۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۲۷۲۵۰۱
استاد حوزه علمیه:

قلب مملو از رذائل اخلاقی، شب قدر را درک نمی‌کند/ روزه عامل سلامت قلب مؤمن

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سید ثانی با بیان این‌که قلبی که شیطان در آن خانه کرد و محل اجتماع رذائل اخلاقی است، قادر به درک شب های قدر نخواهد بود، گفت: درک شب قدر قلبی سالم از معاصی را لازم دارد، روزه ماه رمضان عامل سلامت قلب مؤمن است.
حجت الاسلام سيدي ثاني
به گزارش خبرنگار خبرگزار رسا در تبریز، حجت الاسلام سید ثانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز، در مراسم احیای شب قدر مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) تبریز، با اشاره به فضائل شب قدر، گفت: با تأمل در آیات قرآن کریم به ویژه سوره قدر، «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْر»، نزول قرآن کریم در شب قدر ثابت می شود.
 
وی با اشاره به استمرار نزول قرآن در ماه رمضان هر سال، گفت: سیاق آیات سوره قدر و بهره گیری از فعل مضارع در بیان تنزل قرآن، دلالت بر آن دارد که نزول قرآن در هر شب قدر هر سالی اتفاق می افتد، همچنین مقدرات هر سال در این شب نازل می‌شود.
 
این استاد حوزه درک شب قدر را در گرو آمادگی بنده دانست و گفت: روزه ماه رمضان اعمال و مستحبات این ماه در حقیقت زمینه و شرایط درک و فهم این شب بزرگ و بهره گیری از این فرصت عظیم را فراهم می کند.
 
وی ابراز داشت: قلبی که شیطان در آن خانه کرد و محل اجتماع رذائل اخلاقی است، قادر به درک شب های قدر نخواهد بود، درک شب قدر قلبی سالم از معاصی را لازم دارد، روزه ماه رمضان عامل سلامت قلب مؤمن است.
 
حجت الاسلام سید ثانی با بیان‌که شیاطین قلوب مؤمنین را هدف قرار می دهند، ابراز داشت: قلب که شیطانی است، مملو از رذایل اخلاقی و معاصی است، قرآن کریم می فرماید؛ «هَلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلی‏ مَنْ تَنَزَّلُ الشَّیاطینُ؛ آیا شما را آگاه کنم از آن کسی که شیطان ها بر او فرود می آیند».
 
وی افزود: شیاطین بر قلوبی که بسیار دروغگو  هستند نازل می‌شود، «تَنَزَّلُ عَلی‏ کُلِّ أَفَّاکٍ أَثیمٍ»، و کسی که گناه را پیشه خود کرده و گناه در وجودش عمیق شده است.
 
این استاد حوزه تأکید کرد: توبه نیازمند مقدماتی است، توبه به معنای بازگشت و اخراج شیاطین از قلب و تطهیر قلوب از رذایل است، برای زمینه سازی این مقدمات روزه ماه رمضان تشریع شد، رمضان در معنای سوزاندن گناه است.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: تقوای الهی زمینه ساز خروج از معاصی است، تقوای الهی یک امر اختیاری است، اما خروج و مخرج از معاصی جزاء الهی است، خداوند متعال خلف وعده نمی کند، اگرچه خلف وعید قبیح نیست.
 
حجت الاسلام سید ثانی ابراز داشت: نتیجه این تقوا و جزای الهی، روزی الهی است، این روزی اعم از روزی معنوی و مادی است، درک شب قدر یک روزی معنوی است که در گرو ترک معاصی و تقوای الهی است./854/پ203/ح
ارسال نظرات