جمهوری اسلامی برگزار می شود، به تبیین موضوع «دستگیری از فقرا» پرداخت.

 

وی تصریح کرد: خداوند یک رزق عمومی دارد که آن را بدون نگاه کردن به طاعات و گناهان بنده هایش به همه عطا می کند که در این بین مومنان را از رزق و روزی های خاص و برتری هم بهره مند می کند.

 

این پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: افرادی که سر سفره ماه رمضان اطعام دادن و سیر کردن فقرا را فرا می گیرند به لذتی فراتر از لذت طعام دست می یابند.

 

 

وی با بیان این‌که انسان کریم اهل اطعام دادن است، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی تأکید می کنند جوانی که اهل سخاوت، کرم و بخشش است نزد خداوند عزیز تر از پیرمردی است که اهل عبادت اما بخیل و دست تنگ است.

 

استاد حوزه و دانشگاه قم خاطرنشان کرد: پس از آن‌که حضرت موسی(ع) از کوه طور پایین آمد و به توطئه سامری و منحرف کردن قوم بنی اسرائیل توسط او پی برد، تصمیم گرفت تا سامری را به هلاکت برساند اما از جانب خداوند ندا آمد که ای موسی او فردی سخاوتمند و اهل جود و کرم است و به همین دلیل ما از قتل او گذشتیم.

 

پاداش سخاوت

حجت الاسلام حلوائیان ابراز کرد: انسان هایی که ایمان به خدا ندارند اما به کارهای خیر می پردازند، خداوند پاداش و جزای آن ها را در همین دنیا می دهد که البته این نکته جالبی برای آن ها نیست.

 

وی افزود: طبق کلام امیرمومنان(ع) انسان سخاوتمند به قرب الی الله و بهشت نزدیک است و در دل مؤمنان و مردم نیز جایگاه دارد و چون به قرب الهی نزدیک است به آرامش می رسد و از عذاب و بدبخی که عاملش دوری از خداوند است در امان می ماند.

 

آداب انفاق و دستگیری از فقرا

وی در ادامه به آداب انفاق و دستگیری از فقرا اشاره و عنوان کرد: خداوند در قرآن تأکید می کند انسان نباید با منّت گذاشتن بر صدقه ای که داده است، آن را باطل کند، بنابر‌این اگر انفاق و کمکی انجام می‌دهیم نباید با آشکار کردن آن کمک آبروی افراد را زیر سوال ببریم؛ پیامبر اکرم(ص) نیز تأکید می کنند هر کس مسلمان فقیری را خوار و خفیف کند، گویا به خداوند توهین کرده است و در روز قیامت خداوند این فرد را خوار و ذلیل خواهد کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: همچنین انسان باید از چیزهایی که خودش برای خودش می‌پسندد و برای خود و خانواده اش تهیه می کند انفاق کند نه این‌که پول های خرد و کهنه و یا لباس های کهنه را به نیازمندان بدهد.

 

حجت الاسلام حلوائیان با بیان این‌که برای اطعام و کمک به نیازمندان باید سراغ فقرای واقعی برویم، تصریح کرد: توصیه شده  است ابتدا بین اقوام و همسایه ها به دنبال نیازمندان و فقرای واقعی بگردیم؛ همچنین تأکید شده است هیچ درخواست کننده ای را رد نکنیم، با این وجود گاهی جامعه دچار گرفتاری به نام تکدی گری می شود که در آن افراد تکدی گری را به عنوان یک شغل انتخاب می کنند؛ در این مواقع اگر انسان احساس کرد که طرف مقابل تکدی گر است و کمک به او موجب گدا پروری می شود باید از کمک به او اجتناب کند.

 

وی با تأکید بر این‌که افراد نیازمند واقعی به ندرت از دیگران کمک می طلبند، ابراز کرد: اکثر فقرا و نیازمندان بیشتر از صدقه به قرض الحسنه نیاز دارند که در صورت تحقق آن، آبرویشان هم حفظ می شود./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات